Annons

Hur scannar ni negativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en epson 3170 och använder den för att sacnna mina svartvita 120-negg.

Jag undrar dock om jag ska scanna bilden som svartvit, färg eller dia och ska jag ta bort all kontrastpåverkan som programmet gör automatiskt (gör jag det, blir bilden väldigt gråaktig, men det går att fixa i PS ju)?

Hur gör ni när ni scannar negg?

/ Marcus

Jag har en minolta scan dual 3. Har upptäckt att jag får mkt finkornigare bilder om jag scannar mina svartvita neg som dia. En klar skillnad!

Med mina Minoltor har jag alltid skannat svartvita negativ som svartvita positiv. Negativläget i Minoltas programvara begränsar omfånget kraftigt i negativläget så det inte räcker till för att fånga hela densitetsomfånget i svartvit film. Jag skannar alltid i 16 bitar och gör resterande justeringar i Photoshop.

Jag har jämfört resultatet mellan att skanna som färg och svartvitt och inte sett någon skillnad, så jag skannar alltid som svartvitt.

Jag har också en Epson 1640. Den har jag rätt lite erfarenhet av att skanna svartvita negg med dock. Men jag upplever inte att Epsons programvara är lika aggresiv.

Går det att skanna som negativ och ändå fånga hela densitetsomfånget så skall man göra det. Då kan man ju utnyttja sparade kurvor och dylikt i skanningsprogramvaran och på så sätt spara tid genom att få ett färdigare utgångsmaterial. Jag skulle dock aldrig vilja ha en helt färdig bild från skanner, jag vill alltid ha lite luft både till höger och vänster i histogrammet.

Brummelisa skrev:
Hej!

Jag undrar dock om jag ska scanna bilden som svartvit, färg eller dia och ska jag ta bort all kontrastpåverkan som programmet gör automatiskt (gör jag det, blir bilden väldigt gråaktig, men det går att fixa i PS ju)?

/ Marcus

Som neg, vad annars?

Vet inte vad en epson 3170 är för slags scanner, men jag använder canon FS2710 till mina småbildneg och min stooooora trygga gamling (leafscan 45) till allt annat (120mm till 4x5")
Är väl för gammal i gamet för att känna till de senaste scannrarna?
Ilkka

smudo skrev:
jag skannar s/v neg som dito positiva. har beskrivit arbetsgången i texten till den här bilden bartender II

/fredrik

Hallå, vad är nyttan med att scanna i 1 sv-v neg som sv-v dia? Är jag helt ute eller har jag missat något?
Trodde mig veta en hel del om scanning!!
Måste givetvis testa!

Ilkka

Om skannerprogramvaran är vettig finns det ingen poäng att skanna som positiv. Många skannerprogramvaror har dock tyvärr ett negativläge som verkar förutsätta ett ganska lågt densitetsomfång och klipper toner som går utanför det, dessutom med en brutal kurva som ger ett intryck av extremt grovt korn. Jag misstänker att t ex Minolta optimerar neggläget för svartvit C41-film.

Scanna neg

OK, det kändes bra konstigt. Men va faan, men e ju nyfiken o så! Allid kan det vara nåt nytt man lär sig.
Kan det vara så att jag bara har använt kvalitetsprylar genom åren? Typ scanners för 10-35 th o programvara därefter!

Ilkka

Brummelisa skrev:
Hej!

/ Marcus

Har precis köpt en 3170 scannade iofs mina svartvita 120-negg i full auto mode pga att jag inte lärt mig hantera professional mode då, men de blev bra, jag kan inte klaga på resultatet.

Visserligen scannar jag numer neggen i professional mode för att kunna skräddarsy scanningen och väljer att scanna mina s/v som svartvita negativ och väljer bort alla extrafunktioner som jag vet går att fixa i PS...
Det funkar bra för mig...

/Alex

Re: Re: Hur scannar ni negativ?

Sande skrev:
Har precis köpt en 3170 scannade iofs mina svartvita 120-negg i full auto mode pga att jag inte lärt mig hantera professional mode då, men de blev bra, jag kan inte klaga på resultatet.

Visserligen scannar jag numer neggen i professional mode för att kunna skräddarsy scanningen och väljer att scanna mina s/v som svartvita negativ och väljer bort alla extrafunktioner som jag vet går att fixa i PS...
Det funkar bra för mig...

/Alex

Det är så jag också scannar, men jag började fundera på om man ska välja bort den automatiska inställningen scannerprogrammvaran gör (auto exposure). Klickar man bort den blir bilden väldigt grå och ett histogram i PS blir inte från svart till vitt, men jag började fundera på om jag inte kan kontrollera bilden mer om jag gör den ändringen i PS och inte låter scannerprogrammvaran göra den automatiskt?

/ Marcus

Om man tittar på histogramet i PS efter inskanningen så får man svar på hur mycket information man fått in.
Det gäller ju att se till att det djupa svarta och det vita finns "inom marginalerna" i histogramet. I regel är det inga problem att höja kontrasten (nivåer, kurvor etc.) om man har fått in kurvan ordentligt. Däremot missar man ju mycket om kurvorna är klippta vid svart resp. vitt, det går ju inte att återställa efter skanningen.
Jag skannar alltid in mjukt och justerar därefter valörerna.
Det gäller väl att hitta sin metod, beroende på skannerns mjukvara och negativens kvalitet.

I min skanner måste jag skanna tunna negativ som dia. Jag kan invertera direkt i preskanningen och justera nivåer där. (T.ex genom att sätta vitpunkt och svartpunkt). Gör jag detta på rätt sätt så blir inskanningen perfekt till PS.

Tätare negativ går lika bra att skanna som negativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar