ANNONS
Annons

Hur påverkar olika agitering bilden?

Produkter
(logga in för att koppla)

alex.odman

Aktiv medlem
Hej!

Ska snart in i labbet och framkalla ett gäng Tri-x 400. Jag har en fundering:

Vilken del av bilden (hög- eller lågdagrar) påverkas mest om man låter framkallaren jobba utan att agitera? Och är det skillnad mot vilka delar som påverkas mest om man framkallar samma tid, men agiterar ofta?

Alltså kan jag "väja" vilka delar i bilden jag vill framkalla mest genom att agitera olika?

Tacksam för svar!

/ Alexander Ödman

Lite agitering => framkallaren "tar slut" först där den tvingats jobba hårt, dvs i högdagrarna (de är ju mörka på negativet). Resultatet blir en lägre kontrast.

Mycket agitering => hela tiden ny framkallare över högdagrarna, dvs de framkallas snabbt och hårt. Resultatet blir en högre kontrast.

Gå in på APUG och sök efter "stand development" så får du många träffar. Det är lågagitering taget till sin spets, framkallningstider på 1,5-2h och kanske en vändning efter en timme eller så. Motsatsen blir framkallning i rotationsmaskin, t.ex. Jobo CPE-2, där man måste korta ner framkallningstiden 15-25% för att inte få överframkallade negativ.

Lite agitering => framkallaren "tar slut" först där den tvingats jobba hårt, dvs i högdagrarna (de är ju mörka på negativet). Resultatet blir en lägre kontrast.

Mycket agitering => hela tiden ny framkallare över högdagrarna, dvs de framkallas snabbt och hårt. Resultatet blir en högre kontrast.

Gå in på APUG och sök efter "stand development" så får du många träffar. Det är lågagitering taget till sin spets, framkallningstider på 1,5-2h och kanske en vändning efter en timme eller så. Motsatsen blir framkallning i rotationsmaskin, t.ex. Jobo CPE-2, där man måste korta ner framkallningstiden 15-25% för att inte få överframkallade negativ.

Tack för svaret! Jag förstår. Så man kan alltså "välja" att framkalla högdagrarna genom att agitera mycket. Och välja att framkalla skuggorna genom att inte agiter så mycket. I princip. ;-)

Om du använder 35mm film som är perforerad så kan för lite agitering ge ljusa och mörkare flammor som sträcker sig in i bilden. När jag framkallar Tri-X i Barry Thornton 2-bath har jag märkt att gränsen för hur sällan jag kan agitera utan att få dessa flammor är 1 min och 15 sekunder mellan varje enkelvändning.

Jag vill agitera så lite som möjligt. Det är möjligt att det skulle vara bättre för mig att använda "rörpinnen" och snurra lite med då och då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar