Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur packa kameran i axelväska?

Produkter
(logga in för att koppla)

mats77

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Har ett litet problem. Inget världsproblem direkt, men det vore ändå intressant och veta hur andra gör.

Jag har precis köpt mig en fotoväska från Crumpler som heter Bunny Man (axelremsväska). Känner redan nu att jag kommer att bli nöjd med den. Verkar riktigt trevlig!

Men det jag funderar på är hur man ska förvara själva kamerahuset. På de bilder jag sett på internet för denna väskan (och andra liknande), så har huset förvarats separat utan objektiv. Det är helt klart det mest effektiva vad gäller platsupptagande i väskan.

Men det är ju lite jobbigt att hela tiden (om man t.ex. är ute och går på stan och fotar lite) att behöva vrida på ett objektiv varje gång man tar upp kameran ur väskan. Och tvärtom när man lägger ned kameran.

Men ska man förvara kameran med ett objektiv fastsatt, så tar den upp så himla stor plats, det blir inte mycket kvar på "överhyllan" i den här väskan.

Tips? Hur förvarar ni era kameror i axelremsväskorna? Med eller utan objektiv?

Som sagt, inget världsproblem, men ändå...

/Mats
 
Du tror inte att det är smartare att låta kameran stå upp med objektivet ner? Jag har en väska där jag brukar ha kameran placerad på det viset, så det går snabbt att komma åt den, och så har jag ett extraobjektiv på sidan om, så här:
2004653626723993653_rs.jpg
 
När jag använder axelväska så förvaras kamera(or) och objektiv separata, men det finns utrymme på höjden i väskan att kunna förvara ihopsatt om det är höjd beredskap.

Att kånka prylarna ihopsatta kan ge stor belastning på bajonetten om olyckan är framme och väskan får sig smällar.

mvh
Johan
 
Jag provade lite igår med olika konfigurationer i väskan och kom fram till att kameran faktiskt får plats ståendes på höjden (med ett Pentax DA 16-45mm) fastsatt på kameran. Med kortare objektiv blir det såklart ännu mer luft.

Som det ser ut nu, blir det nog att kameran får st upp med huset nedåt mot botten. Det borde väl inte vara några problem? (Till skillnad mot att objektivet pekar nedåt menar jag.)

Det är ju det, precis som du skriver Johan, att det blir större belastning på bajonetten när väskan får smällar och stötar. Helt klart värt att ha i åtanke.

Tack för era tips!

/Mats
 
Var bara försiktig när du har kameran i en mjuk väska och exempelvis lägger den i ett trångt bagageutrymme, baksäte eller liknande. Min gamla Contax dog då någon med våld pressade igen en bagagelucka, bajonetten bändes då loss från kamerahuset. Detta hände första semesterdagen på väg mot Verbier :eek:(

Att ha huset överst (eventuellt underst) är väl det bästa ur belastningssynpunkt.

Folk har en förmåga att flytta runt, trampa och sätta sig på det mesta som inte är deras eget så när jag bär kameran i min vanliga ryggsäck är jag (på förekommen anledning) maniskt försiktig och misstänksam.
 
Helt klart har man all anledning att vara mycket vaksam över sin kamerautrustning. Inget man helst släpper ur sikte.

Har precis investerat i ett nytt hus (Pentax K10D; premiär för mig vad gäller digital fotografering) och man är nu lite extra nojig. Vill ju förvara saker och ting på bästa tänkbara sätt.

Erik, trist att höra om din Contax. Då var den semestern förstörd kan jag anta?!! =(

/Mats
 
Pentax K10D:s bajonett borde rimligtvis vara rätt tålig. Den är i stål och fastnitad i chassit som också är i stål. Själva bajonetten ska inte kunna lossna från kameran. Annars finns det många andra kameror (Canon 400D t. ex.) där bajonetten bara sitter fast i plast, och där är risken större.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.