Annons

Hur stänga av pipljudet när G6 hittar fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Jag slår och slår i manualen (ibland den också), men jag kan inte hitta någon inställning för att slippa det korta pipet när fokus är inställt med Canon G6.

Allt ljud är avstängt, men likt förbaskat låter det pipelip varje gång autofokusen är färdig.

Någon?
 
Det var uppe en tråd ang. samma sak i en A80 eller något för ett tag sedan. Där kom vi fram till att det inte går att ta bort på den iaf. Kanske är likadant på G6.
 
Typiskt.

Ljudet är ganska irriterande i vissa lägen, kanske skulle prova manuell fokus och se hur det fungerar.

Synd på en så bra kamera.
 
Säger inget om S- eller A-serien Men på G-serien går det att stänga av allt.

Alla ljud avstängda? Är det alla sex eller alla fem? Det finns sex inställningar.
Till höger under fyrvägsknappen Menu knappen - setupmenu - mute on (Alltså ON, inte off som är default)


På tidigare (G3 och G5) var det på Svenska Meny - mellersta menyn -- pipljud av. = Knäpptyst om man också slår av de fem andra - slutarljud etc - så är kameran álltid knäpptyst.

Pentax Ist Ds går också att tysta helt hrmm
 
Ljudet i elektroniska småprylar brukar ju komma ur ett litet hål. Det brukar gå att dämpa rejält genom att bara tejpa över hålet med t ex gaffatejp.
 
Jupps. Annars med vänstra handens pekfinger rakt över högtalaren hörs nada en meter bort



I värsta fall letar man upp mikrofonen och viskar: * ett pip till så får du åka till Nikons testlabb*
 
Haha, vad bakvänt då...

Jag har velat få bort det där pipljudet på min Ixus 430 också men trott att det inte gick.

Inställningen är:
Ljud Av: På/Av

man tänker ju att det ska vara Av då, men det ska vara På för att då blir Ljud Av, På... :)
 
Japp. Det går att stänga av på S1 - A80 eller vilken annan Canon som helst. Man måste tänka på Engelska bara.

Mute - shhh
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.