Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur tänker folk på Blocket?

Men "(tjejer) inte alls är insatta nåt" är ett intellektuellt högvattenmärke då eller?

Ge dig. Vill du vara kvinnornas hjälte och försöka få mig att framstå som en mansgris vilket jag verkligen inte är så fine, men om du verkligen inte förstod mitt inlägg så är det tråkigt.

Jag har märkt att dom sjukaste överpriserna sätts oftast av tjejer/kvinnor. Undrar om det kan vara att det beror på att dom inte alls är insatta nåt...

Nu ska vi inte dra detta i långbänk. Blir bara tråkigt och onödigt. Vad jag förstår så menar du antagligen att kvinnor/tjejer är överrepresenterade vad gäller högt satta pris p g a att de inte följer med så mycket i prisutvecklingen. Är detta korrekt uppfattat?

Om det är så du menar har de sällskap av många från det andra könet vill jag påstå. Att kvinnor och män, d v s människor i gemen "övervärderar" sina prylar kanske också pekar på något som i grunden kan vara rätt sunt.

D v s att de tycker att kameran de en gång köpte för 15000:- är så pass bra att den borde genererar ett ganska högt pris vid vidareförsäljning. Prisrasen är ju ofta rent sjuka. Marknadsmässigt pris idag för en Canon 1Ds som en gång kostade 80.000:- är c:a 3.000-4.000:-. Bruksvärdet på ett hyfsat exemplar är åtskilligt högre.

Men dessa människor får ju i vilket fall som helst till sist rätta sig efter efterfrågan och marknadspriser. Så det är ju inget att fästa sig vid. Och de flesta föröker inte luras.

Jag ser inget fel i att försöka få ut högsta möjliga pris för varor man säljer. Att det sedan ibland kan gå till rena absurditeter är en annan sak (typ 3 år gammal kamera för 8.000:- när restexemplaren finns nya i affär för 6.000:- även om de från början kostade 11.000:). Men där är båda könen lika goda kålsupare.

MVH//Lennart

Nu ska vi inte dra detta i långbänk. Blir bara tråkigt och onödigt. Vad jag förstår så menar du antagligen att kvinnor/tjejer är överrepresenterade vad gäller högt satta pris p g a att de inte följer med så mycket i prisutvecklingen. Är detta korrekt uppfattat?
Helt korrekt Lennart, precis så jag menar, inte att tjejer skulle vara mindre insatta än killar generellt, utan jag tror att det är mer tjejer/kvinnor som inte har lika mycket stenkoll som killar när det gäller prisutveckling på produkter. Jag menade inget annat. Mvh

Jag har märkt att dom sjukaste överpriserna sätts oftast av tjejer/kvinnor.
Vad baserar du det på? Hur många annonser med "överpris" har du sett där säljaren är en kvinna, och hur många har du sett där säljaren är en man?

Undrar om det kan vara att det beror på att dom inte alls är insatta nåt...

Det är lite förhastat att spekulera i orsaker innan vi har fastslagit om din teori är riktig.

Optimistiskt pris för en Canon 10D?

http://www.blocket.se/vi/37533613.htm?ca=11

Jag säljer min Canon 10D, den har knappt använts och är i toppskick! Säljes inkl extra batterigrepp!!
4000 kr

Lite lustigt att det var just en annons på en 10D som startade tråden. Då, för 4 år sedan (mycket har hänt sen dess) ansågs 5500:- för en beg. 10D med grepp vara hutlöst dyrt. Då tycker jag nog att 4000:- 4 år senare är ännu mer optimistiskt.

Apropå kvinna/man diskussionen och annonser. Händer det inte att män använder kvinnonamn i annonser, av någon märklig anledning?

Vad baserar du det på? Hur många annonser med "överpris" har du sett där säljaren är en kvinna, och hur många har du sett där säljaren är en man?

Det är lite förhastat att spekulera i orsaker innan vi har fastslagit om din teori är riktig.

Orkar egentligen inte diskutera det här, det ska inte bli en höna av en fjäder, av dom annonser jag har sett så har jag OFTAST sett att det är tjejer/kvinnor som har satt dom mest orimliga priserna, ibland högre än nypris! Betyder det här att jag är en mansgris? NEJ! Betyder det här att jag tror att tjejer än sämre fotografer än killar? NEJ! Betyder det här att jag tror att tjejer är sämre tekniskt än killar? NEJ! Oftast så är det så att en som sätter helt orimliga priser inte brukar vara insatt i prisutveckling, och av min personliga erfarenhet av annonser så har jag upplevt att det är tjejer/kvinnor som har satt dom mest "optimistiska" priserna. Kan vi släppa det här nu?!

