Annons

Hur Rätar Man Ut En Horisont?

Produkter
(logga in för att koppla)

seglaren1

Medlem
JAG HAR FOT TIPS OM ATT RÄTA UT HORISONTEN PÅ EN AV MINA BILDER, MEN JAG VET INTE HUR JAG SKAL GÖRA? FINNS DE NÅT PROGRAM MAN KAN ANVÄNDA? HELST NÅTT SOM MAN KAN LADA NED FRÅN INTERNET?

MVH MARCUS
 
varför versaler??

vad har du för program nu? ganska svårt o hjälpa om du inte har något program alls... något gratis program förutom GIMP vet jag inte
 
Paint i windows

sen välj bild >> ändra storlek/snedställ sen lodrätt antal grader .....

sen får man typ klippa klistra för att slippa den bakgrunden som blir... .... men men .....

annars surfa runt lite det finns kanske nått som passar.
tror kalle:s tips e bättre ;-)

kliv gärna av CAPS LOCK nästa gång med...

Hej!
 
Det absolut enklast är med PS.
Markera hela bilden med "crop". Sedan är det bara att dra i hörnen tills du tycker att den är rak, alt använda linjalen för att vara säker.
Fungerar varje gång !
MVH
Niclas
 
Det brukar vara lättare att räta upp kameran än räta upp horisonten.

Förlåt - Kunde inte hålla mig.
Hoppas det ordnar sig med tipsen du fått.

Mvh/-Anders
 
nimo skrev:
Det absolut enklast är med PS.
Markera hela bilden med "crop". Sedan är det bara att dra i hörnen tills du tycker att den är rak, alt använda linjalen för att vara säker.
Fungerar varje gång !
MVH
Niclas

Ännu enklare är det om du går in på Filter > Linskorrigering > Räta upp

Sen när bilden är rak så drar du bara i Skalan.
 
I PS..

Använd "Measure Tool", finns under pipetten. (håll in musknappen på pipetten så dyker den upp).

Dra över horisonten, sen är det bara trycka på "Image->Rotate Canvas->Arbitrary" och klicka OK. Förlåt att det är på engelska.. har aldrig använt den svenska versionen..
 
Betyder inte "Räta ut" att man vill ha en helt rak horizont, dvs en som inte böjer sig?

"Räta upp" däremot tolkar jag som att den är sne och man vill räta upp den.
 
TheJaff skrev:
Betyder inte "Räta ut" att man vill ha en helt rak horizont, dvs en som inte böjer sig?

"Räta upp" däremot tolkar jag som att den är sne och man vill räta upp den.

Så tolkar jag också frågan. Språkbruket kan vara viktigt om man skall bli förstådd, särskrivning skall vi tinte tala om det kan vara förödande för textupplevelsen . . .

Kan någon svara på hur man "rätar ut" horisonten då?
min D70 avslöjar jordens rundning på minsta brännvidd, hur fixar man det?

/Göran
 
Voxa skrev:
Så tolkar jag också frågan. Språkbruket kan vara viktigt om man skall bli förstådd, särskrivning skall vi tinte tala om det kan vara förödande för textupplevelsen . . .

Kan någon svara på hur man "rätar ut" horisonten då?
min D70 avslöjar jordens rundning på minsta brännvidd, hur fixar man det?

/Göran
Har man inga andra raka linjer (som skulle kurva sig om man "böjer" hela bilden) så tror jag det går med någon av Transform-funktionerna i PS.
 
Om horisonten kröker sig p.g.a distorsion i en båge tycker jag att PTLens pluginen till PS funkar bra. Gratis och kan laddas ner här:
http://epaperpress.com/ptlens/

Sedan funkar ovan nämnda metoder bra. Ett annat är att markera hela bilden och välja omforma fritt under redigeramenyn. Där är det bara att vrida och vända på bilden som du vill. Hoppas dessa tips hjälper.

Per
 
seglaren1 skrev:
FINNS DE NÅT PROGRAM MAN KAN ANVÄNDA? HELST NÅTT SOM MAN KAN LADA NED FRÅN INTERNET?
De flesta verkar hänvisa till Photoshop (PS) men det programmet kostar ju pengar och du frågar väl efter ett gratisprogram antar jag.

Kalle nämnde ju GIMP och det funkar ju bra men är ett ganska stort program. Ett mindre alternativ är IrfanView http://www.irfanview.com
Om du laddar ner programmet och paketet med alla pluginer får du ett enkelt nybörjarprogram med de viktigaste funktionerna för en nybörjare.

För att rotera en bild där horisonten lutar gör man så här i IrfanView:
Välj menyn Image - Effects - Effects Browser. Klicka på Fine rotation och ställ in vilken vinkel du vill rotera, du får prova dg fram tills det blir bra. + för medurs och - för moturs.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.