Annons

Hur ser era ISO-auto inställningar ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Edit: Jag vet att jag är tjatig, men jag försöker bara få fler att prova;-) Bra trix ska man dela med sig av.
I vanliga fall använder jag annars bara M-läge när jag fotar med stativ och A-läge för normalfotografering.
Nej du, du är inte tjatig! Och jag tycker också att i M-läget har man bättre kontroll med auto ISO (som med allt annat :)).

Det är bara så att inte jag är van att fotografera i M. Exponeringen tar för mycket uppmärksamhet då. Brukar köra A, mer sällan S. M kör jag bara inomhus när jag fotograferar med blixt. Men då funkar inte auto ISO av någon obegriplig anledning. :-/
 
timofej skrev:
Nej du, du är inte tjatig! Och jag tycker också att i M-läget har man bättre kontroll med auto ISO (som med allt annat :)).

Det är bara så att inte jag är van att fotografera i M. Exponeringen tar för mycket uppmärksamhet då. Brukar köra A, mer sällan S. M kör jag bara inomhus när jag fotograferar med blixt. Men då funkar inte auto ISO av någon obegriplig anledning. :-/
Nä, M-läget är ju inte särskilt användbart annars tycker jag, om man inte vill exponera lågt eller högt om vartannat, vilket sällan är fallet. Exponeringskompensation i S- eller A-läge är oftast smidigast. Men just med auto-ISO så blir M-läget som ett nytt program:)
Pentax har tydligen ett exponeringsprogram där ISO är den ena styrbara parametern med konstant exponering, och detta är ju precis samma sak, när auto-ISO är verksamt. Jag ser det som att ISO aldrig dras upp mer än nödvändigt, i motsats mot andra som tycker om att dra upp manuellt. Då är ISO istället ibland onödigt högt.

Det finns mycket att hämta ur Nikons kameror. Nöj er inte med bara det vanliga;-)
 
Ett tips till alla med D80 är att programmera funktionsknappen till att visa valt ISO-värde. Detta syns då i sökaren när man trycker in knappen. Mycket praktiskt då man vill ha kontroll över vad Auto-ISO har för sig.

För övrigt har jag nästan alltid Auto-ISO på, förutom då kameran är på stativ. Tidigare körde jag med 1/30 som gräns, och fick nästan aldrig skakningsoskärpa med 18-200VR. Däremot rätt ofta rörelseoskärpa, vilket inte är så kul om det inte är syftet med bilden. Ska testa 1/60 ett tag framöver.

Vilket intressant tips att använda M-läget med Auto-ISO. Det ska jag prova. Jag gissar att man måste hålla noggrannare koll på överexponering i väldigt ljusa miljöer då? Kanske M-läge i svagt ljus, och A- eller P-läge i starkt skulle vara en bra kompromiss.
 
På FUNC knappen vill jag ha val av AF. Den möjligheten finns på baksidan vid displayen på D200. Hur är det på D200, syns alltid valt ISO-värde i sökaren på D200? Eller bara vid autoISO?

Kalle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.