Annons

Hur skall jag ställa in min nya D50? (var: "Tips!")

Produkter
(logga in för att koppla)
Ronis skrev:
Stämmer det där ?? Helt klart visas mina bilder "rättvända" i displayen, men i datorn är de "liggandes". Är det en inställningssak ??

mvh/ Lasse

Helt klart en inställningssak. I bl.a. Nikon Transfer kan man välja att få bilderna rätt roterade när de förs över.

Ronis skrev:
Stämmer det där ?? Helt klart visas mina bilder "rättvända" i displayen, men i datorn är de "liggandes". Är det en inställningssak ??

mvh/ Lasse

Det där är lite bökigt. Bilder kan vridas på två sätt: antingen vrider man hela bilden så att alla pixlar i bildfilen så att säga byter plats, eller också sätter man bara en parameter i början av filen (i EXIF) som anger att bilden ska vara vriden. Det är på det senare sättet som bilderna är vridna när de kommer direkt ut kameran. Sedan beror det på vilket program man har i datorn hur bilderna visas. Photoshop tar hänsyn till orienteringsparametern och visar bilderna rätt, men t ex Windows bildvisningsprogram gör det inte.

Om man känner sig någorlunda säker som Windowsanvändare kan man använda det här tricket för att rotera bilderna rätt i datorn:

http://www.inrialpes.fr/movi/people/Bonfort/index.php?page=comp

Personligen föredrar jag att använda detta direkt i Windows efter att ha fört över bilderna till datorn utan Nikons program. Man autoroterar då alla bilder i en folder enkelt genom att högerklicka på foldern och välja "autorotate jpegs".

Johannes

Re: Re: Tips!

l-malmqvist skrev:

Den inbyggda blixten är riktigt bra, testa att köra festfoto inomhus i S-läge, ISO 800-1600, 1/4-1/15s med blixt. Vitbalans på Blixt.

Finns det någon fördel med högt ISO och blixtbilder? Bara nyfiken eftersom jag knappt använt en blixt på flera år.

Blixt med 1/4s och ISO 800, vad får du för bländare? Jag måste ha missuppfattat vad du menade, ursäkta i så fall.

Jag har nu fotat lite och en liten fråga.

När jag kör med blixt i S-läget tar det nån sekund från det att man trycker av till att bilden tas. Väldigt jobbigt!. I autoläget funkar det bra, men det är något med S-läget som inte riktigt stämmer.

Kan också säga att jag endast har testat detta i S-läget och auto, så jag vet inte hur den beter sig i de andra lägena.

Någon som har nåt smart tips?

Ertan skrev:
Jag har nu fotat lite och en liten fråga.

När jag kör med blixt i S-läget tar det nån sekund från det att man trycker av till att bilden tas. Väldigt jobbigt!. I autoläget funkar det bra, men det är något med S-läget som inte riktigt stämmer.

Kan också säga att jag endast har testat detta i S-läget och auto, så jag vet inte hur den beter sig i de andra lägena.

Någon som har nåt smart tips?
Hej !
Du har möjligtvis inte "Brusreducering" aktiverad ?? Detta slöar ner kameran vad jag förstår, men det kanske mer är när bilden skall sparas ner på kortet än just när man trycker av...??..

God Jul/ Lasse

Re: Re: Re: Tips!

paco skrev:
Finns det någon fördel med högt ISO och blixtbilder? Bara nyfiken eftersom jag knappt använt en blixt på flera år.

Ja det gör det verkligen & DSLR:en har ju gett oerhörda möjligheter där! Vitsen med typ 800 Asa & blixt är att man kan blanda befintligt ljus med blixtljus på ett sätt som gör att man inte får den där extremt tråkiga blixtbildskänslan.

Lämpligast är att använda bländarautomatik & ställa tiden så att man ser att bländaren just börjar stänga. Oftast så blir det max bländare & lite längre tider men man får testa sig fram till önskat resultat. Jag brukar hålla mig ned mot 1/4 som längst lite beroende på brännvidd men då ska tilläggas att jag använder AS. Blixten fryser en del rörelser men man får som sagt var testa sig fram & se samt gärna experimentera med kompensation av både blixtljuset & det befintliga ljuset.

//Larsa

Senast ändrad:
Jag vet vad som var "felet". Blixten var inställd på "ta bort röda ögon" och därför blev det lite segare. Tycker ändå att jag får röda ögon med den blixten:S

Det kallas rödaögonreduktion vilket innebär att det reducerar röda ögon, i bästa fall:)

Det tar dock inte bort problemet & det krävs speciella förhållanden för att det ska fungera, bl.a. så bör människor titta rakt in i kameran annars så ger reduceringen noll effekt.

En lös blixt är lösningen.

//Larsa

Re: Tips!

Ertan skrev:
Hej! Jag har precis fått min Nikon D50 och är så himla glad!:D
Det här är min första kamera, och min fråga är vilka inställningar man ska köra med. Ska jag köra allt auto (bländare/exponeringstid etc) eller ska jag nu redan från början lära mig att ställa in sådant manuellt?

Vore glad för lite tips!

Jag har tidigare kört analogt (F3), och har nu köpt min första digitalkamera (D50). Fördelen med digitalt är att man får uppbackning av hur bilderna blir direkt efter man har tagit dem. Så om du har en (bra) stund över, och vill lära dig fotografering från grunden, välj ut ett motiv, sätt dig och ändra en inställning i taget (bländare, slutare, ISO etc.) och se skillnaden! Det är rätt drygt, men man lär sig mycket!

Mycket nöje!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto