Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur skapa drömsk bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick intrycket av andra svar på hans bilder att han inte är den som gärna svarar på hur han gör :)
 
Hej!
Jag vet inte hur just Lollo har gjort dessa bilder. Men ett sätt att få fram en liknande effekt är att se till att ha något i förgrunden, som ligger i oskärpa. Man kan t ex fotografera huvudmotivet "genom" grässtrån eller liknande. Det finns också de som stoppar "saker", gräs, löv eller liknande i motljusskyddet och på så sätt får en suddig förgrund. Det du måste komma ihåg är att du måste använda manuell fokusering.
Lycka till.
mvh
Lisa
 
Förutom alla praktiska knep som föreslagits gör du gott i att lära dig bemästra din bildbehandlingsmjukvara. Jag tror inte att de två bilderna du länkade till är orörda.
 
Praktisk knep:
Köp en försättslins och smeta på vaselin

Bildbehandling: (Finns många olika knep)
I photoshop
* Lägg dig i kanaler. Markera en av kanalerna, blå, grön, röd genom att trycka på CTRL+"tryck på kanalen". Vilken kanal du ska välja beror på motivet.
* Kopiera markeringen
* Lägg dig i lager igen
* Skapa ett nytt lager
* Klistra in
* Använd gaussian blur. Experimentera olika instälningar.

Detta knep används även för s.k. Hollywoodglans.

/Stefan
 
Jag fotar väldigt lite bilder av den här typen, men gissar att följande kan ge dig ett liknande resultat som den första bilden.

Vid fototillfället:
Välj en slutartid som ger viss rörelseoskärpa i de svajigare växterna (gräset), men fortfarande skärpa i de stadigare. Välj kort skärpedjup. Eventuellt kan du rikta en liten blixt på den blomma du fokuserar på. Kanske måste du även stötta blomman så att den inte rör sig, eller placera ett vindskydd. Fota många bilder med olika inställningar.

I efterbehandlingen:
Arbeta med masker så att du kan behandla olika delar av bilden på olika sätt. Dra ned färgmättnad och ljus på allt utom blomman i fokus så träder den fram tydligare. Arbeta med oskärpa, t ex så som Rommel beskrev ovan.
 
En sak till

Jag skulle även testa att ta en bild med kort slutartid på själva blomman så den blir skarp och en bild med lång slutartid på gräset sa att det får rörelseoskärpa. Sedan montera ihop dessa i ett bildredigeringsprogram.

Lägg gärna upp en bild sen när du plåtat så vi får se resultatet! Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.