Jag tycker nog det är du som är ute och cyklar ...
Visst, kameror och objektiv är finmekanik och skall behandlas så varsamt som omständigheterna tillåter. Men fotogrejer är till syvende och sist till för att användas, inte att bäras omkring som antika porslinsvaser. Vad är ditt förslag? Att alla sätter sina grejer i en skyddad monter och bara visar upp dem till jul?
Om det är något fel som allmänt görs så är det snarare en rejält överdriven rädsla att bära med sig fotogrejer och att faktiskt använda dem.
Vanliga amatörkameror tål mer än de flesta ägare tror. stadigt byggda semiproffskameror ännu mer och renodlade proffskameror ytterligare mer. Dessutom behöver inte saker bli oanvändbara bara för att de fått en buckla eller två ...
Jag har tappat, slagit i, blött ned, smutsat ned och drällt med fler fotogrejer än jag kan komma ihåg. Min fortfarande fullt fungerande Sigma 30/1,4 hamnade i en vattenpöl så det var en halv tesked vatten innanför frontlinsen - borta efter en natt i ugnen
Min 80-200 gick i stenläggningen med en smäll när någon oväntat placerade ett trappsteg där jag gick (baklänges) - efter det slutade zoomen kärva vid 135 mm ... Jag har en kompis som regelbundet haft med både sin sin D200 och D300 ner i fuktiga leriga grottor fulla med elaka vassa utstickande kanter. De funkar fortfarande även om D200 tidvis varit mer brun än svart ...
Visst, ingen precisonsmekanik tål vad som helst och alla kan ha otur. Men det största misstaget jag tycker många gör är att de snarast är för överdrivet rädda om sina grejer och missar bra bilder. Den värsta misshandeln man kan utsätta en kamerautrustning för är att lämna den oanvänd ...