Annons

Hur skall jag ställa in min nya D50? (var: "Tips!")

Produkter
(logga in för att koppla)

Ertan

Aktiv medlem
Tips!

Hej! Jag har precis fått min Nikon D50 och är så himla glad!:D
Det här är min första kamera, och min fråga är vilka inställningar man ska köra med. Ska jag köra allt auto (bländare/exponeringstid etc) eller ska jag nu redan från början lära mig att ställa in sådant manuellt?

Vore glad för lite tips!

Re: Tips!

Ertan skrev:
Hej! Jag har precis fått min Nikon D50 och är så himla glad!:D
Det här är min första kamera, och min fråga är vilka inställningar man ska köra med. Ska jag köra allt auto (bländare/exponeringstid etc) eller ska jag nu redan från början lära mig att ställa in sådant manuellt?

Vore glad för lite tips!

Grattis till en bra kamera Arthur!

Ljusmätningen på alla Nikons nyare kameror är förvånansvärt bra, så jag tycker att du kan köra på något Auto-läge med gott samvete. Du bör ändå lära dig i vilka situationer M funkar bättre (ex. vid stora kontrastskillnader -- solnedgång/konsertfoto etc.)

Auto ISO är också en användbar funktion, jag kör ofta med det på och i S-läge på runt 1/125s. Bra om man vill ha kameran mer som Point & Shoot.

Den inbyggda blixten är riktigt bra, testa att köra festfoto inomhus i S-läge, ISO 800-1600, 1/4-1/15s med blixt. Vitbalans på Blixt.

Om du vill ha mer kontroll på enskilda exponeringar så kan du använda AE-L-knappen. Sikta på något ungefär mellangrått (gräs/torr asfalt) och lås exponeringen. Då kan du fota ex. i motljus utan att ljusmätningen luras av solen. Har du mer tid kan du fippla med M-läget.

Det var lite om hur jag gör och tänker när jag fotar! Viktigast av allt är att du provar och ser hur det blir -- återkopplingen, att se hur resultatet blir direkt, är en av digitalfotograferingens stora fördelar. Läs på om hur histogrammet fungerar också.

Tack Love!
Bra info. Måste, som du säger, lära mig att avläsa histogram först. Något tips om bra guide?

Tack så mkt!

Tänk också på att histogrammet på D50 visar mest av grön kanal, på min förra D70 var det lätt hänt att bränna ut röd kanal (vanligen ansikten/blommor) utan att det syntes på histogrammet. Det blir en vanesak att veta när det kan vara bra att underexponera lite. RAW hjälper också.

Titta under artiklar här på fotosidan, där kommer du hitta mycket intressant läsning, sen kan du ta en trip till bibloteket och låna lite böcker om foto och teknik, det som gällde igår gäller mestadels också idag.

Love, jag har kollat lite i menyerna, men kan inte ställa in Auto-ISO i S-läget. Vad gör jag för fel?

Tack! Fattade inte att man var tvungen att ändra till "Detaljerad CSM". Efter det funkade det.

Har bara lite funderingar nu när jag har använt den lite. När det mörkt där jag ska ta kort, vad ska jag köra för inställningar då? Ska jag använda den inbyggda blixten? Jag har nämligen en extern blixt, fast den är för Canon EOS. Kan jag ha någon användning för den?

Tack på förhand!

Ertan skrev:
Tack! Fattade inte att man var tvungen att ändra till "Detaljerad CSM". Efter det funkade det.

Har bara lite funderingar nu när jag har använt den lite. När det mörkt där jag ska ta kort, vad ska jag köra för inställningar då? Ska jag använda den inbyggda blixten? Jag har nämligen en extern blixt, fast den är för Canon EOS. Kan jag ha någon användning för den?

Tack på förhand!

Om du ska ta kort på något stillastående och har stativ så kör på ISO 200, A-läge och lämplig bländare.

Plåtar du på middag/fest så måste du bestämma om du vill ha med bakgrundsljuset eller inte:

1. Du vill ha med det, då kör du i M-läge, ställer ner bländartalet och slutartiden samt upp ISO tills du får med allmänbelysningen. Bilderna blir suddiga, men fäll då upp blixten och låt den frysa det som är nära.

2. Du vill inte ha med det, då kan du även nu köra i M-läge, ställa in en lagom slutartid och bländare, t.ex. 1/125s och f5.6/8. Du kan köra på ISO 200/400 för brusfriare bilder. Fäll upp blixten så fyller den i det ljus som behövs för att få med huvudmotivet.

Canon-blixten har jag ingen aning om ifall den funkar. Den inbyggda är bra, fast den kan inte slås mot taket (om man inte bygger en reflektor av folie, men det är en anna historia...)

Vissa av motivprogrammen gör precis de här sakerna som jag beskrivit, men då har man ingen kontroll på vad som ändras och hur. Kör i M-läge ett tag, ställ om ISO, slutare, bländare och prova blixten så kommer du att förstå hur det hela funkar på nolltid.

Det där var riktigt bra Love! Tack så mycket för de bra svaren!

Blir till att testa efter lite sömn:D

Jag har nu upptäckt att kameran låter lite grann ibland. Som om det skulle snurra något i kameran. Vet någon vad det är? Är det normalt?

Ertan skrev:
Jag har nu upptäckt att kameran låter lite grann ibland. Som om det skulle snurra något i kameran. Vet någon vad det är? Är det normalt?

Det är antagligen den lilla sensorn som känner av om du håller kameran horisontellt eller vertikalt. Den brukar låta lite, det är normalt.

l-malmqvist skrev:
Det är antagligen den lilla sensorn som känner av om du håller kameran horisontellt eller vertikalt. Den brukar låta lite, det är normalt.

Varför måste kameran känna av det? Måste vara ett barn av den digitala tekniken, men varför?

l-malmqvist skrev:
Inte i P-läget, va? Hur är det förresten med M-läget, slås Auto-ISO av automatiskt där?

I P och M-lägena också. Man kan ställa en längsta tillåten slutartid (gäller P, A, auto och motivlägena). Om mätaren vill ha längre slutartid ökar kameran i stället ISO.

I M-läget är ISO helt flytande i Auto ISO, kameran ställer det ISO som ger bäst exponering för den bländare och slutartid du ställt in.

Johannes

Johannes-S skrev:
Och för att slippa behöva vrida rätt bilder som ska vara på högkant i datorn.

Johannes
Stämmer det där ?? Helt klart visas mina bilder "rättvända" i displayen, men i datorn är de "liggandes". Är det en inställningssak ??

mvh/ Lasse

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto