Annons

Hur ska man montera en bild till en fototävling'

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Jag ska ställa upp i en lokal fototävling och då ska bilderna vara monterade på något sätt. Är det passepartout som gäller tror ni? Kan jag skära till sådana med en mattkniv om jag köper styv vit kartong? Eller har ni andra tips?
 
Jag ska ställa upp i en lokal fototävling och då ska bilderna vara monterade på något sätt. Är det passepartout som gäller tror ni? Kan jag skära till sådana med en mattkniv om jag köper styv vit kartong? Eller har ni andra tips?

Menar du typ hur du ska hänga upp dina bilder för visning? Jag kör Ribba (från IKEA) finns även på Gallerix också men lite annorlunda vid upphängning.

Kostar 100kr för A4 (69kr förut) Det är rätt så bra faktisk. Jag kör det med alla mina bilder som jag fotat och hänger upp!
 
Menar du typ hur du ska hänga upp dina bilder för visning? Jag kör Ribba (från IKEA) finns även på Gallerix också men lite annorlunda vid upphängning.

Kostar 100kr för A4 (69kr förut) Det är rätt så bra faktisk. Jag kör det med alla mina bilder som jag fotat och hänger upp!
Ribba? Är det en ram? Det är lite brådis, det ska lämnas in på måndag och jag hinner nog inte skicka efter något. Vet inte riktigt vilka storlekar det blir på bilderna.
 
Det kan vara lite olika. Jag är medlem i en fotoklubb och har deltagit i några tävlingar. Ibland skall bilderna vara i hängningsfärdigt skick och då måste de vara färdiginramade. Men i vissa tävlingar ska de inte vara ramade. De flesta har då monterat bilden i en passepartout och bara satt på en "kartong" på baksidan för att skydda och stabilisera bilden. Men du kan ju också montera bilden på annat sätt. Så kolla vad som står i tävlingsinbjudan. Ramen Ribba från Ikea är ofta använd, billig.....och känns helt ok. Ibland har jag valt att rama bilden utan glaset, för att slippa reflexer, men då blir ju bilden lite ömtålig.
Passepartouter kan man ju skära till själv, men det är inte så lätt att få det bra. På vår klubb har vi nyligen införskaffat en speciell skärare. Inramningen skall ju ha lite fasade kanter. Jag har hitintills köpt färdiga passepartouter på Clas Ohlson, Gallerix eller nu senast hos en fotograf här i stan (skilde inte så mycket i pris från Clas Ohlson faktiskt). En har jag nu måttbeställt hos en inramningsfirma, men det blir lite dyrt.
Jag brukar göra så att jag först skaffar passepartout och ev ram, innan jag bestämmer bildens storlek. Det blir enklare.
Lycka till i tävlingen

mvh
Lisa Brange (som är medlem i fotoklubben Kamera i Ängelholm)
 
Jag ska ställa upp i en lokal fototävling och då ska bilderna vara monterade på något sätt. Är det passepartout som gäller tror ni? Kan jag skära till sådana med en mattkniv om jag köper styv vit kartong? Eller har ni andra tips?

Om det står att bilden ska vara monterad, men inte hur, så innebär det vanligen att den ska vara stabiliserad på något sätt. Jag tror inte att den ska vara monterad i glas och ram.

Det finns några vanliga sätt:

- Montering på en kartong eller kapaplatta. Montering på kartong görs enklast med spraylim. Skär till en kartong (i sådana här sammanhang är det där med syrafritt inte viktigt) som är lite större än bilden, spraya på limmet (följ anvisningarna om ev luftning) och sätt ner bilden i limmet. Träna på någon mindre värdefull bild först. Stryk ut bilden försiktigt med en mjuk trasa från mitten och utåt. Skär rent runt bilden men stållinjal och brytbladskniv. Vill du ha vit kant runt bilden kan du antingen skriva ut den på ett för stort papper och se till att det blir en vit kant eller spraya limmet på bilden baksida (kladdvarning) och sätta den på en större kartong.

Kapaplatta är vanligen försedd med en klistersida som är skyddad av en skyddsplast. Grovskär en skiva som är lite större än bilden, ta av skyddsplasten och sätt ner bilden och stryk ut den med en trasa. Skär rent jämns med bilden med en brytbladskniv. Kapaplattan är knepigare, den förlåter inga misstag.

- Montering med passepartout är vanligt. Det är inte svårare, när man hållit på ett tag så är det enklare och snabbare än att klistra bilder. Anledningen är att med tiden har man ett antal pp som återanvänds. Att själv skära en pp är svårt i början. Det är också viss skillnad i hårdhet i kartongen och hur snittet blir. Ska man ha sned kant runt bilden fordras en speciell kniv för några hundra kr. Det finns sedan olika filosofier hur man ska skära, från fram- eller baksida. Själv skär jag från baksidan.

Du kan beställa färdiga pp av en rammakare, köpa färdiga på en del affärer (Clas O tex, men det finns andra). Det är det klart enklaste, men då får man anpassa bilden efter hålet och inte tvärtom.

I princip tejpar man fast bilden i överkant på baksidan av pp. Använd ALDRIG vanlig tejp, maskeringstejp, frystejp eller paket tejp. De orsakar problem och i värsta fall kladdar de ner andra bilder när bilderna travas och hanteras. Använd dokumenttejp, den har också en del andra egenskaper som gör den lämplig i det här sammanhanget. Originalet heter Scotch Magic Transparant Tape, men det finns andra fabrikat.

Enklast täcker du sedan baksidan på bilden med ett papper, lite mindre än pp, som du tejpar fast runt om. Om pp ska återanvändas skär du bara fint i kanten på skyddspappret resp bildkanten och tar bort bilden. Tejpen får sitta kvar, tryck bara fast den ordentligt. På vissa papper och material kan den dras bort försiktgt, den har svagare lim än vanlig tejp.

Som skär underlag kan antingen använda speciella underlag, vanligen gröna, men det duger bra med en bit plastmatta, boardskiva eller tjock kartong.
 
tack för bra svar. Ska åka ner till tryckeriet och köpa vit kartong och pröva skära själv. Kartongen kostar 20 kr per A0 tror jag, så man törs pröva själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.