Annons

Hur strukturera upp bland mina bilder på bra sätt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur gör du när du reser?
Jag tycker det underlättar att en bildfil aldrig byter nummer, speciellt när man ska restora efter en krasch, eller helt enkelt sortera in ett par veckors bilder snabbt. Sen hjälper det också att kunna säga till en modell om att be om bild nummer 1234 och att då 1234 finns kvar i filnamnet.

Dessutom har vi problemet med seriebildstagning samt foto med flera kameror.

Vi verkar ha liknande mappstruktur, det blir lagom många mappar.

När jag reser? Ändrar tiden till lokaltid.
Är det en "kortare" resa som sträcker sig från 2019-05-17 -> 2019-05-31 (semester) så namnger jag en enda mapp med startdatumet och lägger alla filer där. Dvs 2019-05-17 - Kroatienresa med familjen
En bild kan heta "20190517-DSC09532" och därmed behålls fortfarande originalnamnet också för enklare bildnr som vid beställningar.
Egentligen kvittar väl hur man gör, bara man själv är bekväm med systemet. Bra att får höra hur andra tänker för man kan alltid ta lite idéer här och där och göra sitt eget.

/Stefan

Är det en "kortare" resa som sträcker sig från 2019-05-17 -> 2019-05-31 (semester) så namnger jag en enda mapp med startdatumet och lägger alla filer där. Dvs 2019-05-17 - Kroatienresa med familjen
En bild kan heta "20190517-DSC09532" och därmed behålls fortfarande originalnamnet också för enklare bildnr som vid beställningar.
Egentligen kvittar väl hur man gör, bara man själv är bekväm med systemet. Bra att får höra hur andra tänker för man kan alltid ta lite idéer här och där och göra sitt eget.

/Stefan

Man skall givetvis använda den metod man trivs bäst med. Fast jag har en del invändningar av din metod.
Jag skapar för varje år månadsmappar som 2019-01, 20129-02 osv.
Sedan väljer jag bara rätt mapp för månaden och Lr skapar själv mappar med datum för dagens bilder. Är det ett något speciellt jag fotat så lägger jag gärna till det i namnet på slutet. Som 2018-10-02_dop_Karla-Split. Gör det lättare att hitta mappen. Sedan kommer den jobbiga delen. Att lägga till vem som är med på bilden och alla andra nyckelord. Det där tar tid och är trist. Fast det ger många fördelar.
Låt oss säga min yngste son gifter sig och jag vill sätta ihop en bildshow över hans första 35 år.
Har jag taggat alla bilder där han finns med söker jag bara på hans namn och får med alla bilder sedan han föddes.
Nu lever jag inte som jag lär. En tredjedel av mina bilder saknar keywords. vilket innebär cirka 25 000 stycken. Många betydelselösa naturbilder som jag tagit när jag vandrat runt med hunden. Fast också sådana jag nog skulle vilja ha koll på.
Det finns ännu ingen programvara som gör det lätt att hålla koll på sina key words.
Lr är förmodligen fortfarande bäst.
Fast skriver jag Andeas Alm en gång kommer jag märka flera filer fel.
Vad jag vill ha är familj> andreas alm.
Det går att exportera key words fån Lr till excel och redigera hierakin av key words. Fast sedan skall man ju också ta hand om alla bilder där det var fel.

Enkelt är det inte.

Man skall givetvis använda den metod man trivs bäst med. Fast jag har en del invändningar av din metod.
Sedan väljer jag bara rätt mapp för månaden och Lr skapar själv mappar med datum för dagens bilder. Är det ett något speciellt jag fotat så lägger jag gärna till det i namnet på slutet. Som 2018-10-02_dop_Karla-Split. Gör det lättare att hitta mappen. Sedan kommer den jobbiga delen. Att lägga till vem som är med på bilden och alla andra nyckelord. Det där tar tid och är trist. Fast det ger många fördelar.
Låt oss säga min yngste son gifter sig och jag vill sätta ihop en bildshow över hans första 35 år.
Har jag taggat alla bilder där han finns med söker jag bara på hans namn och får med alla bilder sedan han föddes.
Nu lever jag inte som jag lär. En tredjedel av mina bilder saknar keywords. vilket innebär cirka 25 000 stycken. Många betydelselösa naturbilder som jag tagit när jag vandrat runt med hunden. Fast också sådana jag nog skulle vilja ha koll på.
Det finns ännu ingen programvara som gör det lätt att hålla koll på sina key words.
Det går att exportera key words fån Lr till excel och redigera hierakin av key words. Fast sedan skall man ju också ta hand om alla bilder där det var fel.

