Teodorian
Aktiv medlem
Svar
det är kunden/marknaden som avgör vilka som är exklusiva inget annat. Hur dom lägger upp sin pris strategi med prislista på nät eller ej är upp till dom eller?
Så vad kommer det snobbiga där? Är det champagne group du syftar på?
Dom är väl duktiga eftersom dom dels fått ett exlusivt rykte och dessutom kan ta bra betalt.
ps jag tar inte själv särkilt många bröllop pga att jag är utomlands större delen av högsäsongen utan jag tar kanske ett tiotal per år o släpper inte högupplösta bilder utan bra betalning och om jag gör det så ställs bilderna väldigt noga så kunden ska bli nöjd.
Hela mitt budskap är att alltfler brudpar idag efterfrågar att få bilderna på CD/DVD och att ha möjlighet att antingen köpa förstoringar och album från fotografen eller från annat ställe. Flexibiliteten ligger i att inte tvingas köpa av fotografen!
Att marknaden för bröllopsfotografer ändrats beror bla på dessa tre saker:
1) Alltfler har bra fotoutrustning och kan ta bra bilder,
2) Priserna hos traditionella bröllopsfotografer upplevs av många som för höga,
3) Många professionella fotografer erbjuder inte möjligheten för brudparet att få sina bilder på CD/DVD.
När marknaden ändras uppstår nya möjligheter. De som tar dessa möjligheter behöver varken vara sämre fotografer eller oseriösa. Det finns inga enkla samband mellan pris och kvalitet hos en fotograf. Varför skulle dessa två män vara oseriösa för att de tar 4000 kr för en halvdags bröllopsfotografering?
http://www.mysak.org/faq.html
Blir jag plötsligt mer seriös som frilansande bröllopsfotograf om jag vid nästa bröllopsuppdrag dubblar priset och tvingar brudparet att köpa förstoringar och album av mig? Och framförallt - blir mina bilder bättre av att de är minst dubbelt så dyra?
Senast ändrad: