Annons

Hur praktiserar du zonsystemet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det blir inte mer rätt för att du skriver långt Urban. Att styra kontrasten med ISO-talet är helt vansinnigt när man fotar digitalt, vilket visar på din oförståelse för hur den fungerar. Zonsystemet är och förblir avsett för film och fyller ingen funktion på digitalt. Punkt slut.

"Zonsystemet är och förblir avsett för film och fyller ingen funktion på digitalt."

Det finns fler böcker som handlar om zone systemet för digitalt foto. Här ex: http://www.bokus.com/bok/9781937538132/the-digital-zone-system/

Det finns fler böcker som handlar om zone systemet för digitalt foto. Här ex: http://www.bokus.com/bok/9781937538132/the-digital-zone-system/

Bara för att något står i en eller flera böcker så innebär inte detta per automatik att det är en orubblig sanning. Jag lovar ;-)

För övrigt: Det påstås tydligen att Ansel Adams under sin levnad uttalat att zonzystemet var tillämpbart på digitalkameror. Han dog 1984, 2-3 år efter att Sony lanserade världens första stillbildsvideokamera för den kommersiella marknaden (bilden visades i efterhand på en extern tv-skärm). Den är väl fullt möjligt att Adams var en exponeringsprofet och framtidsvisionär av stora mått, men hans påstådda uttalande om zonsystemets förträfflighet i digitalåldern tror jag på först när det anges en säker källa (inte Wikipedia...).

/Magnus

Senast ändrad:
jag har inte påstått att något är en orublig sanning bara för att det står i böcker ;-) vad är en säker källa? det är i alla fall en tanke att zone systemet modifierat kan användas digitalt (Michael Freeman mfl) som någon tidigare sa så är den största poängen med zone systemet för digital foto själva visuliseringen.

detta kan jag hålla med om. många bilder bygger till stor del på exponering.

Urban, hur använder du zonsystemet digitalt? Jag är jättenyfiken, för jag ser ingen som helst mening med det. Noll, nada, inte ett jota tillför zonsystemet när man fotar digitalt.

Varför skulle man behöva förstå zonsystemet, som är utvecklat för film, för att begripa hur ett histogram fungerar?

bara för att Urban inte tycker som du så behöver du inte vara så dryg, Trots många provocerande inlägg från din sida är han totalt cool i sina svar o det ska han ha en eloge för. Du har lite för stor tro på dina kunskaper. Om du vore så bra som du tror så kanske du skulle kunna omsätta det till bra bilder o kunna försörja dig som fotograf.
Visst idag så behöver man inte krångla till det när man har facit med sig (histogrammet) det var lite mer sport när man körda analogt med dia film.

Jag har precis förklarat det lite tydligare i föregående inlägg. Om du inte förstår det, och fortfarande envist hävdar att det är "utvecklat för film" och fullständigt utan värde, så är det inget problem för mig. Du for fortsätta tro så, och jag kan inte förklara det bättre än jag redan har gjort.
Du skriver ju en halv bok om saker utanför ämnet i varje inlägg, så det kanske inte är så konstigt att jag inte sett något om hur du praktiserar zonsystemet.

Men det har faktiskt ingenting med film att göra, utan det är visualiseringen som är kärnan, och den färdiga bilden. Hur man ska få motivet man ser framför sig att renderas i bilden man gör. Det är ett sätt att förstå vad dynamiskt omfång innebär i praktiken, och hur man kan rendera motivets dynamik i den färdiga bilden.
Visualisering FÖR ATT få in motivets omfång på film, ja. Det behövs ju inte med en digitalkamera, för tusende gången.

"Zonsystemet är och förblir avsett för film och fyller ingen funktion på digitalt."

Det finns flera böcker som handlar om att det fanns en snubbe som kunde gå på vatten och väcka döda: http://www.bokus.com/bok/9789171955753/bibeln-konstskinn-normal/

bara för att Urban inte tycker som du så behöver du inte vara så dryg, Trots många provocerande inlägg från din sida är han totalt cool i sina svar o det ska han ha en eloge för. Du har lite för stor tro på dina kunskaper. Om du vore så bra som du tror så kanske du skulle kunna omsätta det till bra bilder o kunna försörja dig som fotograf.
Visst idag så behöver man inte krångla till det när man har facit med sig (histogrammet) det var lite mer sport när man körda analogt med dia film.
Jag har aldrig påstått att jag är bra och jag skulle aldrig vilja försörja mig som fotograf, av den enkla anledningen att det skulle totalförstöra fotoglädjen. Däremot är jag 100% säker på att det skulle gå utmärkt, med tanke på hur många totala klåpare som kallar sig "yrkesfotograf" eller "frilansare" här på FS.

Man behöver inte vara bra på något för att det är ens yrke. Det räcker med att kunna sälja sig själv.

Jag har aldrig påstått att jag är bra och jag skulle aldrig vilja försörja mig som fotograf, av den enkla anledningen att det skulle totalförstöra fotoglädjen. Däremot är jag 100% säker på att det skulle gå utmärkt, med tanke på hur många totala klåpare som kallar sig "yrkesfotograf" eller "frilansare" här på FS.

Man behöver inte vara bra på något för att det är ens yrke. Det räcker med att kunna sälja sig själv.

jag skulle önska dig väldigt mycket lycka till i sådana fall. Ser varken bra bildseende eller komp eller bildbehandling på dina bilder bara massa snack o lite verkstad.

är det så du tycker om fotografs branschens bildredaktörer (det räcker med att kunna sälja sig själv?)
du kan ju prova att knalla upp till national geographic o försöka snacka in dig utan en bra portfolio. Dom flesta bildchefer har rätt bra bildsyn o för att komma in på jobb så krävs bra portfolio o hårt jobb. Däremot kan jag hålla med dig om att man förstör fotoglädjen för när man var amatör så la man ner otroligt mycket tid o fotade det man ville o inte vad kunden lämnade i briefen. Själv fotar jag nu förtiden bara när jag får betalt o har oftast fullt o kör inga privata bilder mer än på närmaste släkten.
Man kan var duktig på tekniska frågor men det gäller att omsätta det till bilden o oavsett inom vilket område man fotar så lär man sig trick för att få allt att gå ihop o då tänker jag mest på tidsåtgång för det är oftast det man får minst av på uppdragsfotografering.

För att förtydliga, så har jag aldrig sagt att man måste använda zonsystemet vare sig när man jobbar med film eller när man tar digitalt. Däremot ser jag kunskapen som man får när man kalibrerar sin metod, som ett bra verktyg att använda när man skapar bilder.

Histogrammet må vara en hjälp för att se att motivets dynamik ryms inom mediets återgivning, men histogrammet i sig säger inget om vad dess olika delar betyder, utan det måste man lära sig. Vägen dit, att förstå att vi längst till vänster har alldeles svart (och att vår svartpunkt kan flyttas), och att det längst till höger är vitt utan någon struktur, och att staplarnas höjd är statistik över hur många pixlar som har ett visst värde, kan vara olika för oss alla. Innan man förstår histogrammet kan man som ett mantra lära sig att hålla det till höger så långt som möjligt utan att låta det stiga ute i högerkanten, men för att förstå vad klippning innebär, och för att förstå vad varje horisontell del av histogrammet representerar, måste man lära sig vad dynamiskt omfång är, och ha någon slags grepp om det. Man bör också förstå att histogrammet inte visar någonting om själva bilden, utöver dess statistiska fördelning av ljusa och mörka toner.

För att skaffa sig den förståelsen för den färdiga bildens uppbyggnad är zonsystemet ett bra redskap, som kan göra att man lättare förstår hur man ska kunna använda övriga verktyg, spotmätare, histogram och högdagervarning, på ett kreativt sätt. Man kan få den kunskapen på annat sätt också, så det är inte nödvändigt att lära sig zonsystemet, i synnerhet om man inte har någon större nytta av det. Men som grund för att förstå att man kan exponera åt höger fungerar det också när motivet har låg kontrast, och man inte använder hela det dynamiska utrymmet i sitt chip, utan kan använda lågt ISO med obetydligt brus också när man inte behöver stort dynamiskt omfång, för att få bättre bildkvalité än om man skulle höja ISO för att dra ut histogrammet så att hela skalan täcks.

Som jag ser det är nyttan av zonsystemet att man får en mental bild av hur mediet renderar motivets olika ljushet i form av toner i den färdiga bilden. Visualiseringen ser jag som kärnan, och den har man nytta av, men jag vet också att det går att nå den insikten via andra vägar. Därmed tycker jag inte att man ensidigt ska förkasta vare sig det ena eller det andra. Olika metoder att lära passar olika människor. Det vet alla pedagoger. Alla är inte stöpta i samma form, och därför är den pedagogiska delen av zonsystemet tillämpbar helt oavsett vilket medium man använder. Man kan tillämpa det till och med om man målar sina bilder med färg och penslar.

jag skulle önska dig väldigt mycket lycka till i sådana fall. Ser varken bra bildseende eller komp eller bildbehandling på dina bilder bara massa snack o lite verkstad.
Jag bryr mig inte ett skvatt om vad du ser och inte ser Ove. Särskilt inte eftersom du inte har en enda bild uppladdad själv.

är det så du tycker om fotografs branschens bildredaktörer (det räcker med att kunna sälja sig själv?)
du kan ju prova att knalla upp till national geographic o försöka snacka in dig utan en bra portfolio. Dom flesta bildchefer har rätt bra bildsyn o för att komma in på jobb så krävs bra portfolio o hårt jobb. Däremot kan jag hålla med dig om att man förstör fotoglädjen för när man var amatör så la man ner otroligt mycket tid o fotade det man ville o inte vad kunden lämnade i briefen. Själv fotar jag nu förtiden bara när jag får betalt o har oftast fullt o kör inga privata bilder mer än på närmaste släkten.
Man kan var duktig på tekniska frågor men det gäller att omsätta det till bilden o oavsett inom vilket område man fotar så lär man sig trick för att få allt att gå ihop o då tänker jag mest på tidsåtgång för det är oftast det man får minst av på uppdragsfotografering.
Känns det inte lite märkligt att ta upp National Geographic när vi talar om möjligheten att arbeta som fotograf? Se dig istället om här på FS och notera vilka som säger sig vara ”yrkesfotografer”.

Nu har du förresten lyckats avstyra tråden från sitt ämne, som var av rent teknisk art. Vissa verkar dock ha väldigt svårt att inte gå till angrepp mot personer som inte har samma åsikt som de själva.

För att förtydliga, så har jag aldrig sagt att man måste använda zonsystemet vare sig när man jobbar med film eller när man tar digitalt. Däremot ser jag kunskapen som man får när man kalibrerar sin metod, som ett bra verktyg att använda när man skapar bilder.

Histogrammet må vara en hjälp för att se att motivets dynamik ryms inom mediets återgivning, men histogrammet i sig säger inget om vad dess olika delar betyder, utan det måste man lära sig. Vägen dit, att förstå att vi längst till vänster har alldeles svart, och att det längst till höger är vitt utan någon struktur, och att staplarnas höjd är statistik över hur många pixlar som har ett visst värde, kan vara olika för oss alla. Innan man förstår histogrammet kan man som ett mantra lära sig att hålla det till höger så långt som möjligt utan att låta det stiga ute i högerkanten, men för att förstå vad klippning innebär, och för att förstå vad varje horisontell del av histogrammet representerar, måste man lära sig vad dynamiskt omfång är, och ha någon slags grepp om det. Man bör också förstå att histogrammet inte visar någonting om själva bilden, utöver dess statistiska fördelning av ljusa och mörka toner.

För att skaffa sig den förståelsen för den färdiga bildens uppbyggnad är zonsystemet ett bra redskap, som kan göra att man lättare förstår hur man ska kunna använda övriga verktyg, spotmätare, histogram och högdagervarning, på ett kreativt sätt. Man kan få den kunskapen på annat sätt också, så det är inte nödvändigt att lära sig zonsystemet, i synnerhet om man inte har någon större nytta av det. Men som grund för att förstå att man kan exponera åt höger fungerar det också när motivet har låg kontrast, och man inte använder hela det dynamiska utrymmet i sitt chip, utan kan använda lågt ISO med obetydligt brus också när man inte behöver stort dynamiskt omfång, för att få bättre bildkvalité än om man skulle höja ISO för att dra ut histogrammet så att hela skalan täcks.

Som jag ser det är nyttan av zonsystemet att man får en mental bild av hur mediet renderar motivets olika ljushet i form av toner i den färdiga bilden. Visualiseringen ser jag som kärnan, och den har man nytta av, men jag vet också att det går att nå den insikten via andra vägar. Därmed tycker jag inte att man ensidigt ska förkasta vare sig det ena eller det andra. Olika metoder att lära passar olika människor. Det vet alla pedagoger. Alla är inte stöpta i samma form, och därför är den pedagogiska delen av zonsystemet tillämpbar helt oavsett vilket medium man använder. Man kan tillämpa det till och med om man målar sina bilder med färg och penslar.
Jag saknar fortfarande en förklaring i hur du omsätter detta i praktiken och fortfarande kan kalla det för ”zonsystemet”.

Jag håller med Martin, Adams zonsystem för svartvitfoto med film kan inte ha så stort värde för digitalfotogafer. Jag skulle göra samma misstag själv om jag skrev att jag tillämpade zonsystemet, bara för att jag förstår hur det fungerar och vet vad som händer när jag exponerar och framkallar min film på olika sätt. Redan innan jag hade hört talas om zonsystemet kände jag till dessa saker. Adams gjorde mera vetenskap av det och tog fam en teknik att praktiskt styra bildresultatet dit man ville till närmast perfektion. Vi som fotograferar med rullfilm och har flera olika motivkontraster och motivtyper på samma film (såvida man inte kör med 5-6 olika kamerahus eller magasin samtidigt och samma film i alla) skulle bara bli till åtlöje om vi påstod att vi använde zonsystemet. Vi kan givetvis ha fått kunskapen om hur exponering och framkallning av svartvit film fungerar den vägen, men det innebär inte att vi tillämpar zonsystemet, bara att vi förstår sammanhangen pga av det. Jag har fått den kunskapen på annat sätt och zonsystemet bekräftade bara det jag redan visste och förklarade det på ett mera detaljerat sätt.

http://gelatin-silver.blogspot.com

http://fotogalleriet-i-skruv.blogspot.com

Med öppet sinnelag har jag försökt läsa alla kortare och längre inlägg. Enligt min åsikt finns "svaret på allt" i Alf Johanssons text i #21 och #30. Som ägare av Ansel Adams bok "The negative", där zonsystemet beskrivs av gurun själv, kan jag skriva under att Alfs beskrivning är helt korrekt. (japp, jag var tvungen att damma av boken rejält...).
Paradoxalt nog tror jag att Martin och Urban har lika åsikter om hur man exponerar ett digitalbild, men Urban kallar det för att arbeta enligt zonsystemet - vilket det alltså inte är. Sen finns ingen anledning att betvivla Urbans välgrundade kunskaper gällande Ansel Adams zonsystem. Där är han säkert en riktig räv som slår oss alla på fingrarna. Men att exponera en digitalbild på ett visst sätt för att uppnå ett visst resultat (visualisering) har inget med Adams zonsystem att göra. Det innehåller så många fler delar. Precis som Alf skriver.

Med vänlig hälsning
Magnus

Jag saknar fortfarande en förklaring i hur du omsätter detta i praktiken och fortfarande kan kalla det för ”zonsystemet”.

Nu skriver jag direkt till dig, eftersom jag ser det som att du helt i onödan gör inläggen onödigt långa genom att citera sådant som du inte kommenterar. Det är dålig stil på ett forum att ta ett långt inlägg som citat och sedan skriva om någonting helt annat. Det vore mer klädsamt om du klippte det som eventuellt är relevant, eller om du bara hänvisar till en viss post (#nnn), i stället för att skräpa ner i tråden med sådant som redan finns där.

Jag har redan tagit in att du inte har förstått, och det du frågar om kan du inte få av mig, och det är inte du som skapade tråden. Du behöver inte heller använda zonsystemet när du inte vill, eller lära dig det, så det kanske inte ens är någon vinst med att förklara i detalj. Det leder helt enkelt inte framåt. Jag ser många av dina inlägg här som ett rent ofog, som gör tråden mer oöverskådlig än vad den kunde vara, och de hjälper varken trådskaparen eller andra att förstå. Jag har redan förklarat för dig att jag inte kan få dig att förstå. Man kan leda en häst till vatten, men inte tvinga den att dricka.

Men för att ge ett kort svar: Jag visualiserar den färdiga bilden när jag bestämmer hur jag ska exponera. För mig är det något som jag har lärt mig via zonsystemet, och jag har prövat att använda det också för digitaltekniken, där det har modifierats, så att ISO-reglaget bestämmer det dynamiska omfånget. (Det andra sättet att bestämma omfånget är att flytta svartpunkten. Båda fungerar, med olika resultat.) Genom kunskapen som jag har förvärvat vet jag att jag inte ändrar mediets känslighet genom att öka förstärkningen, men jag vet också att det ibland är fördelaktigt att kunna använda en hög inställning av ISO, vilket gör att jag har fritt val mellan metoderna, när motivets omfång inte täcker hela skalan i histogrammet. Jag vet också vad jag offrar i motivets återgivning när jag bestämmer att låta en del av motivet falla i total svärta eller om jag blåser ut vissa högdagrar.

Och för att förstå stycket ovan, kanske man måste förstå zonsystemet, men om det inte är av något värde för dig, så tror jag att du kan undvara det.

Nu skriver jag direkt till dig, eftersom jag ser det som att du helt i onödan gör inläggen onödigt långa genom att citera sådant som du inte kommenterar. Det är dålig stil på ett forum att ta ett långt inlägg som citat och sedan skriva om någonting helt annat. Det vore mer klädsamt om du klippte det som eventuellt är relevant, eller om du bara hänvisar till en viss post (#nnn), i stället för att skräpa ner i tråden med sådant som redan finns där.

Jag har redan tagit in att du inte har förstått, och det du frågar om kan du inte få av mig, och det är inte du som skapade tråden. Du behöver inte heller använda zonsystemet när du inte vill, eller lära dig det, så det kanske inte ens är någon vinst med att förklara i detalj. Det leder helt enkelt inte framåt. Jag ser många av dina inlägg här som ett rent ofog, som gör tråden mer oöverskådlig än vad den kunde vara, och de hjälper varken trådskaparen eller andra att förstå. Jag har redan förklarat för dig att jag inte kan få dig att förstå. Man kan leda en häst till vatten, men inte tvinga den att dricka.
Inget av det ovanstående tillförde något till diskussionen. Varför inte bara utelämna alla ursäkter och gå direkt till ämnet?

Men för att ge ett kort svar: Jag visualiserar den färdiga bilden när jag bestämmer hur jag ska exponera.
Tror du att det finns någon erfaren fotograf som inte gör det?

För mig är det något som jag har lärt mig via zonsystemet, och jag har prövat att använda det också för digitaltekniken, där det har modifierats, så att ISO-reglaget bestämmer det dynamiska omfånget. (Det andra sättet att bestämma omfånget är att flytta svartpunkten. Båda fungerar, med olika resultat.) Genom kunskapen som jag har förvärvat vet jag att jag inte ändrar mediets känslighet genom att öka förstärkningen, men jag vet också att det ibland är fördelaktigt att kunna använda en hög inställning av ISO, vilket gör att jag har fritt val mellan metoderna, när motivets omfång inte täcker hela skalan i histogrammet. Jag vet också vad jag offrar i motivets återgivning när jag bestämmer att låta en del av motivet falla i total svärta eller om jag blåser ut vissa högdagrar.
Om du verkligen höjer ISO för att sänka kamerans omfång så har du rätt i att man kan kalla det för att använda zonsystemet. Dock hoppas jag att du förstår att detta bara medför stora nackdelar, vilket visar just det jag påstått; att zonsystemet inte tillför något för den som fotograferar digitalt. Om han eller hon nu inte gillar massa brus och mindre möjligheter att efterbehandla bilderna.

Och för att förstå stycket ovan, kanske man måste förstå zonsystemet, men om det inte är av något värde för dig, så tror jag att du kan undvara det.
Jag förstår precis hur zonsystemet fungerar och har läst The Negative. Just därför förstår jag också att det bara ställer till besvär om man försöker tillämpa det på en digitalkamera, som inte fungerar alls som film.

Tillägg: Jag tror banne mig att jag ska göra ett litet test och visa på skillnaderna, så får du se hur uselt det blir.

Ska definitivt läsa mig in på zonsystemet. Fotar mycket analogt nu.

Onödigt barnslig kommentar och inte sann heller. Kollade igenom Martins galleri och han tar ofta bra bilder.

Om du verkligen höjer ISO för att sänka kamerans omfång så har du rätt i att man kan kalla det för att använda zonsystemet.

Jag kanske ska förtydliga en gång till?

Jag höjer inte ISO för att sänka kamerans omfång, utan jag vet att höjt ISO sänker kamerans omfång, och jag vet att ibland kan det vara fördelaktigt att använda den metoden, och samtidigt kasta bort en hel del som faller i mörkret. Vinsten med att höja ISO är främst att man kan få en bild som är lättare att bearbeta och lättare att se närmre sitt färdiga skick på skärmen, och att man kan få histogrammet att sluta ute i högerkanten med mindre exponering. När jag inte behöver minska exponeringen vet jag också att jag kan få mindre brus och bättre tonalitet med lägre ISO.

Dock hoppas jag att du förstår att detta bara medför stora nackdelar, vilket visar just det jag påstått; att zonsystemet inte tillför något för den som fotograferar digitalt. Om han eller hon nu inte gillar massa brus och mindre möjligheter att efterbehandla bilderna.

