Annons

Hur ser era ISO-auto inställningar ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielSthlm

Medlem
Har en Nikon D80 och undrar om ni använder ISO-auto och i såna fall hur er inställningar ser ut?

Min står för tillfället på:
Max känslighet 800
Min slutarhastighet 1/30

Kör då brännvidd max 24. Är det vettigt?

Finns det några bra riktlinjer och tips om man vill få till bilderna inomhus med begränsat ljus och utan blixt (handhållet)? Jag har svårt att få till det under dessa förhållanden.
 
DanielSthlm skrev:
Har en Nikon D80 och undrar om ni använder ISO-auto och i såna fall hur er inställningar ser ut?

Min står för tillfället på:
Max känslighet 800
Min slutarhastighet 1/30

Kör då brännvidd max 24. Är det vettigt?
Det låter som lite onödigt lång tid tycker jag. Du måste koncentrera dig ganska ordentligt för att få skarpa bilder då.

Jag kör max ISO 1600 och M-läge, vilket låter mig ställa om bländartiden med pekfingerhjulet när jag byter brännvidd eller sänker kraven på skärpa. Mycket smidigt, men jag vet inte om det funkar att göra så på D80? Jag ser ju dessutom ISO-talet i sökaren, så det är därför jag tillåter kameran att dra upp ända till 1600. Det är ju bara att förlänga slutartiden om man tycker att det verkar för mycket för den aktuella bilden.
Jag brukar hålla mig kring 1/60 vid 17 mm och 1/100 vid 35 mm. Hellre brus än rörelseoskärpa. Men det beror på motiv och hur mycket tid jag har på mig att stå och koncentrera mig på att vara stilla.

Finns det några bra riktlinjer och tips om man vill få till bilderna inomhus med begränsat ljus och utan blixt (handhållet)? Jag har svårt att få till det under dessa förhållanden.
Man behöver inte exponera så högt som kameran vill alltid. Det är ju inte dagsljus inne, och då vill man väl heller inte att det ska se ut så på bilden. Alltså kan man kompensera ner en del, bara man sen inte drar upp i efterbehandlingen.
Annars gäller ljusstarka objektiv och stadig hand. Det hjälper mycket att ta stöd mot något, en dörrpost t ex. Mer vidvinkel tillåter också längre slutartid utan synlig oskärpa.
 
Jag ändrar maxtiden beroende på omständigheterna. Max ISO 1600 (går inte att ändra på D50). Med 18-200 VR kan jag utan problem köra längsta tid 1/10 utan skak, men å andra sidan blir det många bilder med suddiga människor som rör sig så om det inte är statiska objekt ställer jag upp tiden till nåt rimligare.

Jag kör normalt alltid Auto ISO i A-läget. När jag kör M-läget stänger jag av det.

Johannes
 
Jag kör inte med autoISO då jag själv vill bestämma vilka kompromisser jag vill/behöver göra om ljuset inte räcker till.
 
Goatboy skrev:
Jag kör inte med autoISO då jag själv vill bestämma vilka kompromisser jag vill/behöver göra om ljuset inte räcker till.
Det är precis vad du kan också om du använder M-läge på D200 (vilket det ser ut som att du har). Så länge du inte vill medvetet felexponera så kan du med pekfingret välja om du ska ha högt ISO eller lång slutartid. Exponeringskompensation funkar som vanligt förstås.

Personligen tycker jag att auto-ISO är en av de absolut bästa funktionerna som kameran har:) Särskilt nu vintertid när man måste dra upp ISO redan mitt på dan ibland. Jag tror att många inte ens orkar prova hur det funkar, vilket är dumt.
 
jag har en D50 och ofta sitter det ett sigma 20/1.8 på den. jag brukar köra på 1/60 s. sen lägger jag om till S-läge om jag behöver ha kortare slutartid.
 
Beblandar mig lite i debatten. Sitter ju tyvärr fortfarande med min D50, och på den kan jag inte ställa ett max auto-värde på ISO. Kör man ISO 1600 på den rackarn så ser det ut som att röda, fläckiga faran har åkt fram. Men ja..håller mig till manuellt max ISO 800 på den. Fel kameran, men kanske en hint ändå? =)

/Fredrik
 
D80: 50/1.8, ISO1600 (funderar på 800 istället), 1/60s.

Jag måste bara prova Martins M-läge och justera bländaren! Låter som spännande :)
 
Jag kör max iso 800 och lägsta 1/60s för mitt 17-50 2.8 på en D80.

Har för mig att jag har hört 1/brännvidden är ett minimum. Så för 50mm blir det 1/50s. Beror ju såklart på hur stadig man är också men jag tycker den riktlinjen brukar stämma bra.
 
Sahlberg skrev:
Har för mig att jag har hört 1/brännvidden är ett minimum. Så för 50mm blir det 1/50s.

Så minns jag också tumregeln sedan min ungdom. Dock läste jag nyligen att man numera rekommenderar brännvidden gånger två i slutartid d.v.s. ett 50mm blir då 1/100s. Vet inte om det har att göra med crop-faktorn. Fast då borde väl 1/75s (eller finns bara 1/80s?) vara optimalt på ett 50mm på en Nikon.

Fast är man bara stadig på handen så kan man givetvis knäppa skarpa bilder även med längre tider.
 
Jo, tumregeln minns jag också som den ovan (samma som brännvidden). Och det är klart att det finns varianter (dubbla brännvidden etc) eftersom det är just tumregeler det är fråga om. Jag är inte värst stadig och går ogärna så lågt som 1/60 på 50mm, men klarar det. Men som sagt, tumregler är just tumregler och de finns i en uppsjö varianter.

Martins M-läge med autoISO fungerar dåligt på D80 eftersom man inte har kontinuerlig ISO-info i sökaren, så man ser bara blinket om man inte vill programmera om FUNC-knappen och trycka in den hela tiden. Jag programmerar om FUNC ofta tyvärr. Behöver mer knappar!
 
Makten skrev:
Det är precis vad du kan också om du använder M-läge på D200 (vilket det ser ut som att du har). Så länge du inte vill medvetet felexponera så kan du med pekfingret välja om du ska ha högt ISO eller lång slutartid. Exponeringskompensation funkar som vanligt förstås.

Personligen tycker jag att auto-ISO är en av de absolut bästa funktionerna som kameran har:)
Förutsätter dock att man kan se vilken ISO är vald. På min D70 kan man inte göra det och då tappar man kontrollen.

Därför använder jag auto ISO nästan inte alls. Ok, i vissa situationer när bilderna ska tas med likartade kompromisser.
 
karlstorck skrev:
Martins M-läge med autoISO fungerar dåligt på D80 eftersom man inte har kontinuerlig ISO-info i sökaren, så man ser bara blinket om man inte vill programmera om FUNC-knappen och trycka in den hela tiden. Jag programmerar om FUNC ofta tyvärr. Behöver mer knappar!

timofej skrev:
Förutsätter dock att man kan se vilken ISO är vald. På min D70 kan man inte göra det och då tappar man kontrollen.

Därför använder jag auto ISO nästan inte alls. Ok, i vissa situationer när bilderna ska tas med likartade kompromisser.

Den jag riktade inlägget till har ju D200 vad jag kan se, och då är det inget problem. Dessutom kan man ju ställa maxvärdet så lågt som man accepterar istället. I praktiken blir det oftast att man får brusfriare bilder när ljuset väl räcker till istället. Höjer man ISO manuellt så går man ju omkring med ungefär samma inställning hela tiden, i alla fall jag. Nu behöver jag inte ens tänka på det.
Sen undrar jag vad det är för vits med att hålla ner ISO om man ändå inte klarar att handhålla den aktuella tiden? Låter ni bli att fota då istället? ISO blir ju inte högre för att man låter kameran sköta det, om man nu ska hålla sig på vettiga slutartider. Vad blir bättre av att dra upp manuellt? Tja, man SER att bilden kommer att bli brusig, men so what? Det blir den ju hur som helst.
 
