ANNONS
Annons

Hur strukturera upp bland mina bilder på bra sätt

Produkter
(logga in för att koppla)
Den biten klarar windows om man bara har nyckelord i exif, filnamn eller mappnamn.

Edit: Datumen behöver man inte lägga in i filnamnen, de finns i exif ändå.

Mina första digitala bilder var med kamera där datuminställningarna inte var korrekta. Sedan finns ju det analoga arkivet (utan exif) och de inskannade bilderna (också utan exif) - så jag fortsätter på detta sätt. Att vara konsekvent är ingen nackdel.

Håller med dig Terje om att det är ett bra namnsättningssystem som jag själv länge använt och till viss del gör fortfarande.

Den stora begränsningen blir väl när du snabbt vill filtrera fram bilder på exempelvis "person A" mellan år 2000 och 2019 samt när personen befinner sig i "stugan"?

Hehe, att leta fram bilder tar tid - vilket det också gjorde på den analoga tiden. Men det är också förvånansvärt vilket minne man också har, till vilka bilder man har i arkivet - och när bilderna är ifrån. Sedan gör jag lite olika motivmappar (projekt, uppdrag, kurser, föreläsningar mm) där jag lagt in kopior. Mappar som är tillfälliga.

Att tagga bilderna tar tid, men det gör jag lite då och då. Men namnen på filerna/bilderna är den grundläggande arkiveringen som mest av allt måste fungera. Allt annat är ”finlir”.

Mina första digitala bilder var med kamera där datuminställningarna inte var korrekta. Sedan finns ju det analoga arkivet (utan exif) och de inskannade bilderna (också utan exif) - så jag fortsätter på detta sätt. Att vara konsekvent är ingen nackdel.

Om det skulle bli fel går det ju att ändra, det är knappast bra att informationen i exif och filnamnet är olika. Windows hittar exifdatat.

Om det skulle bli fel går det ju att ändra, det är knappast bra att informationen i exif och filnamnet är olika. Windows hittar exifdatat.

Exif är ju intressant enbart för mig, som ett kom i håg. Att ändra datum i exif kanske man kan göra, men har inte fullt ut satt mig i i detta. För mig är filnamnet det viktiga, så att bilderna hamnar rätt i arkivet - dels när bilderna sparas ned i datorn, men givetvis också förr på den analoga tiden när bilderna kom tillbaka från en kund och skulle in på rätt plats i arkivet igen.

Det är så behändigt med samma namnsystem på alla bilder; blandar jag analoga och digitala bilder i exempelvis en föreläsning så lägger sig bildfilerna alltid i namnordning - lätt och överskådligt.

Det händer ju då och då att man har fel datum i kameran, inte sällan runt övergången mellan sommar- och vintertid! :)

Det kanske inte spelar någon stor roll men jag brukar alltid rätta till det. Använder man Lightroom är det enkelt. Där finns verktyg för att sätta en explicit tid eller för att förskjuta given tid med ett visst intervall.

Det händer ju då och då att man har fel datum i kameran, inte sällan runt övergången mellan sommar- och vintertid! :)

Det kanske inte spelar någon stor roll men jag brukar alltid rätta till det. Använder man Lightroom är det enkelt. Där finns verktyg för att sätta en explicit tid eller för att förskjuta given tid med ett visst intervall.

Gör likadant. Har väl för många kameror antar jag.
Man tar en kamera och kommer ihåg att ändra tiden. Några veckor senare använder man flera kameror vid något event. Det ställer direkt till det när man glömt se till att klockorna går lika i alla kameror.
I Lr är det lätt att välja kamera och rätta tiden på alla bilder samtidigt och rätta i Exif.
Många andra program saknar den möjligheten

Jag döpar om alla bilder, till ÅÅMMDD-xxxx, i den ordning jag gjort bilderna. Ju större arkivet blivit desto mer tacksam är jag över detta system. Bilderna ligger sedan under månad som sedan är under år. Januari 2019 har namnet 1901, på så sätt har jag aldrig två mappar med samma namn. Analoga bilder skannas in och läggs in i samma system, det analoga arkivet ligger i samma ordning - så det är lätt att föra över.

Mitt arkivsystem är oberoende av vilket program jag skulle använda; antingen det nu är Lightroom, Bridge, ACDSee eller något annat. Det gör mitt system mer tidlöst.

Mvh Terje

Kör nästan som dig Terje med ÅÅMMDD-xxxx,. Fast jag kör inte med månadsmappar utan har direkt under år och en mapp för varje dag eller session. Det kan alltså finnas en mapp som har samma datum som ex

2019-05-17 - Porträttfotografering av Ola
2019-05-17 - Terje 90 år

Fördelen med automatisk namngivning ÅÅMMDD-xxxx är snabbare översikt och sållning utan extra ingrepp och dessutom har alla kameror/mobiltelefoner/scanner(analoga bilder) olika sätt att namnge filer. På detta vis har man standardiserat namngivningen så gott man kan på enkelt sätt. Jag har samma namngivning sedan jag började digitalisera bilderna 2002. Har bilder sedan 1980-talet med samma struktur.

/Stefan

Rättar verkligen LR inuti rawfilen eller ligger det bara i katalogen?

Vet inte om rättelsen ligger i side-car filen eller i raw-filen. Rättelsen blir i alla fall permanent. Eftersom det blir korrekt också i andra program sker nog ändringen i raw-filen.

Borde synas i filhanteraren (Windows) om ändringen slår igenom i originalfilen. Jag sitter inte vid datorn så att jag kan kolla nu. Om det är som lr fungerar annars så förblir väl originalfilen oförändrad men ändringen följer med i exportfilerna.

Jag har hela bildarkivet i lightroom och så långt är det inga problem.
Tidigare skvalpade bilder omkring i olika datorer och hårddiskar. Då hände det att man tappade fotodatum på bilderna när man flyttade mappar. Nytt "fotodatum" kunde bli flyttdatumet. Då hade det varit bra med datum i filnamnet.

Så länge jag använder lightroom kvittar filnamnet fullständigt så länge inte mer än en bild för varje filnamn hamnar i samma mapp. (om man använder flera kamerahus av samma fabrikat kan man ändra prefix i kameran för filnamnen). Sökning sker sedan med nyckelord och övrig exif.

Kör nästan som dig Terje med ÅÅMMDD-xxxx,. Fast jag kör inte med månadsmappar utan har direkt under år och en mapp för varje dag eller session. Det kan alltså finnas en mapp som har samma datum som ex

2019-05-17 - Porträttfotografering av Ola
2019-05-17 - Terje 90 år

Fördelen med automatisk namngivning ÅÅMMDD-xxxx är snabbare översikt och sållning utan extra ingrepp och dessutom har alla kameror/mobiltelefoner/scanner(analoga bilder) olika sätt att namnge filer. På detta vis har man standardiserat namngivningen så gott man kan på enkelt sätt. Jag har samma namngivning sedan jag började digitalisera bilderna 2002. Har bilder sedan 1980-talet med samma struktur.

/Stefan

Hur gör du när du reser?
Jag tycker det underlättar att en bildfil aldrig byter nummer, speciellt när man ska restora efter en krasch, eller helt enkelt sortera in ett par veckors bilder snabbt. Sen hjälper det också att kunna säga till en modell om att be om bild nummer 1234 och att då 1234 finns kvar i filnamnet.

Dessutom har vi problemet med seriebildstagning samt foto med flera kameror.

Vi verkar ha liknande mappstruktur, det blir lagom många mappar.

Kul att höra om allas olika organiseringsstrategier.

Mycket handlar uppenbart om tycke och smak men generellt har man väldigt mycket att vinna på att mer dynamiskt kunna hitta intressanta "skärningar" från sitt bildbiblotek om man frångår det gamla mapp / album tänket.

Var nyligen på ett 40-års kalas där jag ville samla bilder där både min vän som fyllde år samt jag själv fanns med. Då kunde jag i Picular använda "AND" istället för den vanliga "OR" inställningen för att direkt få fram alla dessa bilder som spände över en halv livstid. Har inte hittat motsvarande funktion i Lr.

Jag tror du AFJ har rätt i att det mesta i övrigt kan göras i Adobe Lr men håller nog inte med om att det är särskilt smidigt och överblickbart alltid.
Ett annat exempel där jag tycker Lr faller lite kort är att de inte visualiserar mina bilder på en karta utan jag ser bara hundratals ortnamn vilket jag både tycker blir mindre användbart men också mindre roligt att utgå ifrån.

Men som nämnt från start, jag är ju såklart partisk också men om någon är intresserad av min svenska lilla utmanare så skicka mig ett mail [email protected] så kan jag hjälpa er att prova.

Bilagor

• Picular_0start.png
    Picular_0start.png
    486 KB · Visningar: 11
  • Picular_1date.png
    Picular_1date.png
    419.7 KB · Visningar: 10
  • Picular_2people.png
    Picular_2people.png
    467.2 KB · Visningar: 13
  • Picular_3location.png
    Picular_3location.png
    434 KB · Visningar: 9
  • Picular_4tags.png
    Picular_4tags.png
    262.9 KB · Visningar: 10
Rättar verkligen LR inuti rawfilen eller ligger det bara i katalogen?

Jag har alltid trott att ändring skedde i orginalfilen. När man tar fram dialogrutan i LR för att ändra så står det "This operation can to be undone". Detta talar för att ändringen sker i originalfilen.

Nu provade jag att ändra och då ser jag att det faktiskt finns ett alternativ i LR meny som heter "Revert capture time to original" vilket jag tycker motsäger varningen och indikerar att ändringen bara är i LR databas.

