Ertan skrev:
Tack! Fattade inte att man var tvungen att ändra till "Detaljerad CSM". Efter det funkade det.
Har bara lite funderingar nu när jag har använt den lite. När det mörkt där jag ska ta kort, vad ska jag köra för inställningar då? Ska jag använda den inbyggda blixten? Jag har nämligen en extern blixt, fast den är för Canon EOS. Kan jag ha någon användning för den?
Tack på förhand!
Om du ska ta kort på något stillastående och har stativ så kör på ISO 200, A-läge och lämplig bländare.
Plåtar du på middag/fest så måste du bestämma om du vill ha med bakgrundsljuset eller inte:
1. Du vill ha med det, då kör du i M-läge, ställer ner bländartalet och slutartiden samt upp ISO tills du får med allmänbelysningen. Bilderna blir suddiga, men fäll då upp blixten och låt den frysa det som är nära.
2. Du vill inte ha med det, då kan du även nu köra i M-läge, ställa in en lagom slutartid och bländare, t.ex. 1/125s och f5.6/8. Du kan köra på ISO 200/400 för brusfriare bilder. Fäll upp blixten så fyller den i det ljus som behövs för att få med huvudmotivet.
Canon-blixten har jag ingen aning om ifall den funkar. Den inbyggda är bra, fast den kan inte slås mot taket (om man inte bygger en reflektor av folie, men det är en anna historia...)
Vissa av motivprogrammen gör precis de här sakerna som jag beskrivit, men då har man ingen kontroll på vad som ändras och hur. Kör i M-läge ett tag, ställ om ISO, slutare, bländare och prova blixten så kommer du att förstå hur det hela funkar på nolltid.