Enkelt är det inte.

Jag försökte med det att namnge filerna efter nåt speciellt. Men det blev bökigt och svårläst. Jag tittar inte mkt på filnamnen utan datumet är viktigare och det heter ju mappen samt vad mappen innehåller. Fotar man varje dag så förstår jag månadsmapparna, men jag fotar inte så ofta att det blir oöverskådligt att ha allt under samma år. Har andra mappar för uppdrag och en mapp för tester, en mapp för DSO en för Astroscape etc. Under dessa blir finns mappar med samma struktur som jag nämnt. Utom då vissa som jag fotar så sällan så det blir väldigt få mappar.

När det gäller taggning så har man kameror som har gps så underlättar det. Sen har LR en bra ansiktsigenkänning som uppdaterades förra året. Sen finns vad jag vet 3e parts automatiskt taggning. Har själv laddat ner en för test för nån dag sen. Har bara inte haft tid att testa än.

/Stefan

Enkelt är det inte.

Jag brukar gå igenom en mapp i taget när jag inte har något annat för mig och skriva nyckelord. Sedan är frågan om någon någonsin får nytta av allt jobb som är nedlagt. Man kommer knappast att behöva söka efter alla bilder. Men märker man inte upp bilderna blir många bilder anonyma den dagen man tappar minnet eller "trillar av pinn".
Jag tittar ibland på bilder när man var liten och försöker lista ut var de är tagna. Att det där flygplanet som var en kiosk stod i Norrtälje kommer jag ihåg men övriga bilder. När och var?

Jag brukar gå igenom en mapp i taget när jag inte har något annat för mig och skriva nyckelord. Sedan är frågan om någon någonsin får nytta av allt jobb som är nedlagt. Man kommer knappast att behöva söka efter alla bilder. Men märker man inte upp bilderna blir många bilder anonyma den dagen man tappar minnet eller "trillar av pinn".
Jag tittar ibland på bilder när man var liten och försöker lista ut var de är tagna. Att det där flygplanet som var en kiosk stod i Norrtälje kommer jag ihåg men övriga bilder. När och var?

Har min egen syn på det hela. Mina barn och barnbarn vill nog ha alla bilder där de är med på bilden. Kanske också av sina föräldrar. Finns tusental av dem.
Mina naturbilder eller bilder från olika resor och safaris är nog mindre intressanta.
Mina bilder av lejon är nog sämre än många man hittar på nätet.

Windows har ju SQL-lika frågor och det borde vara kraftfullt nog.

Jag har inte koll på Windows sökfunktioner, tycker de blivit sämre med senare versioner och använder det bara till enkla sökningar.

Menar du att jag enkelt kan söka fram bilder som har keyword
Nisse OCH Fotboll INTE Djurgården
Plats Stockholm ELLER Uppsala
Datum 2009-10-01 till 2011-05-31
OCH
Minst 3 stjärnor

Den sökning kan jag fixa i Lightroom men jag vet inte hur man gör i Windows så om du vill dela med dig av hur man gör vore det kanon.

Borde synas i filhanteraren (Windows) om ändringen slår igenom i originalfilen. Jag sitter inte vid datorn så att jag kan kolla nu. Om det är som lr fungerar annars så förblir väl originalfilen oförändrad men ändringen följer med i exportfilerna.

Som jag gissade. Ändrade fotodatum, exif, nyckelord etc. ändras inte på originalfilerna när man gör ändringar i Lr. Åtminstone inte med mina inställningar. Jag använder inte sidecar.

Så om Lightroom upphör att fungera försvinner hundratals timmars arbete om man inte har exporterat bilderna med alla ändringar (eller använt sidecar).
Hur går det för prenumeranter som avslutar prenumerationen?

Så om Lightroom upphör att fungera försvinner hundratals timmars arbete om man inte har exporterat bilderna med alla ändringar (eller använt sidecar).
Hur går det för prenumeranter som avslutar prenumerationen?

Sparar mer all info som xmp förstås och laddar upp dom i det nya programmet.

/Stefan

/Stefan

Jag menar förstås när du reser och inte kan importera till LR, dvs innan du kan bestämma en struktur.

Jag menar förstås när du reser och inte kan importera till LR, dvs innan du kan bestämma en struktur.

Tyvärr förstår jag inte. Strukturen blir ju efter man importerat. Det är inget jag bestämmer på resande fot eller drastiskt förändrar. Känns lite ostrukturerat bestämma olika struktur hela tiden.
Huvudstrukturen hur jag ville ha det bestämde jag för nästan 20 år sen. Sen har jag finjusterat den med tiden.

/Stefan

Tyvärr förstår jag inte. Strukturen blir ju efter man importerat. Det är inget jag bestämmer på resande fot eller drastiskt förändrar. Känns lite ostrukturerat bestämma olika struktur hela tiden.
Huvudstrukturen hur jag ville ha det bestämde jag för nästan 20 år sen. Sen har jag finjusterat den med tiden.

/Stefan

Du säger inte när du importerar, gör du det på resande fot eller sen hemma? Det spelar roll för du vill förstås ha samma filnamn i backupperna om några av filerna blir korrupta eller försvinner.

Du säger inte när du importerar, gör du det på resande fot eller sen hemma? Det spelar roll för du vill förstås ha samma filnamn i backupperna om några av filerna blir korrupta eller försvinner.

Gör jag det på resande fot blir det rakt in i LR. Gör jag det hemma blir det också rakt in i LR.

Backup sker ju kontinuerligt i kamerorna.

/Stefan

Gör jag det på resande fot blir det rakt in i LR. Gör jag det hemma blir det också rakt in i LR.

Backup sker ju kontinuerligt i kamerorna.

/Stefan

Intressant att höra hur andra gör. Så du har en temporär LR-katalog som du sen importerar till LR i din hemmadator?

Jag har inte LR som huvudkatalog utan filsystemet så jag kan t ex som jag gjorde på min resa nytt, synca upp hälften av filerna över nätet och resten från backuppdiskar. Jag kan importera till LR och gör det ibland men xmp gör att jag inte behöver synca själva katalogfilen. Gallrar gör jag lite varstans men det mesta utanför LR. Använder remote desktop mycket så jag kan jobba mot min dator hemma.

Det var en dryg TB så rätt mycket material men synkningen fick gå dygnet runt.

Har du någon metod att kolla korrupta filer? Jag har vid något tillfälle hittat skadade raw-filer men såg det i tid. Problemet med dessa är ju att man riskerar backa dessa istället för de hela.

Intressant att höra hur andra gör. Så du har en temporär LR-katalog som du sen importerar till LR i din hemmadator?

Jag har inte LR som huvudkatalog utan filsystemet så jag kan t ex som jag gjorde på min resa nytt, synca upp hälften av filerna över nätet och resten från backuppdiskar. Jag kan importera till LR och gör det ibland men xmp gör att jag inte behöver synca själva katalogfilen. Gallrar gör jag lite varstans men det mesta utanför LR. Använder remote desktop mycket så jag kan jobba mot min dator hemma.

Det var en dryg TB så rätt mycket material men synkningen fick gå dygnet runt.

Har du någon metod att kolla korrupta filer? Jag har vid något tillfälle hittat skadade raw-filer men såg det i tid. Problemet med dessa är ju att man riskerar backa dessa istället för de hela.

Vi behöver inte gå in på detalj hur jag gör. Men det är samma LR katalog som används oavsett jag är mobil eller stationär.

Korrupta filer som upptäcks efterhands finns som sagt alltid en backup som som inte är en kopierad fil som raderas i senare skede.

/Stefan

Filerna måste ju dock fysiskt organiseras på något vis på hårddisken och där är nog en kronologisk ordning svårslagen.

Instämmer med att kronologisk ordning är en bra grund för foton på en hårddisk, men blir samtidigt ett mindre problem överlag om man har sina foton i molnet.

Som jag skrev, detta finna i smarta samlingar i Lightroom. Där kan du bygga upp väldigt komplexa sökningar med OR AND och NOT.

Gissar att det är Lightroom Classic alternativ en äldre version av Lightroom du använder då mig veterligen finns inte längre detta i den senaste Lighroom CC versionen?
Oavsett blir SmartCollection i mitt tycke ett väldigt långsamt och tillkrånglat förfarande för något som kan göras likvärdigt kraftfullt men mycket mer intuitivt och effektivt med smartare gränssnitt.

LR hade en kartfunktion men den föll väl bort eftersom Google (?) ändrade sina licensregler. Personligen använde jag den aldrig, har faktiskt lite svårt att se nyttan av att kunna se på en karta var mina bilder är tagna men för vissa kan det kanske vara en väsentlig funktion?

Förutom att det blir en rätt trevlig visualisering av vart i världen man varit så blir det också väldigt effektivt att på ett skalbart sätt ringa in de foton man är ute efter. Exempelvis är jag ofta i en stuga i fjällen, men om jag utöver foton tagna specifikt i stugan även vill fånga in foton som är tagna på tomten runt om zoomar jag bara ut lite på kartan och kan då välja passande kluster, och vill jag även inkludera foton tagna på lite längre vandringar upp på fjällen zoomar jag ut ytterligare. Det blir otroligt bökigt och i viss mån omöjligt att göra motsvarande i LRs fritextbaserade location funktion.

Generellt kan man väl säga att ju bättre kunskap man har om ett program, desto enklare blir det att använda! :)

Absolut är det så. Är man nöjd med hur man har det så finns ingen anledning att förändra sina metoder eller verktyg kring sin fotohantering. Rätt självskrivet hör jag till gruppen som inte är nöjd och tror att det går att göra bättre :)

Är man nöjd med hur man har det så finns ingen anledning att förändra sina metoder eller verktyg kring sin fotohantering. Rätt självskrivet hör jag till gruppen som inte är nöjd och tror att det går att göra bättre :)

Ja, det lär Lightroom Classic som är mitt verktyg.

Visst är jag nöjd med hur det funkar överlag men det innebär inte att jag gillar allt i programmet. Jag håller med dig om att vissa saker i gränssnittet inte är speciell smidiga att använda. Dessutom har programmet en relativt hög inlärningströskel. Det finns absolut utrymme för förbättringar. Jag har en hel drös med punkter som jag skulle vilja förändra i LR.

När det gäller koppling till "molnet" så finns det förstås många fördelar men detta men för mig personligen är nog bildhanteringen det sista jag kommer att lägga över där (om jag någonsin gör det). Jag lägger ju tiotusentals kronor på en rejäl dator med dubbla kalibrerade skärmar, snabba SSD-diskar osv. Då känns det främmande att lägga bilderna i molnet och sitta och pilla på en liten padda eller mobiltelefon - speciellt som de färdiga bilderna primärt är för mitt eget nöjes skull och sällan behöver publiceras snabbt på sociala medier.

Jag inser dock att jag tillhör ett utdöende släkte! :)

Lycka till med ditt projekt!

Jag har en hel drös med punkter som jag skulle vilja förändra i LR.

Är genuint väldigt intresserad av vad dina önskade förbättringspunkter kan vara?

När det gäller koppling till "molnet" så finns det förstås många fördelar men detta men för mig personligen är nog bildhanteringen det sista jag kommer att lägga över där (om jag någonsin gör det).

Det är nog många som känner sig för obekväma att lägga sina foton i molnet och jag respekterar det helt. För min del handlar det primärt om att jag smidigt vill ha åtkomst till alla mina foton från både dator och mobila enheter vart jag än befinner mig för att kunna visa mina bilder när naturliga tillfällen ges. Men även det faktum att kunna lägga tid på vis typ av organisering av mina bilder i tråkiga stunder som när jag står och väntar på en buss och liknande blir en rätt viktig faktor då det kan bli svårt att finna tiden annars.
Nyfiken på hur dina tankar går kring detta som vill undvika molnlagring?

Jag inser dock att jag tillhör ett utdöende släkte! :)
Lycka till med ditt projekt!

Tack! Jag skapar gärna gratis konton till dig och alla engagerade i detta forum om du blir nyfiken att prova. Maila mig isånnafall på [email protected]

Är genuint väldigt intresserad av vad dina önskade förbättringspunkter kan vara?

Det är nog många som känner sig för obekväma att lägga sina foton i molnet och jag respekterar det helt. För min del handlar det primärt om att jag smidigt vill ha åtkomst till alla mina foton från både dator och mobila enheter vart jag än befinner mig för att kunna visa mina bilder när naturliga tillfällen ges. Men även det faktum att kunna lägga tid på vis typ av organisering av mina bilder i tråkiga stunder som när jag står och väntar på en buss och liknande blir en rätt viktig faktor då det kan bli svårt att finna tiden annars.
Nyfiken på hur dina tankar går kring detta som vill undvika molnlagring?

Tack! Jag skapar gärna gratis konton till dig och alla engagerade i detta forum om du blir nyfiken att prova. Maila mig isånnafall på [email protected]

Alla är olika. Det är väl de yngre som får panik när de inte är uppkopplade.
Det är faktiskt befriande att tillhöra de som vet att man överlever utan mobil i handen.

För egen del är det helt ohanterligt att förvara mina bilder i molnet. Det tar en halv dag att göra backup internt i datorn. Vad skulle det inte ta att mata datan över nätet? Sedan har man ingen koll på vem som har access till filerna och vad som kan hända.

Några bilder kan man plocka ut och lägga på Flickr t.ex om längtan blir för svår att titta på sina alster.

Det är väl de yngre som får panik när de inte är uppkopplade. Det är faktiskt befriande att tillhöra de som vet att man överlever utan mobil i handen.

Visst finns det många som får panik utan mobil och wifi men det finns nog även dem som får panik av teknik och snabba förändingar. Personligen tror jag på att hitta sin egen balans där emellan utan att behöva få panik av vare sig det ena eller andra.

För egen del är det helt ohanterligt att förvara mina bilder i molnet. Det tar en halv dag att göra backup internt i datorn. Vad skulle det inte ta att mata datan över nätet?

Jag har idag ca 10 000 bilder, vilket i mitt fall motsvarar ca 26 Gigabyte.
Med ett modest internetabonnemang på 100 Mbit (både för upp och nedladdning) så kan jag ladda upp hela min samling på ca 34 minuter samt ladda hem den för en lokal backup på samma tid.
Nu kanske du förvisso har betydligt mer bilder än mig men då detta egentligen bara är något man behöver göra en gång (då även backup sköts i molnet) så skulle jag inte tycka att det var så problematiskt även om jag hade 10ggr så många bilder.

Sedan har man ingen koll på vem som har access till filerna och vad som kan hända.

Om jag hade varit en känd eller utsatt person kombinerat med att ha väldigt känsliga bilder i mitt bibliotek så skulle jag absolut tveka på att lägga mina bilder i molnet. Bortsett från det scenariot så tror jag risken att mina bilder far illa är större om jag lagrar dem på en hårdisk hemma genom inbrott, eldsvåda eller helt enkelt en vanlig hårddiskkrash (check på den).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar