jag har aldrig tappat ngn kamera och har också svårt att förstå hur det går till, när det upprepas.
a) Stress - Det finns tillfällen då man till exempel tvingas byta objektiv samtidigt som man snabbt måste förflytta sig.
b) Undvikande av kroppsskada - Ibland kommer det fotbollar, puckar, innebandyspelare eller missriktade snowboardåkare farande med hög hastighet. Kastar jag mig undan kommer kamerans säkerhet i andra hand, sådan egoist är jag ...
c) Bristande motoriska färdigheter - Om man har motorik och balans som jag så ramlar man och man tappar saker
Ovansående kan också beskrivas som en ekvation: a + b + c = ofta tappad kamera
Jag har heller aldrig haft rem på kameran,, förutom vid ngr turer på båt där det har hängts över relingen.. kanske på ngn bro också.
Har alltid haft kameran mellan ett par fingrar.
Jag skulle helst ha snabbkoppling på remmen, jag föredrar i allmänhet att slippa ha den, men ibland, vid sådana tillfällen som du nämner eller då man skall bära kameran i timme efter timme och vill ha händerna fria ...
kanske tappar man kameran lättare när den ofta hänger och dinglar i remmen.. har man ingen rem så lär man sig kanske bära,
Dessutom har remmar en närmast övernaturlig förmåga att fastna i saker och därmed orsaka mer fallskador än de hindrar