Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Lite off topic, men jag tror Japan Photo säljer nya D3 för sanslösa 29995 kr.

EDIT: Kollade på hemsidan och ser att de också säljer D700 för 19999 kr. Nytt till begagnatpriser. Undrar hur de kan hålla så låga priser.
Det är rimligt att anta att Japan Photo har så gott som obefintliga marginaler i och med sin prissättning och agressiva nyetablering. Lite av bära eller brista-strategi är det nog från ledningshåll.
Framtiden är oviss, FotoVideo blev, som bekant, uppköpta efter att en tid hållit hög profil på egen hand.
 
Men sluta nu. Du skriver exakt vilken annons och person du stör dig på, även om det krävs en hel minuts tittande bland annonserna för att se vilken det är. Det finns en annons och en person som passar in. Och som jag skrev tycker jag inte att det är märkligt att en människa som har en 400D vill byta upp sig. Den första kameran han nämner i sin annons är en 40D, och priset han erbjuder är 1000 mindre än vad den är ute till försäljning i en annan annons.

Den människan kallar du krämare och bilhandlare. Om du tycker att annonserna av den typen inte hör hemma på fotosidan, så behöver jag kanske inte motivera varför jag tycker att dina omdömen om andra medlemmar inte heller passar in.

Klart du får ha åsikter om både folk och annonser, men jag får samtidigt tycka att är trist att du hänger ut (ja det gjorde du) andra medlemmar på det sätt som du gjorde.

Andra har länkat till annonser på Blocket som de kritiserat. Det hade varit mer rakryggat om du gjort samma här.

Det hela verkar bottna i att du sålt ett objektiv billigt och nu ångrar dig. Det är kanske inte Connys fel kan jag tycka.

haha, nu måste jag skratta åt dig, lugna ner dig lite. Jag har för det första inte alls reagerat så starkt som du tycks göra, utan hade endast en löst hållen undran i mitt första mess. I det andra ställde jag en allmän fråga kring en viss typ av annons, inte alls kopplat till den du säger att du letat rätt på i forumet. Sen påstår du att jag kallar en person här för krämare och bilhandlare, något jag verkligen inte har gjort, även om du nu tycks gjort en del reklam för sånt. Läs vad jag skriver istället för lägga dina slutsatser som om det var mina ord. Läs en gång till. Vad det bottnar i är bara en allmän tanke kring vissa saker, något som Paul Innergård förstod i sitt inlägg, men tydligen inte du. Sen är det väl självklart att min inlägg bottnade i några (ja, flera) annonser där jag tog ett exempel, däremot utan att hänga ut någon. Något man kan göra om man börjar leta och dessutom skriva ut, dvs det som DU gjorde (t o m ett namn), inte jag. Jaja, vi kan lägga ner diskussionen, då du inte tycker likadant. men sluta att säga att jag skriver saker som jag inte har gjort, sluta att säga att det beror på att jag sålt en objektiv för billigt (jag sålde för normalt pris) och om du nu menar att mina tankar skadar någon, så lär ju du ha blåst upp det tiofalt, så vad är din poäng?
 
Senast ändrad:
haha, nu måste jag skratta åt dig, lugna ner dig lite. Jag har för det första inte alls reagerat så starkt som du tycks göra, utan hade endast en löst hållen undran i mitt första mess. I det andra ställde jag en allmän fråga kring en viss typ av annons, inte alls kopplat till den du säger att du letat rätt på i forumet. Sen påstår du att jag kallar en person här för krämare och bilhandlare, något jag verkligen inte har gjort, även om du nu tycks gjort en del reklam för sånt. Läs vad jag skriver istället för lägga dina slutsatser som om det var mina ord. Läs en gång till. Vad det bottnar i är bara en allmän tanke kring vissa saker, något som Paul Innergård förstod i sitt inlägg, men tydligen inte du. Sen är det väl självklart att min inlägg bottnade i några (ja, flera) annonser där jag tog ett exempel, däremot utan att hänga ut någon. Något man kan göra om man börjar leta och dessutom skriva ut, dvs det som DU gjorde (t o m ett namn), inte jag. Jaja, vi kan lägga ner diskussionen, då du inte tycker likadant. men sluta att säga att jag skriver saker som jag inte har gjort, sluta att säga att det beror på att jag sålt en objektiv för billigt (jag sålde för normalt pris) och om du nu menar att mina tankar skadar någon, så lär ju du ha blåst upp det tiofalt, så vad är din poäng?

Jag är inte speciellt upprörd, så jag behöver nog inte lugna mig så mycket.

Jag vet att du reagerat på ett antal annonser och det kan du väl få göra. Det jag vill få dig att förstå är att du kanske inte gjorde det på ett speciellt snyggt sätt. Du kan linda in det hur mycket du vill men genom ditt exempel var det faktiskt en specifik persons annons ditt inlägg kom att hänga ut. Jag kan inte påstå att jag sökte speciellt länge för att se annonsen då den låg på första sidan bland annonserna. Det var ungefär lika diskret och snyggt som när kvällstidningarna skriver allt utom namnet. Rent juridiskt har du säkert inte gjort något fel.

Skit samma. Om du vill att jag ska förstå hur du menar kan du väl tala om vad i just den annonsen som är konstigt.

Om du sålde ditt objektiv för normalt pris, och säljaren nu försöker få ut det dubbla, är det ju inte något att bli besviken på. Eftersom han knappast lär få ut det priset är det väl han som blir sittande med långnäsan.
 
Andra har länkat till annonser på Blocket som de kritiserat. Det hade varit mer rakryggat om du gjort samma här.

Så det är mer rakryggat att kritisera någon bara för att han eller hon inte är medlem på Fotosidan?

Att kritisera en annons på Fotosidan här i forumet kräver ändå att personen i fråga aktivt söker upp informationen, precis som för annonsörerna på Blocket. Personligen tycker jag att det kan likaställas med att länka till lustiga (i subjektiv mening) blocket-annonser. Däremot tycker jag att det är det väldigt störande när folk tar kontakt med annonsören och framför sina åsikter.

På Fotosidan är det uppenbarligen (då denna tråd inte låsts) öppet att kritisera folk på andra sajter. Har vi en policy mot att kritisera våra egna medlemmar kan det tyckas lite dubbelbottnat att vi gärna kritiserar andra.
 
Jag är inte speciellt upprörd, så jag behöver nog inte lugna mig så mycket.

Jag vet att du reagerat på ett antal annonser och det kan du väl få göra. Det jag vill få dig att förstå är att du kanske inte gjorde det på ett speciellt snyggt sätt. Du kan linda in det hur mycket du vill men genom ditt exempel var det faktiskt en specifik persons annons ditt inlägg kom att hänga ut. Jag kan inte påstå att jag sökte speciellt länge för att se annonsen då den låg på första sidan bland annonserna. Det var ungefär lika diskret och snyggt som när kvällstidningarna skriver allt utom namnet. Rent juridiskt har du säkert inte gjort något fel.

Skit samma. Om du vill att jag ska förstå hur du menar kan du väl tala om vad i just den annonsen som är konstigt.

Om du sålde ditt objektiv för normalt pris, och säljaren nu försöker få ut det dubbla, är det ju inte något att bli besviken på. Eftersom han knappast lär få ut det priset är det väl han som blir sittande med långnäsan.

Men du pratar om att hänga ut, jag har sagt två produkter med pris som exempel, du har pekat ut en annons, sagt vad annonsören heter m m, vem är det som hänger ut någon? Det är det jag menar, om du inte tycker det är ok, varför gör du det tiofalt värre i så fall, det hajjar jag inte riktigt. Dessutom läser och tolkar du mina inlägg som fan läser bibeln och det gillar jag inte. Stå för vad du själv tycker, men påstå inte att jag tycker saker som jag bevisligen inte har skrivit, utan som är utlopp för dina tolkningar. Det är inte seriöst
 
Uppriktigt sagt! Förstår överhuvudtaget inte varför Du bryr Dig! Kan han få kameran såld till det priset han begär så är det ju bara att gratulera. Säger väl i så fall mer om köparen än om säljaren men det kanske Du återkommer till i nästa tråd.
 
Men du pratar om att hänga ut, jag har sagt två produkter med pris som exempel, du har pekat ut en annons, sagt vad annonsören heter m m, vem är det som hänger ut någon? Det är det jag menar, om du inte tycker det är ok, varför gör du det tiofalt värre i så fall, det hajjar jag inte riktigt. Dessutom läser och tolkar du mina inlägg som fan läser bibeln och det gillar jag inte. Stå för vad du själv tycker, men påstå inte att jag tycker saker som jag bevisligen inte har skrivit, utan som är utlopp för dina tolkningar. Det är inte seriöst

Jag tror det är dags att bromsa här. Du kan förmodligen både läsa och skriva och jag brukar känna att jag kan det. Trots det så kommunicerar vi nu så illa båda två att vi bara hamnar längre från varandra. Över en kaffe hade vi säkert fått klart vad den andra menade för länge sedan, och förhoppningsvis pratat foto och bild vid det här laget. Oense hade vi säkert varit, men det hade förmodligen slutat med en axelryckning.

Vi tycker olika, och ju mer vi håller på här desto längre bort från varandra, ursprungsfrågan och hövligheten kommer vi. Ska vi säga att vi släpper frågan här på nätet och tar upp det om vi träffas live någon gång? Jag kan stå för kaffet.
 
Den här är också rätt skön från tradera:
http://www.tradera.com/Canon-EOS-5D-auktion_82772681

:Den är inköpt i 2007 och har legat i låda och skräpat i ett år, sedan har jag använt den som reservkamera först på senare tid. Eftersom den låg så länge så skickade jag in den på genomgång och bytte slutare.

Är dock inte från blocket och har väl egentligen inget med prissättning att göra,men ända.
Slutarbyte för att den låg så länge innan han började använda den?????????
 
Den här är också rätt skön från tradera:
http://www.tradera.com/Canon-EOS-5D-auktion_82772681

:Den är inköpt i 2007 och har legat i låda och skräpat i ett år, sedan har jag använt den som reservkamera först på senare tid. Eftersom den låg så länge så skickade jag in den på genomgång och bytte slutare.

Är dock inte från blocket och har väl egentligen inget med prissättning att göra,men ända.
Slutarbyte för att den låg så länge innan han började använda den?????????


kanske trodde att det är färskvara
som oljebyte man byter fast man inte kör
 
Vem har köpt en sådan utrustning och inte vårdat kartongerna med största omsorg.. Eller manualerna..den annonsen blir i alla fall jag snäppet "fundersam" över..

Ha, ha, vårdar man kartonger så har man nog lite problem med att prioritera. Tomma kartonger tar bara en massa onödig plats. Varför spara dem?

Manualerna är det däremot bra att spara. Fast nuförtiden gör det ju inte så mycket om man slarvar bort dem. Det går oftast att ladda ner manualer från tillverkarens webplats.
 
Lägg av nu, det här är ju förnedring! Alla är inte lika hopplösa fotonördar som folk i den här tråden verkar vara.

Lås tråden och sluta snacka skit.
 
Ha, ha, vårdar man kartonger så har man nog lite problem med att prioritera. Tomma kartonger tar bara en massa onödig plats. Varför spara dem?
Jag brukar spara originalkartongerna i uteförrådet, det brukar uppskattas att de är med när man säljer grejerna sen.

Jag sålde för övrigt en gammal legokartong (utan innehåll) för 160:- på tradera för nått år sedan..
 
När man säljer dem? :)

Jag har köpt en hel del kamerautrustning under åren, men för att använda och inte för att sälja vidare.

Fascinerande att det går att sälja en tom kartong.
 
Ha, ha, vårdar man kartonger så har man nog lite problem med att prioritera. Tomma kartonger tar bara en massa onödig plats. Varför spara dem?

Manualerna är det däremot bra att spara. Fast nuförtiden gör det ju inte så mycket om man slarvar bort dem. Det går oftast att ladda ner manualer från tillverkarens webplats.

Jag brukar spara kartongerna under garantitiden, har nekats att nyttja garantin med anledningen av att det inte sågs som en "komplett produkt" utan kartongen. Det låter jättedumt och det kan mycket väl vara så att den butiken hade fel, men när det gäller kartonger till utrustning för hundratusentals kronor som inte tar särskilt mycket plats så sparar jag dem gärna tills dess att garantin gått ut.
 
Jag tror det är dags att bromsa här. Du kan förmodligen både läsa och skriva och jag brukar känna att jag kan det. Trots det så kommunicerar vi nu så illa båda två att vi bara hamnar längre från varandra. Över en kaffe hade vi säkert fått klart vad den andra menade för länge sedan, och förhoppningsvis pratat foto och bild vid det här laget. Oense hade vi säkert varit, men det hade förmodligen slutat med en axelryckning.

Vi tycker olika, och ju mer vi håller på här desto längre bort från varandra, ursprungsfrågan och hövligheten kommer vi. Ska vi säga att vi släpper frågan här på nätet och tar upp det om vi träffas live någon gång? Jag kan stå för kaffet.

Håller med,Tror nog inte vi är så osams egentligen och ser gärna att vi är sams istället, men är ju lite kul att tjafsa. Kan erkänna att jag skrev mitt första så var det lite ogenomtänkt och kanske dumt, men inte så dumt som jag kände att du tyckte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.