Annons

Hur skall jag lösa belysningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Hejsan!

Varje år skickar studentorkestern jag är medlem i ut julkort. Varje år skall ett nytt kort tas. Nu har jag en halvtokig bild-ide för årets kort. Det jag vill göra är att använda 8mm fisheye på kameran (12,8 mm på APS-C), placera kameran på marken och låta bandmedlemmarna samlas runt i en cirkel ovanför kameran. LIte likt alla amerikanska fotbollsfilmer. Och med fisheye förvrängning tror jag att det kommer att se tokigt roligt ut, vilket är meningen.

Hur som helst. Jag har inte provat detta ännu, men jag har en känsla av att om man ställer många personer i en cirkel runt en kamera och tittar in i linsen så kommer väldigt lite ljus att kunna exponera ansiktena. Samtidigt hade jag tänkt att man i mitten av cirkeln skulle placera typ trädkronor eller liknande för att ge djup och former i bilden. Därför kan jag inte låta kameran exponera ut ansiktena, för då kommer bakgrunden att överexponeras.

Vad jag nu behöver är ett sätt att belysa ansiktena så jag får dem exponerade, samtidigt som bakgrunden också syns, även om den blir lite mörkare eller ljusare än alla ansikten (det är inte så viktigt så länge bakgrunden inte är utfrätt). Är detta genomförbart?

Och jag vill inte trick-fota och pilla med photoshop efteråt.

Alla tips är bra utom de dåliga.
 
Jag har gjort detta med vanligt objektiv. Tjejerna stod i en ring ovanför mig när jag låg på marken med kameran mot skyn. Det enda jag behövde för att lysa upp deras ansikten var kamerans inbyggda blixt.
 
Tack för tipsen. De satte igång min ganska trögstartade hjärna. Jag kombinerade båda era tips till en sak: En bouncer gjord av en lampa.

Och till fler som kanske vill göra något liknande så kan jag berätta vad jag gjorde.

Du behöver:

1) En vitglasboll (eller av plast); sånt som man skruvar fast runt själva glödlampan.

2) 2st tomma toapappersrullar

3) Tejp


Klipp upp pappersrullarna och sätt ihop dem med varandra med tejpen så att ena ändan passar din speedlite. Spänn inte hårt, utan bara löst.

Se till att andra ändan är såpass bred att glasbollens öppning ryms i andra ändan. När du passat in boll-öppningen i andra ändan av din nu V-formade rulle så dubbelvik tejpen och sätt den innanför pappersrullen i den ände som glasbollen skall fästas i. Detta görs för att glasbollen skall fästa sig och inte rymma så lätt.

Fäst glasbollen i pappersrullen genom att låta 1 - 2 cm av tejpen fästa vid glasytan och resten i pappret. Spänn ordentligt. Sätt sedan fast allt på din speedlite. Nu pressar du till den slutliga formgivningen på den ända av pappersrullen som fästs vid speedliten. Tejpa ett par varv med tejp och spänn till. Formen på speedliten kommer att bibehållas om det görs på rätt sätt.

Voila! DU har just skapat en DIY bouncer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.