Vilken prismodell man använder sig av tycker jag är upp till var och en och det viktiga är ju att kunden förstår vad som ingår, vad som tillkommer efteråt och vad totalpriset för det de hade tänkt sig landar på. Så i den delen lämnar jag diskussionen därhän.
Vad gäller prisnivåerna i sig har jag dock noterat att många "nya" fotografer i första hand sätter sina priser utifrån vad de tror att kunderna vill betala och utifrån de priser de tror sig veta att konkurrenterna har. Detta är i min mening helt vansinnigt. Egenföretagande som fotograf bygger på samma ekonomiska grundprinciper som gäller inom alla brancher och det är att en affärsidé måste - och nu menar jag verkligen måste - ha sin bas i en hållbar kalkyl där man först räknar ut alla sina kostnader, lägger till för vad man vill ha i ersättning för arbetet, gör en noggrann beräkning över hur mycket tid varje uppdrag tar, gör ett tillägg för icke direkt klientrelaterad arbetstid, och sedan självklart också beaktas såväl sociala avgifter, försäkringar, pensionsavsättningar, moms, vanliga inkomstskatter etc.
Skulle alla sätta sina priser utifrån det ovan är jag helt säker på att den allmänna prisbilden bland i alla fall deltidsarbetande bröllopsfotografer skulle ligga betydligt högre än vad den gör i dag. Jag skäms inte för att säga att jag gärna vill ha en slant över när arbetsdagen är slut och precis som Torsten är jag lite förvånad över mentaliteten att det är eftersträvansvärt att vara så billig som möjligt, även då det är på bekostnad av annat!
Niklas, till sist kan jag som kommentar på din tidsanvändning som du skriver om i början av tråden säga att antingen är du ruskigt snabb eller så är jag otrooooligt långsam för jag klarar definitivt inte att göra allt jobb efter en heldagsfotografering med kanske 2 000 tagna bilder på 10-12 timmar (eller också skiljer det sig helt enkelt åt vad vi gör för kunden)!
Säg att man lägger i snitt ½ minut per bild (vilket nog är lågt!) på inläsning, säkerhetskopiering, genomgång, en första gallring och snabbjustering i Lightroom och uppläggning av bildgalleri för urval och vips, där har du 1 000 minuter = 16,5 timmar, och det innan du ens har tagit in valda bilder i Photoshop för slutförande av de bilder som kunder väljer att man ska jobba vidare med till album, tackkort, förstoringar etc. Annat som också alltid tar längre tid än vad man först tror är själva kundkontakterna i form av möte före bröllopet, planering på fotoplatsen, hjälp med bildval, jobb med album eller fotobok och sådant som man måste ta sig tid till om man vill ha en hög servicenivå.
Jag förstår att alla brudpar helt enkelt inte har råd eller prioriterar att anlita någon som jobbar 20-25-30-40 timmar, men det är banne mig inte lätt att göra sig en bra lön som fotograf om man bara jobbar med privatkunder! (Vad som är en bra lön är ju dock också subjektivt men en riktlinje kan ju i alla fall vara medellönen för arbetare som ligger på ca 22 000 kr och för 31 000 kr för tjänstemän (privat sektor) - uppgifter från Statistiska centralbyrån)