iSolen.se
Guest
Visst finns det många som får panik utan mobil och wifi men det finns nog även dem som får panik av teknik och snabba förändingar. Personligen tror jag på att hitta sin egen balans där emellan utan att behöva få panik av vare sig det ena eller andra.
Jag har idag ca 10 000 bilder, vilket i mitt fall motsvarar ca 26 Gigabyte.
Med ett modest internetabonnemang på 100 Mbit (både för upp och nedladdning) så kan jag ladda upp hela min samling på ca 34 minuter samt ladda hem den för en lokal backup på samma tid.
Nu kanske du förvisso har betydligt mer bilder än mig men då detta egentligen bara är något man behöver göra en gång (då även backup sköts i molnet) så skulle jag inte tycka att det var så problematiskt även om jag hade 10ggr så många bilder.
Om jag hade varit en känd eller utsatt person kombinerat med att ha väldigt känsliga bilder i mitt bibliotek så skulle jag absolut tveka på att lägga mina bilder i molnet. Bortsett från det scenariot så tror jag risken att mina bilder far illa är större om jag lagrar dem på en hårdisk hemma genom inbrott, eldsvåda eller helt enkelt en vanlig hårddiskkrash (check på den).
Problemet med molntjänster brukar inte vara uppladdningen (den kan få ta tid, veckor, månader) utan nedladdningen efter tex ett inbrott.
Man kan f ö ha sitt eget moln, vilken NAS som helst stödjer detta nuförtiden så slipper man integritetsfrågan på köpet.