Jag testade nu med en JPG och en RAW och när jag kollar informationen med Windows utforskaren verkar inget förändras när jag ändrar capture time i LR. Det var en liten besvikelse, just en sådan typ av ändring skulle jag vilja att den slår igenom på filnivå.

När jag exporterar ut filen till JPG, då kommer den ändrade tidpunkten med.

Någon som kan verifiera att det är så här det funkar?

Mycket handlar uppenbart om tycke och smak men generellt har man väldigt mycket att vinna på att mer dynamiskt kunna hitta intressanta "skärningar" från sitt bildbiblotek om man frångår det gamla mapp / album tänket.

Absolut finns det mycket att vinna organisera på "tvären". Filerna måste ju dock fysiskt organiseras på något vis på hårddisken och där är nog en kronologisk ordning svårslagen.

När det gäller att organisera kreativt så har LR mycket verktyg för detta. Samlingar, smarta samlingar och virtuella kopior är några av de komponenter som gör det riktigt kraftfullt.

Var nyligen på ett 40-års kalas där jag ville samla bilder där både min vän som fyllde år samt jag själv fanns med. Då kunde jag i Picular använda "AND" istället för den vanliga "OR" inställningen för att direkt få fram alla dessa bilder som spände över en halv livstid. Har inte hittat motsvarande funktion i Lr.

Som jag skrev, detta finna i smarta samlingar i Lightroom. Där kan du bygga upp väldigt komplexa sökningar med OR AND och NOT.

Jag tror du AFJ har rätt i att det mesta i övrigt kan göras i Adobe Lr men håller nog inte med om att det är särskilt smidigt och överblickbart alltid.

Smidigt och överblickbart kan förstås alltid diskuteras. Ju fler funktioner ett program har, desto svårare blir det väl att ha en enkelt gränssnitt. Kolla bara på Word och Excel - programmen kan ju "allt" men så enkelt att hitta i dem är det inte.

Generellt kan man väl säga att ju bättre kunskap man har om ett program, desto enklare blir det att använda! :)

Ett annat exempel där jag tycker Lr faller lite kort är att de inte visualiserar mina bilder på en karta utan jag ser bara hundratals ortnamn vilket jag både tycker blir
mindre användbart men också mindre roligt att utgå ifrån.

LR hade en kartfunktion men den föll väl bort eftersom Google (?) ändrade sina licensregler. Personligen använde jag den aldrig, har faktiskt lite svårt att se nyttan av att kunna se på en karta var mina bilder är tagna men för vissa kan det kanske vara en väsentlig funktion?

Hehe, att leta fram bilder tar tid - vilket det också gjorde på den analoga tiden. Men det är också förvånansvärt vilket minne man också har, till vilka bilder man har i arkivet - och när bilderna är ifrån. Sedan gör jag lite olika motivmappar (projekt, uppdrag, kurser, föreläsningar mm) där jag lagt in kopior. Mappar som är tillfälliga.

Att tagga bilderna tar tid, men det gör jag lite då och då. Men namnen på filerna/bilderna är den grundläggande arkiveringen som mest av allt måste fungera. Allt annat är ”finlir”.

Jag ser det väldigt gammaldags. Det är som min fru gör. Som jag också gjorde i den digitalafotografins begynnelse.
Fast key words och metadata kan ta en mycket längre.

...

Som jag skrev, detta finna i smarta samlingar i Lightroom. Där kan du bygga upp väldigt komplexa sökningar med OR AND och NOT.

Smidigt och överblickbart kan förstås alltid diskuteras. Ju fler funktioner ett program har, desto svårare blir det väl att ha en enkelt gränssnitt. Kolla bara på Word och Excel - programmen kan ju "allt" men så enkelt att hitta i dem är det inte.

Generellt kan man väl säga att ju bättre kunskap man har om ett program, desto enklare blir det att använda! :)

LR hade en kartfunktion men den föll väl bort eftersom Google (?) ändrade sina licensregler. Personligen använde jag den aldrig, har faktiskt lite svårt att se nyttan av att kunna se på en karta var mina bilder är tagna men för vissa kan det kanske vara en väsentlig funktion?

Windows har ju SQL-lika frågor och det borde vara kraftfullt nog.

Jag har heller inte använt kartan eller sett någon nytta av den men i längden kan det väl vara kul att se var man varit. När alla kameror har GPS kan det bli något, men där är vi inte än...men...

...sen började jag flyga drönare och plötsligt blev informationen ovärdelig när man ska ansöka om spridningstillstånd.

Jag ser det väldigt gammaldags. Det är som min fru gör. Som jag också gjorde i den digitalafotografins begynnelse.
Fast key words och metadata kan ta en mycket längre.

Att ändra system känns onödigt tidskrävande, sedan är ju det gammaldagsa inte alltid en nackdel. Varför ändra på något som fungerar hur bra som helst?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar