Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Hur sjutton gör jag!!!!!?? (hemsida)
- Trådstartare Melmis
- Start datum
Melmis
Aktiv medlem
Vill minnas att det på Graph Papers hemsida finns ett helt gäng tutorials, där du kan få svar på de allra flesta av dina frågor.
Då ska jag kolla... Jag letar & letar & letar men finner inte svar på alla mina frågor. Så jag är så tacksam att ni hjälper mig kan jag säga....
Melmis
Aktiv medlem
det spelar ingen roll, wordpress grejen är grunden i sidan, det hela mallen bygger på, sedan använder du mallen du laddat ner i inställningarna på wordpress grunden för att få till allt.
din sida kommer byggas på en wordpress grund med en mall från Graph Paper Press som du laddat ner och i inställningarna instruerar att du ska använda.
själv använder jag mallen widescreen från samma företag, men jag baktalade 350:- ungefär för 3 månader. efter den tiden så kan du fortsätta att använda mallen som din hemsida, men du får inte längre möjlighet till support och uppdateringar eller några andra mallar.
min sida hittar du på www.fotoinorr.se
Men kan du ändra layout, text, lägga in nya bilder mm. Eller är det helt kört??
http://sv.wordpress.org/
Är det denna du menar att jag ska ladda ner till min dator för att kunna ta hem teman. Kostar den också pengar eller?
sikis
Aktiv medlem
Ja precis den ska du ha, det är grunden som du lägger upp på ditt webb hotell med några inställnings grejor, men det ser du vad det är när du tagit ner den, Den är grattis så det är lugnt, sedan tar du ner det elelr dom teman från Graph Paper Press som du är intresserad av, när du laddad upp även dom til ditt webb hotell så ändrar du mellan dom med några få knapptryckningar.
text och annat ändrar du sedan där i wordpress direkt på webben med dit loggin som du skapar mot wordpress....
fick du svar på dina frågor? annars fråga mer...
ofta följer mycket text och bilder med i grunden från ett tema till ett annat så det blir inte att börja om från början om du vill ändra å så.
text och annat ändrar du sedan där i wordpress direkt på webben med dit loggin som du skapar mot wordpress....
ofta följer mycket text och bilder med i grunden från ett tema till ett annat så det blir inte att börja om från början om du vill ändra å så.
Melmis
Aktiv medlem
Ja precis den ska du ha, det är grunden som du lägger upp på ditt webb hotell med några inställnings grejor, men det ser du vad det är när du tagit ner den, Den är grattis så det är lugnt, sedan tar du ner det elelr dom teman från Graph Paper Press som du är intresserad av, när du laddad upp även dom til ditt webb hotell så ändrar du mellan dom med några få knapptryckningar.
Jag har ju köpt ett domännamn & webbhotell. Får jag mitt domännamn som jag har köpt på dessa mallar jag kommer ta hem.
Tack så jättemycket för alla svar. Det är guld värt ska du veta :O)
sikis
Aktiv medlem
Ja absolut får du det. du styr ju dit domän namn mot dit webbhotell, där lägger du upp allt som ska och hur sidan ska se ut,
det är alltså inte som wordpress bloggarna där du har ett namn följt av wordpress, utan här använder du bara det verktyget för att bygga upp och styra din hemsida.
det är alltså inte som wordpress bloggarna där du har ett namn följt av wordpress, utan här använder du bara det verktyget för att bygga upp och styra din hemsida.
ziggys
Aktiv medlem
Då ska jag kolla... Jag letar & letar & letar men finner inte svar på alla mina frågor. Så jag är så tacksam att ni hjälper mig kan jag säga....
Har inte riktigt fått klart för mig mm du valt att betala de där dollarna. Om så är fallet ligger alla tutorials här:
http://graphpaperpress.com/members/member.php?tab=videos
erro.se
Aktiv medlem
Kolla bara med ditt webhotell att du faktiskt kan/får installera Wordpress. Det kräver en del meckande, det är inte bara att klicka och köra. Men det är inte svårt, men dock kräver det lite insats och inlärning från din sida. Att installera Wordpress på eget webhotell ger dig flexibilitet, men till priset av att det är du själv som måste förstå vad du gör. Och förstå vad som strular när/om det strular.
En annan variant är ju att hitta ett webhotell med olika färdiga mallar. wordpress.com är Wordpress men på deras server. blogger.com ger dig en blog/hemsida (du behöver inte använda blogfunktionen) via ditt Gmail-konto, och du kan använda olika teman. Och det finns andra varianter.
En annan variant är ju att hitta ett webhotell med olika färdiga mallar. wordpress.com är Wordpress men på deras server. blogger.com ger dig en blog/hemsida (du behöver inte använda blogfunktionen) via ditt Gmail-konto, och du kan använda olika teman. Och det finns andra varianter.
Melmis
Aktiv medlem
Ja absolut får du det. du styr ju dit domän namn mot dit webbhotell, där lägger du upp allt som ska och hur sidan ska se ut,
Jag sliter mitt hår!!!!
När jag ska ladda hem den där filen kommer jag in på wp-config-sample.
Där ska jag skriva in databaslösen, användarnamn nycklar mm....
Långt upp står det att jag kan kopiera till "wp-config.php" och fylla i värdena.
?????
Melmis
Aktiv medlem
Kolla bara med ditt webhotell att du faktiskt kan/får installera Wordpress. Det kräver en del meckande, det är inte bara att klicka och köra. Men det är inte svårt, men dock kräver det lite insats och inlärning från din sida. Att installera Wordpress på eget webhotell ger dig flexibilitet, men till priset av att det är du själv som måste förstå vad du gör. Och förstå vad som strular när/om det strular.
Jag tycker det är jättesvårt!!!!!
sikis
Aktiv medlem
Jag sliter mitt hår!!!!
När jag ska ladda hem den där filen kommer jag in på wp-config-sample.
Där ska jag skriva in databaslösen, användarnamn nycklar mm....
Långt upp står det att jag kan kopiera till "wp-config.php" och fylla i värdena.
?????
ja jo, det är en del att sätta sig in i, läs igenom ordentligt, så du får till dessa grunder så komemr det gå lättare sedan, men det tar en del tid, du har förmodligen en support på ditt webb hotell, dom kan nog också hjälpa dig med lite grund inställningar, i alla fall för att få wordpress att funka,...
prova på youtube också, finns filmer om hur man ställer in också fixar grunderna.
erro.se
Aktiv medlem
Jag tycker det är jättesvårt!!!!!
Som sagt, antingen måste du lära dig hur det fungerar (och det är tyvärr en del manuellt kopierande av filer och trixande med redigering av textfiler) och så hjälper det om man förstår hur det funkar med SQL-databaser, scripting, HTML och andra "konstigheter". Nackdelen med att själv hantera sin egen installation är ju att det är du som blir "teknikern" som måste förstå hur saker funkar, och varför de inte gör det. Det är inte alltid fullt så enkelt som vissa vill göra gällande.
Känner du att det blir för jobbigt så skulle jag nog råda dig att titta på någon färdig lösning istället, där någon annan sköter allt "bakom ridåerna", och du bara ser de olika teman du kan välja mellan. T.ex. som det funkar på wordpress.com eller blogger.com.
Jag är själv nätverkstekniker och jobbar med datorer och kommunkation hela dagarna, men jag har tröttnat på allt manuellt pillande. Jag hade en egen Wordpress-sida på gång, men jag har dumpat den och kör numera på blogger.com istället.
Melmis
Aktiv medlem
Som sagt, antingen måste du lära dig hur det fungerar (och det är tyvärr en del manuellt kopierande av filer och trixande med redigering av textfiler) och så hjälper det om man förstår hur det funkar med SQL-databaser, scripting, HTML och andra "konstigheter". Nackdelen med att själv hantera sin egen installation är ju att det är du som blir "teknikern" som måste förstå hur saker funkar, och varför de inte gör det. Det är inte alltid fullt så enkelt som vissa vill göra gällande.
Känner du att det blir för jobbigt så skulle jag nog råda dig att titta på någon färdig lösning istället, där någon annan sköter allt "bakom ridåerna", och du bara ser de olika teman du kan välja mellan. T.ex. som det funkar på wordpress.com eller blogger.com.
Jag är själv nätverkstekniker och jobbar med datorer och kommunkation hela dagarna, men jag har tröttnat på allt manuellt pillande. Jag hade en egen Wordpress-sida på gång, men jag har dumpat den och kör numera på blogger.com istället.
Jag har en sida genom blogspot.com, den var inte i närheten så svår att starta upp som detta. det tog väl 5 min att fixa till med mall. Sen var det ju lite mek med hur jag ville ha layout mm, men det var ju bara kul när man hade kommit dit.
Detta känns jättesvårt om jag jämför!!!
Hunt
Medlem
Jag har en sida genom blogspot.com, den var inte i närheten så svår att starta upp som detta. det tog väl 5 min att fixa till med mall. Sen var det ju lite mek med hur jag ville ha layout mm, men det var ju bara kul när man hade kommit dit.
Det tar fem minuter att sätta upp en wordpresssida också och designen fungerar ungefär som på en blogg.
Vilket Webbhotell har du? Tror nog det ska gå att sätta upp på de flesta webbhotellen.
Jag använder t.ex. Web10.se för en sida och one.com för en annan.
erro.se
Aktiv medlem
Så varför använder du inte din blogspot då? Du behöver ju inte använda den som en blog ifall du inte vill. Blogspot har "sidor" (pages) för att skapa nåt som mer liknar en hemsida. Men visst, lika hemside-aktigt och flexibelt som med egen Wordpress blir det förstås inte, men enklare å andra sidan som du själv märkt. Din domän borde gå att koppla till din blogspotsida om du vill det.
peranders
Aktiv medlem
Carlos Z.
Aktiv medlem
500px.com
Hej Emma!
Jag har inte riktigt läst genom hela tråden, men jag rekommenderar starkt att du kollar på 500px.com. Där blir du medlem gratis och kan därmed välja på olika färdiga mallar till din portfolio. Det finns en som liknar mycket just den du är ute efter från början. Men jag rekommenderar också att man har en egen domän med en egen adress. Just på 500px.com är det mycket enkelt att lägga in en egen domän när du uppdraperar till ett "awesome" konto. Jag är själv mycket nöjd med detta!
//CZ
www.zayaphotography.com
Hej Emma!
Jag har inte riktigt läst genom hela tråden, men jag rekommenderar starkt att du kollar på 500px.com. Där blir du medlem gratis och kan därmed välja på olika färdiga mallar till din portfolio. Det finns en som liknar mycket just den du är ute efter från början. Men jag rekommenderar också att man har en egen domän med en egen adress. Just på 500px.com är det mycket enkelt att lägga in en egen domän när du uppdraperar till ett "awesome" konto. Jag är själv mycket nöjd med detta!
//CZ
www.zayaphotography.com
BeriJan
Aktiv medlem
När det gäller wordpress så kan du få en hel del info på deras svenska sida
Numeric
Aktiv medlem
Om du tycker att det är för krångligt att bygga din sida själv så får du gärna slänga iväg ett mail till mig. Jag jobbar med att bygga portfolios till kreatörer av olika slag, mest fotografer faktiskt. Det är dyrare än ett wordpress-tema, men jag specialbygger alla sidor så du får den exakt som du vill ha den och sidan blir unik. Jag har tidigare exempel här: www.averic.se