ANNONS
Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Det är nog rätt klokt egentligen. Det brukar dock vara så att när det är dags att skaffa något nytt för mig så är de gamla grejerna så omoderna att det inte känns meningsfullt att försöka sälja dem. Dessutom kan det ju tänkas att det går att ha någon liten nytta av dem även i framtiden... :)

Jag brukar spara kartongerna under garantitiden, har nekats att nyttja garantin med anledningen av att det inte sågs som en "komplett produkt" utan kartongen. Det låter jättedumt och det kan mycket väl vara så att den butiken hade fel, men när det gäller kartonger till utrustning för hundratusentals kronor som inte tar särskilt mycket plats så sparar jag dem gärna tills dess att garantin gått ut.
Det låter som om butiken gjorde rätt mycket fel där. Det behövs knappast en originalkartong för att reparera eller byta ut en trasig produkt.

Det är förstås skillnad om man vill utnyttja en returrätt.

Ibland sparar jag kartonger under garantitiden om det är en grunka jag har köpt på postorder. Då måste jag ju emballera grejen om den ska skickas tillbaka för reklamation, och enklast är då att använda originalkartongen. Ska man reklamera i en butik så behöver man ingen kartong.

Det är nog rätt klokt egentligen. Det brukar dock vara så att när det är dags att skaffa något nytt för mig så är de gamla grejerna så omoderna att det inte känns meningsfullt att försöka sälja dem. Dessutom kan det ju tänkas att det går att ha någon liten nytta av dem även i framtiden... :)
Jag sålde ett "bortglömt" kassetdeck för bara två år sedan för 500:- , inköpt 1991. Det går att sälja det mesta. Jag hade dock inte originalkartongen till kassetdecket.

Härlig tråd med underhållande läsning :)

Ett till exempel: Vilken marknadsmedveten köpare betalar 2200 euro för ett nikon 70-200 2,8 i butik, då man kan få samma objektiv på nätet för under 1800 euro?!

Ja inte är då "kundbetjäningen" över disk värd 400 euro iaf! Förstår inte hur handlare får sålt sina grejjer. Förmodligen är det gamla gubbar som inte förstår sig på internet som köper dyrt över disk.

Härlig tråd med underhållande läsning :)

Ett till exempel: Vilken marknadsmedveten köpare betalar 2200 euro för ett nikon 70-200 2,8 i butik, då man kan få samma objektiv på nätet för under 1800 euro?!

Ja inte är då "kundbetjäningen" över disk värd 400 euro iaf! Förstår inte hur handlare får sålt sina grejjer. Förmodligen är det gamla gubbar som inte förstår sig på internet som köper dyrt över disk.

tror du har missuppfattat tråden.
Den handlar till största delen om folk som säljer beg. grejjor på blocket och helt missat att deras grejjor antagligen inte alls är värda så mycket som de tror eller vill få andra att tro.

Edit
f. ö. så finns det minst tre butiker i Stockholm som säljer den nikon-optik du nämner för c:a 1800euro

Senast ändrad:
Ha, ha, vårdar man kartonger så har man nog lite problem med att prioritera. Tomma kartonger tar bara en massa onödig plats. Varför spara dem?

jag spara alla kartonger till mina elektronikprylar brukar uppgradera mig efter 1-2år
brukar fylla alla stora kartongerna med småkartonger
känns lite trevligare när man ska sälja oxå

nu har jag fått displaysjukan så så fort jag köper en pryl med display klistrar jag på skydd redan samma dag

Jag skulle gärna ta det där stora objektivet för 2999kr, det är nog ett kap för så lite. Undrar bara vad det är för ett objektiv? Det intressanta är att folk inte kan beskriva vad de säljer för något! Hur ska de kunna hitta en köpare?

"billigare vid snabb affär" är min favoritreplik i annonser. Om man då inte får den såld fort så kan man ju höja priset och tjäna mer pengar.

Hur tänker folk på Blocket? Så var ju rubriken på tråden.

1/Vissa tänker inte alls
2/Vissa tänker fel p g a att de inte följt prisutvecklingen när det gäller exv digitalkameror. Och det må förlåtas dem. De är inte lika fanatiska som vi på FS.
3/Vissa tänker bara på att luras.

Men för att vara "elak" går det bra att kolla bland FS annonser: "XXXXXXX kamera i NYSKICK med 2 Gb minneskort. Endast c:a 15000 exponeringar. Är andra ägaren.
Pris: 9400:-"

Man skulle tjäna hela 10:- på att köpa den varan (utan garanti) och sedan förlora en hundring på frakten. Nypriset den månaden det gällde var 9390:- i närmsta elektronikvaruhus. Minneskortet kan knappast uppväga garantin. Och nyskick kan aldrig vara en prosumerkamera som gått femtontusen exponeringar.

Soptippen nästa...

http://www.blocket.se/vi/19906698.htm?ca=11_s

"Om jag inte får det sålt så slänger jag det, men jag vill ha 150 kr när du kommer förbi och hämtar så att jag slipper åka till soptippen..."

Visserligen känner jag en person som ville sälja en TV för många år sedan. Det var en riktigt bra TV men en sån där urgammal tjock-tv i 32tum och han satte ut den för 300 spänn, vilket var jättebilligt även för en begagnad. Den som kom förbi försökte pruta då han kom för att hämta teven, då de redan gjort upp affären per telefon. Då ledsnade min vän och sa att det inte blev någon affär och så åkte han till soptippen med teven.

Minneskortet kan knappast uppväga garantin.
Det beror lite på hur gammal kameran är. En gigabyte kanske motsvarar två veckas garanti eller så. Om kameran bara är några veckor gammal så är det nog OK.

Och nyskick kan aldrig vara en prosumerkamera som gått femtontusen exponeringar.
Och då är den nog för gammal för att minneskortet ska uppväga den minskade garantitiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar