Annons

Hur tar jag foton på djur i rörelse?

Produkter
(logga in för att koppla)

ACfotoamatör

Aktiv medlem
Hej! Jag är total nybörjare på det här med att använda systemkamera. För en vecka sedan inhandlade jag en begagnad Nikon D40 med 18-55 mm objektiv. Eftersom jag är så ny på det här, blev det inte det dyraste och mest avancerade, utan jag tänker "lära upp mig" med denna kamera, och eventuellt köpa fler objektiv, när jag känner att jag har behov av detta.

Nu till min fråga!

Om ca tre veckor ska jag åka till en hästutställning. Hästarna visas upp för domarna både när de travar och när de står stilla. Jag vill fotografera både när hästen är i rörelse och när den står still. Hur ställer jag in kameran på bästa sätt, för att ta så tydliga foton som möjligt när hästen rör sig? Jag vet hur jag ställer in, att jag tar många foton efter varandra i en serie, genom att trycka ner avtryckaren och hålla den nedtryckt. Jag har prövat att välja "sportsymbolen" på den där "ratten" man skruvar på, men jag tycker inte att jag märker någon effekt, mellan den inställningen, eller om den står på auto. Finns det något annat sätt att ställa in kameran på rörligt motiv, och hur gör jag i så fall detta?

Sedan är det ju även så att jag ska kunna ta foton på hästen när den står stilla. Behöver jag då ändra i mina inställningar, mellan de olika momenten, eller klarar det sig, om jag kör med samma inställningar hela tiden? Det är ont om tid vid en hästutställning. Hästarna visas upp på mycket kort tid, och jag vet inte om jag skulle hinna, ändra inställningarna mellan att de står still och är i rörelse.

Tips och råd uppskattas enormt mycket! /Ann-Charlotte
 
18-55 låter som en mycket kort brännvidd för att fota hästar, om Du inte befinner Dig mycket nära, särskillt med 6 MP som inte tål så värst mycket förstoring. Gissar att en 70-200 är ett mer lämpligt objektiv.
 
Du kommer säkert missa oftare än du får till en bra bild. Det har vi alla gjort.