Det vore ju bra om du kunde kvantifiera "oftast". Utan något slags underlag på hur många annonser det handlar om så blir ju din teori inte speciellt intressant.

Samma här.

Orkar egentligen inte diskutera det här, det ska inte bli en höna av en fjäder, av dom annonser jag har sett så har jag OFTAST sett att det är tjejer/kvinnor som har satt dom mest orimliga priserna, ibland högre än nypris! Betyder det här att jag är en mansgris? NEJ! Betyder det här att jag tror att tjejer än sämre fotografer än killar? NEJ! Betyder det här att jag tror att tjejer är sämre tekniskt än killar? NEJ! Oftast så är det så att en som sätter helt orimliga priser inte brukar vara insatt i prisutveckling, och av min personliga erfarenhet av annonser så har jag upplevt att det är tjejer/kvinnor som har satt dom mest "optimistiska" priserna. Kan vi släppa det här nu?!

Lustigt, jag gjorde exakt samma reflektion bara för någon månad sedan. Nu blir väl jag också uthängd och uppspikad. Till er som kanske gör det: tagga ner. Allt är inte politik/genusdebatt. Kan man inte få reflektera över ngt utan att bli påhoppad? Han har ju dessutom, i flera inlägg, förklarat och förtydligat vad han menar och vad han INTE menar. Bra gjort av honom. Är det så illa här, med åsiktspoliser så är det verkligen inte högt i tak.
Ha det bra!

Reflektionen stämmer, men ofta kallar sig blocket-bluffarna sig för Nina, Julia etc för att de tror att det verkar seriösare om det är en tjej (?). Ringer man svarar en mansröst som bryter på något. (hoppa nu inte på mig för att jag säger att de bryter, men de gör det oftast).

Reflektionen stämmer, men ofta kallar sig blocket-bluffarna sig för Nina, Julia etc för att de tror att det verkar seriösare om det är en tjej (?). Ringer man svarar en mansröst som bryter på något. (hoppa nu inte på mig för att jag säger att de bryter, men de gör det oftast).

Nej det är inte för att vara seriösare utan för att målgruppen är uteslutande män.

Vilken sida skulle få mest besök om målgruppen var män?

Kolla mina sexiga bilder!!!

Jag på stranden - Åke

Eller

Jag på stranden - Linda

Beror på läggning o preferens. Varför skulle det ena könet vara attraktivare än det andra? Låt oss för Guds och vår egen skull lägga ned den här delen av debatten innan den hamnar i en könsdiskrimineringsfålla eller rasist/invandrardito.

Det enda vi med säkerhet kan fastställa är att det förekommer bluffmakare/bedragare på Blocket. Graden och omfattningen kan vi bara spekulera över liksom könstillhörighet/etnisk tillhörighet.

//Lennart

En sak man lätt kan konstatera är ju att det är fler män än kvinnor som bluffar genom att skriva dit ett kvinnonamn istället. ;O)

En sak man lätt kan konstatera är ju att det är fler män än kvinnor som bluffar genom att skriva dit ett kvinnonamn istället. ;O)

Haha, det där är sjukt sant! :)

Jag är admin på ett annat forum med sport som inriktning, det är en invite-only-forum men många reggar sig i hopp om att få komma in ändå, och lite då och då reggar sig någon med användarnamn typ "Jessica" och mejl-adress "fredrik@"... lika roligt varje gång :)

Beror på läggning o preferens. Varför skulle det ena könet vara attraktivare än det andra? Låt oss för Guds och vår egen skull lägga ned den här delen av debatten innan den hamnar i en könsdiskrimineringsfålla eller rasist/invandrardito.

Det enda vi med säkerhet kan fastställa är att det förekommer bluffmakare/bedragare på Blocket. Graden och omfattningen kan vi bara spekulera över liksom könstillhörighet/etnisk tillhörighet.

//Lennart

Rent statiskt finns det fler hetrosexuella män och därför riktar sig en yrkesbedragare in sig på den största målgruppen. Det handlar om att få blåsa så många som möjlig.

När en yrkesfiskare vill få en stor fångst använder han de effektivaste metoderna, Han använder inte en Vevaxel från en Plymouth -57:a i hopp om att fånga en Sej med annan läggning och preferens.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar