Det blir inte mer rätt för att du skriver långt Urban. Att styra kontrasten med ISO-talet är helt vansinnigt när man fotar digitalt, vilket visar på din oförståelse för hur den fungerar. Zonsystemet är och förblir avsett för film och fyller ingen funktion på digitalt. Punkt slut.
Naturligtvis är det ärligare att säga att vi har olika åsikt i den här frågan än att påstå att den som har en annan åsikt är ute och cyklar. Men ingendera ståndpunkten är svar på frågan i trådens inledning.
Jag tycker absolut att grundtankarna som ledde till att zonsystemet utvecklades är mycket värdefulla oavsett om tekniken bygger på fotokemi eller elektrisk upptagning av bilden. Det handlar om att förstå det dynamiska omfånget och använda det på ett kontrollerat sätt. Att tillämpningarna är olika för olika medier är knappast överraskande, men att påstå idén skulle vara förfelad är att sträcka sig för långt.
Det första steget när man lär sig systemet är att ta reda på det dynamiska omfånget i materialet som man jobbar med. Det är ganska bra att göra vare sig det är film eller digitalt.
Nästa steg är att ta reda på hur olika behandling påverkar det dynamiska omfånget. Det är inte heller särskilt tokigt vare sig det handlar om film eller digitalchip. Där har man ju väldigt god hjälp av att andra har gjort det redan. Det räcker i stort sett med att titta på de uppmätta värdena hos DxOMarks för att få grepp om möjligheten att fånga dynamik med digitalkamera.
Sedan kan man så klart modifiera sin metod och inte tvinga sig till att alltid utnyttja dynamiken maximalt för att få bilden att omfatta hela tonomfånget eller förlagan, negativet eller digitalfilen, att enbart innehålla det dynamiska omfång man ville fånga.
Och inte förrän man har fått grepp om det dynamiska omfånget hos den egna kameran vet man hur man ska exponera för att placera en viss ljushet i en viss zon. Då tänker man inte längre i termer som att "överexponera" när man kompenserar mot plus för motivets ljushet:
Läst på om zon systemet och börjar testa med att låsa AE och under/överexponera.
Hur gör ni? Använder ni zoner öht och kollar ni t.ex. upp en zon V i kompositionen och låser exponeringen på den eller...?
Läst att ljushyade är zon VI men med min utrustning och hustru/barn så blir det för ljust ifall jag överexponerar +1EV och låser AE på huden.
Om man går till ursprungsfrågan så är det ju inte konstigt att det blir för ljust om man överexponerar, och hur vet man att mätaren skulle ge ett värde som motsvarar zon V? Nästan alla mätare mäter för zon VI. Och det blir kanske en aning lättare att se likheterna mellan film och digitalt så länge man håller sig till jpeg, men att skillnaderna ger sig tillkänna bättre när man spar i råformat och kan lägga tonkurvan som man vill.
Så för att ge ett bättre svar till den som ställde frågan kanske man kan sträcka sig till att zonsystemet i förenklad form fungerar bra för jpeg. Man spotmäter snön och kompenserar +2 eller +3 eller vilket tal man nu har experimenterat sig fram till, för att få den att falla i zon VIII. Och då kanske det är lättare att förstå att en kompensering med +1 på ett ansikte placerar det i zon VII snarare än i zon VI.
Om man förstår zonsystemet så inser man lätt att ansiktstonerna inte är det som i första hand bör vägleda för exponeringen om man exempelvis har en brud klädd i vitt framför sig. Man får ju själv bestämma hur mycket av den vita utstyrseln som man låter bli urfrätt, men oavsett om det är inget eller lite grann eller ganska mycket, så är det den vita klädseln som man bör ha koll på för exponeringen. Om det dynamiska innehållet i motivet också innefattar en svartklädd brudgum, kan det vara bra att ha koll på hur stor dynamiskt omfång man har tillgång till. Om man har exponerat så att den vita klänningen har teckning och också den svarta kostymen, så är det inte svårt att få hudtonerna rätt när man efterbehandlar bilden. Om man sen har allergi mot att kalla det zonsystem, så kanske man hellre säger ETTR, men utan kännedom om dynamiken är det lätt att få för mycket brus i kostymen när man försöker få fram lite teckning i den.
Helt klart finns det olika åsikter i frågan, men jag tycker att man har nytta av att känna till zonsystemet för att kunna visualisera sin bild. Och jag tycker att man gör den oinsatte en björntjänst genom att avråda från att alls ta reda på vad det innebär. Hur man än vänder på det måste man få något grepp om dynamik och exponering för att kunna använda mediet kreativt och ha kontroll över vad man gör. Hur man når dit, själva vägen till den förståelsen, kan vara olika, och att lära sig zonsystemet och tillämpa det är en av vägarna.