Makten skrev:
Den jag riktade inlägget till har ju D200 vad jag kan se, och då är det inget problem. Dessutom kan man ju ställa maxvärdet så lågt som man accepterar istället. I praktiken blir det oftast att man får brusfriare bilder när ljuset väl räcker till istället. Höjer man ISO manuellt så går man ju omkring med ungefär samma inställning hela tiden, i alla fall jag. Nu behöver jag inte ens tänka på det.
Sen undrar jag vad det är för vits med att hålla ner ISO om man ändå inte klarar att handhålla den aktuella tiden? Låter ni bli att fota då istället? ISO blir ju inte högre för att man låter kameran sköta det, om man nu ska hålla sig på vettiga slutartider. Vad blir bättre av att dra upp manuellt? Tja, man SER att bilden kommer att bli brusig, men so what? Det blir den ju hur som helst.
Du riktade svaret till en D200 ägare, ja. Men trådskaparen har ju D80. Jag anser därmed att även ägarna till andra Nikon modeller är välkomna att uttrycka sin åsikt om auto ISO.

Problemet med D70 (och D50) är också att det inte går att begränsa till max ISO. Men problemet ligger snarare i varierande brännvidd. Olika brännvidder förutsätter olika längsta slutartid. Om man använder ett zoomobjektiv blir det jobbigt med att ändra den längsta slutartiden som triggar av auto ISO. På D70 är det rätt många knapptryckningar i alla fall för att ändra det. I nästa generation av auto ISO ser jag fram emot att kameran själv läser av vilken brännvidd man har och räknar fram den längsta slutartiden själv. 1/1,5f eller annat kan vara väljbart men det är en överkurs. :) Behöver inte vara så svårt att implementera. Bara att lägga till några kodrader i mjukvaran.
 
timofej skrev:
Du riktade svaret till en D200 ägare, ja. Men trådskaparen har ju D80. Jag anser därmed att även ägarna till andra Nikon modeller är välkomna att uttrycka sin åsikt om auto ISO.

Problemet med D70 (och D50) är också att det inte går att begränsa till max ISO. Men problemet ligger snarare i varierande brännvidd. Olika brännvidder förutsätter olika längsta slutartid. Om man använder ett zoomobjektiv blir det jobbigt med att ändra den längsta slutartiden som triggar av auto ISO. På D70 är det rätt många knapptryckningar i alla fall för att ändra det. I nästa generation av auto ISO ser jag fram emot att kameran själv läser av vilken brännvidd man har och räknar fram den längsta slutartiden själv. 1/1,5f eller annat kan vara väljbart men det är en överkurs. :) Behöver inte vara så svårt att implementera. Bara att lägga till några kodrader i mjukvaran.
På D80 funkar det med M-läge vad jag förstått. Skillnaden mot D200 är att man inte ser ISO i sökaren, men det är ju enkelt att ändra slutartid med pekfingerhjulet i alla fall, vilket är samma sak som att gå in i menyerna och ändra tiden för auto-ISO. Alltså kan man snabbt korrigera för olika brännvidder.
Funkar det inte på D70 också? Jag minns inte hur det var på D50, men den har ju inte två inmatningshjul.
 
Jo det fungerar på D80, men det skulle, upptäcker man snart, vara bra om man såg iso-värdet i sökaren, som man gör på D200.

Men jag kör nästan alltid med autoISO påslagen. Jag slår bara av den då jag söker extra kontroll över kamerainställningarna eller tex när man jobbar med stativ. Annars är den på. Men jag trivs bäst med P, eller A eller S, till autoISO. Men jag ska prova M-läget igen nån gång.
 
karlstorck skrev:
Jo det fungerar på D80, men det skulle, upptäcker man snart, vara bra om man såg iso-värdet i sökaren, som man gör på D200.

Men jag kör nästan alltid med autoISO påslagen. Jag slår bara av den då jag söker extra kontroll över kamerainställningarna eller tex när man jobbar med stativ. Annars är den på. Men jag trivs bäst med P, eller A eller S, till autoISO. Men jag ska prova M-läget igen nån gång.
Använder du en zoom så är det ypperligt då du som sagt lätt kan ändra tiden efter vad som är lämpligt för brännvidden. Annars funkar det exakt som A-läget när auto-ISO väl är verksamt. Det vill säga, kameran upprätthåller rätt exponering genom att ändra ISO om bländare och tid är konstanta. Du kan då förstås vrida på tiden tills auto-ISO inte är verksam, och då börjar kameran istället överexponera vid ISO 100.

Edit: Jag vet att jag är tjatig, men jag försöker bara få fler att prova;-) Bra trix ska man dela med sig av.
I vanliga fall använder jag annars bara M-läge när jag fotar med stativ och A-läge för normalfotografering.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.