Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Men varför skulle den vara bättre på en filmkamera?

därför att en digitalsensor ställer mkt högre krav på upplösning av objektivet än vad film gör. Lite på samma sak som att vissa objektiv fungerar utmärkt på t ex en 20d med ganska få pixlar, men kan inte alls göra 7d:s sensor rättvisa. Sen har ju aldrig 28-200 varit något av Canons bättre objektiv, utan ganska mediokert.
 
Men man får väl knappast sämre kvalitet med ett objektiv om man sätter det på en bättre kamera? Skillnaden är att man inte kan utnyttja den bättre kamerans kapacitet, men det är ju en annan sak än att objektivet skulle vara bättre på den sämre kameran.
 
Men man får väl knappast sämre kvalitet med ett objektiv om man sätter det på en bättre kamera? Skillnaden är att man inte kan utnyttja den bättre kamerans kapacitet, men det är ju en annan sak än att objektivet skulle vara bättre på den sämre kameran.

visst kan man säga som du säger, så är det, men en mer högupplöst sensor avslöjar objektivets brister mkt mer, och då blir det ju så att det inte känns lika kul med denna på en ny digitalkamera, så är det faktiskt.
 
Jag håller med om att man nog vill matcha kamerans prestanda med objektivets (så långt det går och är ekonomiskt försvarbart).

Ditt ursprungliga påstående lät dock så underligt att jag var tvungen att försöka reda ut vad du egentligen menade.
 
men i ärlighetens namn höll inte 28-200 måttet ens på analoga kameror, det är inte en särskilt bra optik, har de brister en superzoom oftast har.
 
Japp, nu kommer någon att kontakta Burke och be att få hämta den mot kontant betalning, skulle själv gjort det om jag haft pengarna just nu. Och så kommer säljaren inte kunna ta emot pengar, eller vara på resa, eller svarar inte när man ska komma överens om tid... har vi hört den förut? Väntar...

Jorå han(och kameran) var i grekland men han tog gärna emot förskottsbetlaning så skulle han skicka kameran direkt ...och man fick 10 dgr öppet köp <:-
 
Men man får väl knappast sämre kvalitet med ett objektiv om man sätter det på en bättre kamera? Skillnaden är att man inte kan utnyttja den bättre kamerans kapacitet, men det är ju en annan sak än att objektivet skulle vara bättre på den sämre kameran.

jo, man kan hålla på att älta det här som du gör, en hel del som gör det, och du har inte fel, men likväl är det inte lika intressant att sätta vissa gamla gluggar från analogtiden på de nya digitala. Men gör det om du vill det. Precis samma ältande som kring brännvidd och skärpedjup på crop eller fullformat. Men vi lägger ner nu tycker jag.
 
Jag tycker Bright-Eyes var en spännande upplevelse med intressanta val, ska jag köpta ett Sony A700-hus för 12 990 eller samma hus med både ett 18-200 och ett 18-70 för 9 900? (Är Sonys objektiv verkligen så usla att man tjänar 3 000 spänn för att ta emot två stycken?) Kanske slå till på en Nikon D2Hs med 4 MP för 26 000?

Canons beteckningar har alltid förvirrat mig, en EOS-1Ds Mark II kostar alltså 49 000 medan en EOS-1D Mark III kostar 29 000. Jag trodde åtminstone att fler streck efter Mark var bättre..?

Kul och lite nostalgiskt med alla gamla modeller i alla fall... Och några superfynd om Rinus står för priserna...

Det är "s" bakom "D" som du betalar 20k för :)
 
"...D3X kommer att blåsa dig bort med sin bildkvalitet."

Jo, blåst blir man nog alltid.

"Liljegren" är också i Grekland för närvarande. Kanske är han och "Burke" kamrater :)

Det är med den här typen av brott (bland andra) i åtanke som gör att jag gärna vill se stupstock i påföljdsskalan. På torget, med brallorna nere och bespottade av allmänheten.
Det är nog lite mer avskräckande än några månader på "hotellet" (med gourmetmaten), som "erbjuds" i Sverige idag.

Det var bättre förr:)

/K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.