Annons

Hur tar jag foton på djur i rörelse?

Produkter
(logga in för att koppla)

ACfotoamatör

Aktiv medlem
Hej! Jag är total nybörjare på det här med att använda systemkamera. För en vecka sedan inhandlade jag en begagnad Nikon D40 med 18-55 mm objektiv. Eftersom jag är så ny på det här, blev det inte det dyraste och mest avancerade, utan jag tänker "lära upp mig" med denna kamera, och eventuellt köpa fler objektiv, när jag känner att jag har behov av detta.

Nu till min fråga!

Om ca tre veckor ska jag åka till en hästutställning. Hästarna visas upp för domarna både när de travar och när de står stilla. Jag vill fotografera både när hästen är i rörelse och när den står still. Hur ställer jag in kameran på bästa sätt, för att ta så tydliga foton som möjligt när hästen rör sig? Jag vet hur jag ställer in, att jag tar många foton efter varandra i en serie, genom att trycka ner avtryckaren och hålla den nedtryckt. Jag har prövat att välja "sportsymbolen" på den där "ratten" man skruvar på, men jag tycker inte att jag märker någon effekt, mellan den inställningen, eller om den står på auto. Finns det något annat sätt att ställa in kameran på rörligt motiv, och hur gör jag i så fall detta?

Sedan är det ju även så att jag ska kunna ta foton på hästen när den står stilla. Behöver jag då ändra i mina inställningar, mellan de olika momenten, eller klarar det sig, om jag kör med samma inställningar hela tiden? Det är ont om tid vid en hästutställning. Hästarna visas upp på mycket kort tid, och jag vet inte om jag skulle hinna, ändra inställningarna mellan att de står still och är i rörelse.

Tips och råd uppskattas enormt mycket! /Ann-Charlotte
 
18-55 låter som en mycket kort brännvidd för att fota hästar, om Du inte befinner Dig mycket nära, särskillt med 6 MP som inte tål så värst mycket förstoring. Gissar att en 70-200 är ett mer lämpligt objektiv.
 
Du kommer säkert missa oftare än du får till en bra bild. Det har vi alla gjort.
Det du skall göra för att kunna fota djur i rörelse är att ställa in följande fokus. Du måste också ha en fokus som är inställd på en eller ett par fokus punkter.
Du måste också se till att du har en ganska kort slutartid. 1/500 del eller kanske kortare. JU snabbare rörelse desto kortare tid måste du ha.
Nu kan du ha problem med att nå detta med ett objektiv som inte är så ljusstarkt.
I så fall får du hitta en hyfsad kompromiss mellan slutartid och ISO.
JU högre ISO du måste använda desto brusigare kommer dina bilder att bli.
Detta var den kort-korta versionen.
Lycka till med fotandet.
 
Ett tips är också att du försöker panorera med kameran samtidigt som du fotar. Alltså följa hästens rörelser. Då kan du klara dig på lite längre slutartider och få lyckade bilder. Den tekniken gör att du kommer få lite fartkänsla i bilderna vilket kan vara trevligt. Det kan vara ganska svårt men jag uppmanar dig till att testa. Kanske kan öva på nåt annat rörligt innan utställningen. Ställ om autofokusen till följande fokus.
 
18-55 låter som en mycket kort brännvidd för att fota hästar, om Du inte befinner Dig mycket nära, särskillt med 6 MP som inte tål så värst mycket förstoring. Gissar att en 70-200 är ett mer lämpligt objektiv.

Tack så jättemycket för tips om ett bättre objektiv. Jag antecknar och ska införskaffa ett sådant, så småningom. Det är liksom så mycket man vill ha, t ex vill jag även ha ett objektiv för makro. Får se vilket jag köper först... svårt val, vill ju ha bägge lika mycket! ;) /A-C
 
Du kommer säkert missa oftare än du får till en bra bild. Det har vi alla gjort.
Det du skall göra för att kunna fota djur i rörelse är att ställa in följande fokus. Du måste också ha en fokus som är inställd på en eller ett par fokus punkter.
Du måste också se till att du har en ganska kort slutartid. 1/500 del eller kanske kortare. JU snabbare rörelse desto kortare tid måste du ha.
Nu kan du ha problem med att nå detta med ett objektiv som inte är så ljusstarkt.
I så fall får du hitta en hyfsad kompromiss mellan slutartid och ISO.
JU högre ISO du måste använda desto brusigare kommer dina bilder att bli.
Detta var den kort-korta versionen.
Lycka till med fotandet.

Tack för dina inställningstips! Jag ska testa detta och pröva mig fram! /A-C
 
Ett tips är också att du försöker panorera med kameran samtidigt som du fotar. Alltså följa hästens rörelser. Då kan du klara dig på lite längre slutartider och få lyckade bilder. Den tekniken gör att du kommer få lite fartkänsla i bilderna vilket kan vara trevligt. Det kan vara ganska svårt men jag uppmanar dig till att testa. Kanske kan öva på nåt annat rörligt innan utställningen. Ställ om autofokusen till följande fokus.

Tack, tack, tack för tips! Alla råd mottages tacksamt. =)
Man lär så länge man lever!
 
Tack så jättemycket för tips om ett bättre objektiv. Jag antecknar och ska införskaffa ett sådant, så småningom. Det är liksom så mycket man vill ha, t ex vill jag även ha ett objektiv för makro. Får se vilket jag köper först... svårt val, vill ju ha bägge lika mycket! ;) /A-C
Ett bra kort tele (ca 200 mm) kan fungera som ett bra makro med mellanringar. Detta är taget med 200 mm tele + x 2 extender + mellanring:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/306459/2323704.htm

Ett budgetalternativ tills Du har råd med allt.
 
Ett bra kort tele (ca 200 mm) kan fungera som ett bra makro med mellanringar. Detta är taget med 200 mm tele + x 2 extender + mellanring:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/306459/2323704.htm

Ett budgetalternativ tills Du har råd med allt.

Oj, vilket bra foto!! *imponerad* Det är precis sådana foton jag vill kunna ta! Har kämpat med att ta några på en humla och på en skalbagge. Sen gav jag upp, för det gick inte att komma så här nära och få dessa detaljer!
 
Det enklaste är att använda "sportläget" på kameran. Då anpassar den slutartid, bländare och ISO-tal efter det bästa möjliga för rörliga motiv efter de ljusförhållanden som råder.

När du blir mer van vid kameran är det dags att börja experimentera med manuella inställningar.

Och glöm inte att följa hästen med kameran. Håll i kameran med en hand under kamerahus och objektiv och stöd med den andra tryck av med en mjuk rörelse så minskar du risken för oskärpta. Lycka till!!!


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?j0r2c2
 
Jag tycker du skall söka här i forumet med ordet "hästhopp".
Du kommer hitta ett antal trådar med massor av råd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.