Och det är ju exakt vad tillämpningen och kalibreringen av metoden visar mig. Jag vet alltså att jag kan välja mellan att få en brusig bild när jag använder högt EV och högt ISO eller en bild som återger motivets struktur bättre med lägre EV och lägre ISO. Ibland är en skarp bild med mycket brus "bättre" än en mindre skarp utan nämnvärt brus. (adjektivet inom citattecken för att märka ut att det är en helt subjektiv bedömning)

Jag förstår precis hur zonsystemet fungerar och har läst The Negative. Just därför förstår jag också att det bara ställer till besvär om man försöker tillämpa det på en digitalkamera, som inte fungerar alls som film.

Och där är en av punkterna där vi är oeniga, kanske den enda. Jag tycker inte att det ställer till besvär, utan jag tycker att det ökar förståelsen för hur motivet kan återges. När man har gått igenom processen kan man hantera den mycket summariskt (exponera åt höger), men visualiseringen, som jag ser som kärnpunkten, är en nyttig lärdom.

Jag tror banne mig att jag ska göra ett litet test och visa på skillnaderna, så får du se hur uselt det blir.

Jag vet redan hur "uselt" det blir, så det är nog inte någon större idé att visa mig det. Men om du läser om en gång till, så ser du att det finns detaljer där du fyller i sådant som jag inte har skrivit, vilket är dina egna idéer. Jag höjer ju inte ISO för att krympa omfånget, utan jag är bara medveten om att jag utan större förlust kan göra det ibland för att vinna annat, som att kunna minska bländaröppningen eller ta med kortare slutartid.

Jag kanske ska förtydliga en gång till?

Jag höjer inte ISO för att sänka kamerans omfång, utan jag vet att höjt ISO sänker kamerans omfång, och jag vet att ibland kan det vara fördelaktigt att använda den metoden, och samtidigt kasta bort en hel del som faller i mörkret. Vinsten med att höja ISO är främst att man kan få en bild som är lättare att bearbeta och lättare att se närmre sitt färdiga skick på skärmen, och att man kan få histogrammet att sluta ute i högerkanten med mindre exponering. När jag inte behöver minska exponeringen vet jag också att jag kan få mindre brus och bättre tonalitet med lägre ISO.
En bättre metod är att ändra kontrasten i kamerans JPG-inställningar. Att påstå att det skulle vara fördelaktigt att höja ISO för att öka kontrasten är i närheten av rent vansinne, men jag ska inte hindra dig.

Och det är ju exakt vad tillämpningen och kalibreringen av metoden visar mig. Jag vet alltså att jag kan välja mellan att få en brusig bild när jag använder högt EV och högt ISO eller en bild som återger motivets struktur bättre med lägre EV och lägre ISO. Ibland är en skarp bild med mycket brus "bättre" än en mindre skarp utan nämnvärt brus. (adjektivet inom citattecken för att märka ut att det är en helt subjektiv bedömning)
Nu förstår jag inte varför du blandar in skärpan. Vi talar ju inte om att höja ISO-talet för att minska slutartiden, så vad har det med zonsystemet att göra? Det du väljer mellan är högt eller lågt brus helt enkelt.

Och där är en av punkterna där vi är oeniga, kanske den enda. Jag tycker inte att det ställer till besvär, utan jag tycker att det ökar förståelsen för hur motivet kan återges. När man har gått igenom processen kan man hantera den mycket summariskt (exponera åt höger), men visualiseringen, som jag ser som kärnpunkten, är en nyttig lärdom.
Precis som någon annan här ovanför skrev, så innebär din kunskap om zonsystemet inte att du faktiskt använder det eller tjänar något på att använda det. Det är två helt olika saker.

Jag vet redan hur "uselt" det blir, så det är nog inte någon större idé att visa mig det.
Det finns säkert andra i tråden som fått uppfattningen att zonsystemet har någon användbarhet med en digitalkamera, så jag kan visa för dem om inte annat.

Men om du läser om en gång till, så ser du att det finns detaljer där du fyller i sådant som jag inte har skrivit, vilket är dina egna idéer. Jag höjer ju inte ISO för att krympa omfånget, utan jag är bara medveten om att jag utan större förlust kan göra det ibland för att vinna annat, som att kunna minska bländaröppningen eller ta med kortare slutartid.
Du har skrivit att det går bra att applicera zonsystemet på en digitalkamera. Sen blandar du alla möjliga begrepp och tycks tro att det är samma sak som att kunskap om zonsystemet är att använda det. Det är nog inte bara jag som undrar vad du egentligen menar, men nu på slutet har det framgått lite bättre att du inte alls använder zonsystemet i praktiken.

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto