Annons

hur ska man göra för att skydda sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Lås in dem,, Analog-Originalen rular;)

uge skrev:
Tyvärr så e ju nätet lite svårt att överblicka, så du får allt leva med risken att dina bilder dyker upp nån annanstans..annars e det bankvalet som gäller.

Ja, där ligger det stora problemet!

Kanske en affärsidé att ta provision på lurerier som man hittar,, om man nu kan bli så effektiv att det lönar sig,;)!



Låt oss uppmuntra varandra om igen att hålla ögonen öppna! Jag ger hyffsad procent till den som ser mina bilder på fel plats därute;)!

/Niclas,
 
Räkneexempel..

Det finns kanske 500 000 000 hemsidor.
Fotosidan har ca 40 000 medlemmar.

Detta ger att vi var och en bestämmer oss för att bevaka 12 500 unika hemsidor, alla dess kataloger, dolda mappar mm så kan vi ha koll på eländet. Sen blir det ju ytterligare faktor som närmar sig det oändliga: att ha koll på allas bilder.
Eller så kan vi helt enkelt välja mella att visa upp våra omhuldade alster eller inte alls...
 
Re: Räkneexempel..

Låt oss uppmuntra varandra om igen att hålla ögonen öppna! Jag ger hyffsad procent till den som ser mina bilder på fel plats därute;)!

/Niclas,


uge skrev:
Det finns kanske 500 000 000 hemsidor.
Fotosidan har ca 40 000 medlemmar.

Detta ger att vi var och en bestämmer oss för att bevaka 12 500 unika hemsidor, alla dess kataloger, dolda mappar mm så kan vi ha koll på eländet. Sen blir det ju ytterligare faktor som närmar sig det oändliga: att ha koll på allas bilder.
Eller så kan vi helt enkelt välja mella att visa upp våra omhuldade alster eller inte alls...


Det Niclas skrev var ju inte att vi ska bevaka alla hemsidor med alla underkataloger utan att vi kan hålla ögonen öppna efter bilder vi känner igen.
 
Re: Re: Räkneexempel..

Hades skrev:


Det Niclas skrev var ju inte att vi ska bevaka alla hemsidor med alla underkataloger utan att vi kan hålla ögonen öppna efter bilder vi känner igen.


Helt klart!
Och den tjänsten ställer jag till ert förfogande.

/Niclas,
 
Ett bättre sätt att avaktivera sparfunktionen för högermusknappen är väl att bädda in bilden i Flash-dokument eller annan form av körbar content. Det förhindrar inte skärmdumpar men Flashkoden kan även visa en copyrighttext över alla bilder i galleriet utan att du behöver lägga in det i varje bild. Nackdelen är väl att din webbsajt då kommer att kräva en browserplugin hos besökarna, även om Flashspelaren är väldigt spridd.

För att vara sakliga bör vi i dessa sammanhang prata om kopiering snarare än stöld. Stöld kräver att du förlorar förfoganderätten över verket, t.ex. genom att någon snor din hårddisk, och det är väl trots allt mycket värre (att då kalla det stöld är ju trots allt en form av bedrägeri).
 
Till ett arbete i högstadiet skulle jag "låna" en produktbild från någon onlinebutiks webbshop.
Men till min förvåning lyckades jag bara spara ner en genomskinlig gif-bild!
Efter en del efterforskningar och logiska slutsatser (gissningslek) så visade det sig att ovanför bilden fans en CSS-box med en genomskinlig Gif-bild som man sparade ner i tron att det var den bild som visades.

Hindrar de stölder där någon söker på Google efter bilder och sparar ner de intressanta för att sedan titta på dem.

(Jag är en misslyckad tjyv. :D)
 
FILM) (Caffe skrev:
Till ett arbete i högstadiet skulle jag "låna" en produktbild från någon onlinebutiks webbshop.
Men till min förvåning lyckades jag bara spara ner en genomskinlig gif-bild!
Efter en del efterforskningar och logiska slutsatser (gissningslek) så visade det sig att ovanför bilden fans en CSS-box med en genomskinlig Gif-bild som man sparade ner i tron att det var den bild som visades.

Hindrar de stölder där någon söker på Google efter bilder och sparar ner de intressanta för att sedan titta på dem.

(Jag är en misslyckad tjyv. :D)
Det finns alltid sätt att gå runt olika skydd och 1x1.gif skyddets stora brist är att det just rör sig om GIF bilder. Har man tex en AD-blocker kan man mycket enkelt sortera bort dessa GIF bilder så att man utan svårighet kan högerklicka på den bild man vill ha.

Svagheten med flash är att flash spars på hårdisken och man kan då hämta program som kan låsa upp flash filer för att man skall kunna hämta den bild man vill ha från denna.

Flash som bara laddar en del av bilden spar delen av bilden på hårdisken. Dessa bilder samlar man ihop och sedan använder man PhotoMerge i Photoshop för att återskapa bilden man vill ha.

Ett annat sätt att försöka skydda sina bilder är att skapa bilden i AVI format för om man då använder print-screen brukar man ibland bara få en lila bild. Men det finns grabbars för AVI.

Nästa sätt är att man streamar bilder med tex MS-MediaEncoder och då börjar det bli marigare att ta bilden, men samtidigt får den sämmre kvalite och kräver att man har massor med special program på serversidan.

Men det är som sagt svårt att skydda sig och ibland är det bästa att lägga ut bilder i sådan kvalité att det inte är värt att ladda ner dem eller så det blir omöjligt att använda dem kommersiellt. Vill någon sedan se en större bild så får de fråga via e-mail för att få en länk som pekar till en adress där en bild av bättre kvalité ligger.
 
FILM) (Caffe skrev:
Till ett arbete i högstadiet skulle jag "låna" en produktbild från någon onlinebutiks webbshop.
Men till min förvåning lyckades jag bara spara ner en genomskinlig gif-bild!
Efter en del efterforskningar och logiska slutsatser (gissningslek) så visade det sig att ovanför bilden fans en CSS-box med en genomskinlig Gif-bild som man sparade ner i tron att det var den bild som visades.

Hindrar de stölder där någon söker på Google efter bilder och sparar ner de intressanta för att sedan titta på dem.

(Jag är en misslyckad tjyv. :D)

Det är med bilder på nätet som med alla grejer, det går inte att förhindra stöld, men man kan göra det svårare...

den genomskinliga gifbilden är en variant... jag gillar den därför att den som sparar ned massor inte hinner kolla vad han tar och då...

men bäst, och funkar troligen även på ev, spindlar som korpar bilder är att använda imageready, slica bilden lite godtyckligt och sedan lägga in kod och bildfragment på siten...

Sno den bilden och du får bar en bit...
eller sno allt om du tycker det är kul med pussel...

/b
 
FILM) (Caffe skrev:
Till ett arbete i högstadiet skulle jag "låna" en produktbild från någon onlinebutiks webbshop.
Men till min förvåning lyckades jag bara spara ner en genomskinlig gif-bild!
Jo det där har jag också experimenterat med, kolla denna bild.

Men det är rätt meningslösa ansträngningar, skärmdump (tex med smidiga SolidCapture mfl hjälpverktyg) gör att man klipper ur en bild på nolltid om man nu vill.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.