Annons

Hur ta bort medföljande kanter från inklippta bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

nosferatu

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar hur man någorlunda snyggt och enkelt tar bort fula kanter som inte "luddats bort" när man klipper in en bild i en annan. Som det är nu syns det tydligt att bilden är manipulerad.

Bifogar ett litet bildexempel. De båda "komponenterna" i bilden är varsitt lager.

Tack
//
erik

[ EDIT ]
Bilden kom visst inte med... Gör ett nytt försök.
ps.jpg

Du kan ju sudda bort kanterna eller så klipper du en bit in på det som ska vara med och använder mlite ludd. Jag skulle nog sudda bort kanten med en mjuk pensel och inte allt för hög opacitet.

Använd lagermask och måla bort kanterna med en mjuk pensel. Använd bara inte allt för stor (eller för liten) pensel utan testa dig fram tills du ser att kanterna ser naturliga ut.

Fördelen med lagermasken är att du kan pensla tillbaka sånt du tagit bort om du känner för det. Du kan även pensla med olika opacitet så du kan få kanterna riktigt mjuka.

Svart färg suddar, vit färg tar tillbaka.

Jag har en hel del montage här där jag använt mig av den metoden.

Tack för tipset.

Jag tar bort de värsta skavankerna och färgavvikelserna med pensel och kloning, därefter kör jag en lätt gaussisk oskärpa på övre lagrets kanter, så smälter lagren till synes ihop bättre.
Inte så professionellt, men det funkar - och räcker till ändamålet.

Lagermask har jag faktiskt aldrig använt förut - nybörjare är ordet. Ska testa.........

Senast ändrad:
ANNONS