Annons

Hur tålig är Canon 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla svar.

Tyvärr blev det ingen 7D denna gång. Det blev lite för mycket pengar just nu. Men istället blev det en Canon 50D med batterigrepp, 32gb Sandisk Extreme, samt Canon 50mm f1,8 objektiv.
Å andra sidan kan jag lägga mer pengar på några sjyssta objektiv lite snabbare än om jag skulle sparat till 7D:n.

Känner mig hittills mycket nöjd trots att jag inte hunnit testa den så mycket. Hämtade den idag.

MVH/Danne
 
Aha, jag ser ett kryphål: SNÖ! Eller är det kanske en "liknande yttre omständighet"?

Det här är en allt för vanlig missuppfattning/okunskap, varken snö, vatten eller damm skadar kameran så länge det är på utsidan, det är när det kommer in i kameran det ställer till skada, och det är upp till användaren hur detta undviks. En tätat kamera minskar risken mer eller mindre, men fukt tränger ändå förr eller senare in, så håll kameran torr invändigt, använd skydd av något slag då det behövs, det är bara kunskap om naturlager och fö. sunt förnuft som behövs. Vid kyla kan det tex. vara bra att lägga den kalla kameran, helst med objektivet avtagit i en tät plastpåse, gärna med mycket uteluft i innan kameran tas in i värmen. Den kalla uteluften innehåller mindre fukt än inomhusluften och när den värms upp sjunker den relativa fuktigheten vilket då också torkar kameran invändigt. Var också medveten om att den fuktigare inomhusluften kodenserar inuti kameran då den avkyls, den relativa luftfuktigheten beror på den fukt som finns i luften och temperaturen. Varm luft kan hålla betydligt mer fukt än kall.
 
Synd att inte elektronikbranschen...

...anammar elbranschens standard. Där används IP-klassning med relativt standardiserade påfrestningar utrustningen måste tåla.

Hade samma diskussion med Samsungs outsourcade garantiservice. Dom godkände inte en reklamation av min bonusdotters mobil pga av fukt. Ok sa jag, vilken IP-klass håller den? Huhhh, var deras intelligenta svar? Det står i boken att den inte får utsättas för fukt, fortsatte dom. Vad är fukt, var min fråga då? Huhhhh (ja, Ni fattar)....

Regn, tappa i stilla havet, salt handsvett, med mera. Dom kan inte tala om detta, för det finns ingen standard och dom har klarat sig jäkligt länge på summariska slaskformuleringar i sina manualer. Men, inte tänker leverantörerna ändra sig så länge konsumenten nöjer sig med att knyta näven i fickan, det är ju en sak som är säker. Tror den enda produkten som följer norm är laddarna till våra små telningar.
 
Det här är en allt för vanlig missuppfattning/okunskap, varken snö, vatten eller damm skadar kameran så länge det är på utsidan, det är när det kommer in i kameran det ställer till skada, och det är upp till användaren hur detta undviks. En tätat kamera minskar risken mer eller mindre, men fukt tränger ändå förr eller senare in, så håll kameran torr invändigt, använd skydd av något slag då det behövs, det är bara kunskap om naturlager och fö. sunt förnuft som behövs.

Helt rätt.
Fakta är dock att inte heller 7D är regntät. Däremot så behöver den bli rätt blöt innan det krånglar. Dom känsligaste punkerna verkar vara joysticken och avtryckaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.