Med all respekt för att den fotograf ni valde inte levde upp till era förväntningar vare sig gällande bearbetningen, valet av album, prissättningen eller öppenheten vad gäller prismodell och leveransalternativ direkt vid bokningen så ni kunde välja en annan fotograf ni trivdes bättre med, vill jag ändå invända mot att den bild du ger ovan skulle vara representativt för hela bröllopsfotobranschen. Kan tilläggas att jag också gifte mig 2005 och vi valde aktivt en fotograf som sålde högupplösta bildfiler och som vi i övrigt kände förtroende för såväl vad gäller leveransform och kunnande inom bildbearbetning (en erkänt duktig yrkesfotograf).
Jag vet inte hur många professionella bröllopsuppdrag du gör per år och hur många år du har verkat inom branschen (och jag antar att du inte har gift dig så där jättemånga gånger och agerat bröllopsfotokund
), men jag som verkar aktivt som bröllopsfotograf känner inte alls igen mig i de siffror och villkor du anger utgöra "standard" i dag. Jag upplever tvärtom att branschen verkligen börjar känna av konkurrensen med såväl mer prispress från kunder som från konkurrenter med svikande lönsamhet som följd samt ökad efterfrågan på leverans i digital form. Ser man till det totala antalet fotografer (heltidsfotografer, deltidsfotografer och rena hobbyfotografer) som utför bröllopsfotografering på uppdragsbasis mot betalning (dvs. jag räknar bort att fotografera vänner) gissar jag att konkurrenensen redan har ökat rejält sedan digitalkamerans intåg. Vad gör att du inte tror det?
Vad baserar du dina inlägg på om "hur det är i branschen" på? Jag frågar utan avsikt att verka ifrågasättande men med en ärlig vilja att få mer kunskap om den fotobransch som jag själv verkar inom.
Tack för ditt svar.
Givetvis har du som professionell bröllopsfotograf en helt annan erfarenhet än jag har som bara fotografererat några bröllop på hobbynivå. Jag respekterar dina svar och dina ståndpunkter.
Jag håller helt med dig om att konkurrensen rimligen borde ha ökat för porträtt- och bröllopsfotografer precis som du beskriver.
Det är just därför jag vänder mig emot att så få professionella bröllopsfotografer öppet tycks vilja diskutera de, som jag utifrån mina värderingar och antaganden anser, nödvändiga förändringar i prismodeller, prisnivåer och produktutbud.
Antingen har jag helt fel eller så trampar jag på onda tår. I det förra fallet är prisnivåer mm inte oskäliga och förändringar sker. I det andra fallet så vill bröllopsfotografer inte öppet diskutera hur de ser på sin egen affärsmodell och branschens trender infrån (utbudsstyrda) och utifrån (efterfrågestyrda).
Jag baserar mina åsikter på det jag finner på olika forum och hemsidor för enskilda bröllopsfotografer och organisaioner. Jag tror att det är få fotografer på Fotosidan som lägger så mycket tid på att söka information så frekvent och energiskt som jag gör. Om mina uppfattningar utifrån alla dessa sidor är felaktiga beror det på att de sidor jag besökt inte är representativa, att informationen där inte är ärlig eller korrekt och att det således finns en dold agenda som utomstående inte har tillgång till. Vad gäller enligt dig?
Några exempel på prisnivåer för heldag:
Marcel van Helvoort 8500 kronor (
http://www.helvoort.se/wedding/info.html), Peter Lindberg 9995 kronor (
http://www.peterlindberg.com/privatkund/page2/page2.html), Nina Thomsson 19500 kronor (
http://www.bildkar.se/brollop_2009.pdf),
Jenny Blad 22.000 kronor (
http://www.jennyblad.se/index2.php), Juliana Wiklund tar 32900 kronor (
http://www.morethanwords.se/).
Intressant om prissättning:
http://74.125.77.132/search?q=cache....html+heldagsfotografering&hl=sv&ct=clnk&cd=2
http://www.peterlindberg.com/privatkund/page8/page8.html
Hur gör andra företag i andra branscher när konkurrensen ökar och efterfrågan sviktar?
1) Fortsätter som ingenting har hänt och litar på sin egen överlägsenhet som företag, personalens kompetens och produktutbudets uppfattade värde,
2) Fokuserar på att sänka kostnader,
3) Fokuserar på att öka produkternas uppfattade värde,
4) Sänker priserna,
5) Satsar mer på marknadsföring,
6) Gör radikala förändringar i affärsmodell, produktportfölj, finansieringsmöjligheter mm,
7) ?