Annons

Hur pålitlig är DX0 igentligen. eller hur pålitlig är FoT...

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan dock tycka att Sony har rätt lite att förlora på att erbjuda sånt som konkurrenternas kameror i segmentet haft sedan länge (eller att Sony kunde behålla det de själva hade i sina tidigare kameror).
Speciellt när det oftast handlar om begränsningar i kamerans mjukvara.

Det är säkert så som allting annat....man får vad man betalar för. En kamera i den prisklassen kan ju rimligtvis inte ha alla funktioner som proffssegment kamerorna har....

Tjaa.. Om programering av två enkla styrfunktioner på autoiso samt brushanteringen anses vara saker som urskiljer en kamera från en annan sk "proffssegment" kamera så har du en poäng...
Rent prestandamässigt samt fuktionsmässigt sett är ju redan A550 en högre nivå än som helhet tex A700.. I bara ett enklare kamerahus.. Så dessa två saker kan jag nog tycka torde kunna finnas trotts A550 har plasthus..

Jag tror att den stora majoriteten av fotografer skulle dela min uppfattning ifråga om detta.. Samt Sony borde själva fatta att en sådan enkel sak ytterligare gjorde dessa kameror än mer attraktiva i konkuransen där ute mot andra märken.. Dessutom är detta helt gratis.. Programeringen finns säkerligen redan...... Samt säkerligen skulle detta sälja ytterligare fler kameror då alla inte har råd med semisystemkameror och inte heller behöver vädertätningar... Men säkerligen skulle anse att sådana rent fotografiska fördelar är riktigt genomtänkt utav Sony om det fanns.. och därför också köpte märket därför detta skulle signalera att man tänker "fotografiskt rätt" på Sonykontoren ...

Att förstå fotograferandet och gynna det inger förtroende.. Samt kan användas i konkuransen ..

Edit. Såg att fogel skrev om samma sak där som jag var inne på.Dvs . Mjukvarugrej...

............omfattande redigeringsmöjligheter i kameran, då tror jag att bildkvaliteten varit enastående i sitt slag. Om nu A550 är så detaljfattig pga. brus redusering, hur kan den då matcha 7D i DR vid iso 3200 i printmeny. Vänl./Bengt.

Är det f.ö. någon annan än jag som inte är intresserad av omfattande redigeringsmöjligheter direkt i kameran? Är det verkligen en måstefunktion för amatörer?

OBS! jag försöker inte förringa funktionen ifråga men jag har svårt att se mig själv micklandes med mina bilder direkt i kameran om jag inte behöver det och jag har svårtatt se att jag skulle behöva det. Är inte alltid en dator att föredra om man bara har tillgång till en?

Tror du ska fråga Christian Nilsson direkt via mail eller så. Han är väl medlem i FS och utför flertalet tester i FOTO.

Jag har sett bildfiler från A550 och de är ganska snygga, men brusreduceringen är ändå detaljförstörande.

Jag tror absolut inte att de stora testtidningarna/testsajterna slickar Canon mellan skinkorna för då skulle de snabbt få problem med sin trovärdighet.

Problemen med 7D:s AF, nämns dock inte i FOTO. Men det tar rätt lång tid att upptäcka AF-variationerna som uppstår. Kanske de som testar har för kort tid till sitt förfogande. Och det kan ju påverka omdömet om A550 också.

Jag kan dock förstå de testare som nagelfar Sonys kameror vad gäller brus. Tyvärr så har Sony sedan A100 en lika lång tradition som hela deras dslr-produktion att leverera kameror som genererar mer brus än flera andra kameramärken.

Jag använder själv Sony och tycker att FOTO:s test av den modell jag har var ganska hyfsad. Men lite missvisande. fast det upptäckte jag först efter ett halvårs användande.

Använder även Canon och anser att även omdömena om de kameror jag använder/använt varit rätt okej. Men jag har aldrig varit med om ett kameramärke som har så dålig leveransavsyning som Canon vad gäller AF.s kalibrering.

DR och brus har inget med varandra att göra vad gäller DxO.

Men istället för att spekulera för mycket kan vi ju hoppas att Christian läser tråden och svarar.

Jag tror heller inte att det är någon som sätter i system att skriva ner Sony-kameror men det är en kulturell grej.

Exempel 1: Ingen kamera är en pro- eller entusiatkamera per definition om den saknar grå toppdisplay (även om den är skitliten och bara visat typ valt ISO). Så såg det ut för något år sedan. A700 hade ju ingen toppdisplay men väl en stor bakdisplay av hög kvalitet.

Exempel 2: Jag har just skrivit i A500 och A550 -tråden om vad som är viktigt just nu. Jag tror att de flesta kan vara eniga att det är bättre med en Live View som klarar en seribildtagningsfrekvens av 4 bilder per sekund en en som knappt tar en bild på 3. En A550 har tagit 15 bilder innan några av Canikon-modellerna tagit en enda bild (FlyerOne var den som testade direkt i affären). A5xx har numera både en snabb LV och en som låter en ställa in skärpan perfekt manuellt - hastighet och noggrannhet. Alla Sony med LV har vinklingsbar skärm. En enda av 17 Canikon-modeller har vridbar skärm - D5000. Alla andra har fast skärm vilket kraftigt begränsar nyttan av dessa tillverkares lösninger.

Många Canikon har filmfunktion vid sidan av LV - även denna utan möjlighet att justera skärmen efter situation. Vad jag vet har jag nästan aldrig läst några kommentarer om att dessa kameror saknar det som den mest enkla dedikerade filmkamera har - inställbar skärm. Här räcker det bara att ha filmfunktion så är alla andra brister i LV-lösningarna förlåtna. Dessutom är många gånger dessa filmfunktioner inte ens kapabla till 1080.

En del av denna diskussion i den andra Sony-tråden emanerar just ur en riktigt tafflig ointresserad recension av A550 med ett antal rena sakfel dessutom. Den skrevs i senaste numret av Kamera & Bild som jag hade det tvivelaktiga nöjet att läsa.

Jag har också refererat till Gary Friedman på Friedman Archives som skriver s.k. E-books om alla Minolta och Sony DSLR:er där användarna får en fotokurs helt med utgångspunkt från den kamera de har - utmärkt koncept för många och inte bara nybörjare.

Gary är lyrisk över A550 och har lagt sin A700 på hyllan som han hävdar alldrig skulle kunat tagit en del av de bilder A550 fixar. Han lyfter fram den som en fantastisk familjekamera då den har några funktioner som gör att den fixar att fixa skarpa bilder av blixtsnabba snorungar som gör 5 meter på 2 hundradelssekunder. Live View med snabb följande AF integrerad med ny "face detection" och "smile shutter" tarbilden automatiskt t.o.m. när slemmtomtarna strålar och ler med hela munnen.

Garys tes är att den här typen av kameror nog inte ska testas av folk som inte begriper sig på de krav och behov målgruppen för produkten har. Det är nämligen där det skiter sig å det grövsta mången gång. Han exemplifierar med Microsoft Bob från 1995, en föregångare till Windows som strimlades av den tidens dataproffs som inte förstod vad man skulle med grafiska gränssnitt när man hade C:\ -prompten. Microsoft drog tillbaka produkten och slickade sina sår och filade vidare ett tag till innan man vågade göra ett nytt försök.

Läs själva: http://www.friedmanarchives.com/newsletters/newsletter-09-12/index.htm

http://friedmanarchives.com/newsletters/newsletter-09-05/index.htm#Bob:

citat:"Does anyone here remember 1995? That was the year that Microsoft came out with a product called Bob which was meant to be a friendly user interface for newbies you know, so your grandmother could finally use a personal computer. Interestingly, I never saw a grandmother (or anyone else in the program’s target demographic for that matter) write a product review for Bob. But I did see a plethora of reviews written by computer-literate users, all of whom trashed the product endlessly. As a result, all the bad press made Microsoft withdraw the product from the market before it really got a chance to help its intended audience.

In hindsight, it’s easy to see that the big problem here was that the people who were reviewing the product were not the ones for whom the product was intended, and that the established reviewers had a tendency to be kind of arrogant. (It’s like having the folks at IBM evaluate the utility of Twitter :). ) Sometimes it’s not beneficial to have the experts evaluate the entry-level products. "(slut citat)

Jag är väldigt övertygad om att grundproblemet med missförstånden och de grova övertonerna i kritiken av R&R-testet i somras har en god bit av det jag just försökt stryka under. Mycket gick fel där när experter och high end-användare gjorde gemensam sak med proffsfotografer och gurus som trodde även det testet handlade om att utse "bäst kamera alla kategorier" och det var i det fallet inte alls det detta test handlade om utan test av fabrikskit inköpta över disk och testade på ett sätt som förmodligen de flesta inte riktigt var vana vid.

Läs gärna också de stycken där Gary just beskriver det ljumma mottandet av den nya instegsserien A200, A3xx där han drar just parallellen med Microsoft Bob. Många förståsigpåare fattade aldrig vad Sony egentligen ville uppnå med den kameraserien och recensenten i nämnda Kamera & Bild är inget undantag från den trista regeln.

Det är väl dags att recensenterna och testarna försöker ändra sitt tänk vid testerna så att de testar dessa produkter på ett sätt som faktiskt är relevant för den tänkta målgruppen och inte bara de experter, både självutnämnda och andra som häckar bl.a. på FS.

...Han exemplifierar med Microsoft Bob från 1995, en föregångare till Windows som strimlades av den tidens dataproffs som inte förstod vad man skulle med grafiska gränssnitt när man hade C:\ -prompten. Microsoft drog tillbaka produkten och slickade sina sår och filade vidare ett tag till innan man vågade göra ett nytt försök.
Min tes är att Gary Friedman inte ska uttala sig om sådant han inte har riktigt koll på... om han är korrekt citerad av dig.

Windows som namn och operativsystem introducerades 1985, så Microsoft BOB kan omöjligt vara föregångare till något som lanserades ett decennium tidigare.

Ursäkta off-topic, men det lät bara så himla FEL!

Undrar om min kommentar fick det att skvalpa till lite i grytan:)

Jag har ett par punkter jag vill klargöra:

1/ Jag håller absolut inte på något märke. Det vande jag mig av med redan på 80-talet då min svindyra Leica R3-mot la av på hockeymatcherna p g a att elektroniken inte klarade underkylan från isen (jo, man stod och hängde vid sargen utan skydd och tandkirurgen hade ett par års restaurerande på mig att utföra). Då var Leica det verkliga prestigemärket, men blev distansierat egentligen tidigare.
Nikon började jag använda eftersom tidningen jag anställdes på höll mig med det märket. Privat använde jag gamla mekaniska Pentax MX.
Av praktiska skäl gicka jag över till Nikon då fokuseringsriktning var olika på kameratyperna och det gjorde mig förvirrad när jag plåtade privat. Finns för övrigt inte ett märke jag inte provat grundligt under lång tid.

2/ Med bra optik var inget märke bättre än det andra rent bildresultatmässigt (däremot skiljde det i ergonomi och hållbarhet). Den avgörande skillnaden vilken filmtyp man använde och hur noggrant den framkallades och kopierades. Och den skillnaden har nu övertagits av kamerornas sensorer samt hur väl signalbehandlingen fixas i kamerornas processorer. Där kommer också kamerornas interna mjukvara in plus de externa efterbearbetningsprogrammen.

3/ Och just här är det stora skillnader mellan olika kameramärken. Jag menar man behöver inte göra några labb-tester för att se hur samma sensor i exempelvis en Alpha 100 och en Nikon D200 med likvärdiga optiker uppträder. Fullständigt vedervärdigt resultat på A100 i jämförelse vad gäller både L och F-brus (även på lägre iso) jämfört med Nikonkameran. Beror på sämre signalbehandling, intern mjukvara mm.
Samma sensor i Pentax K10D gav ytterligare en rejäl variation.

Sony stod som sensortillverkare i dessa 3 kameror.

Sonys egna kameror har blivit bättre sedan A100 i det här avseendet, men den som påstår att de på högre iso kommer i närheten av Nikons eller Canons kameror kan inte vara seriös i sin bedömning.

Vad som också är tråkigt är att det finns få tillverkare av rawkonverterare som verkar lägga ned någon möda för att passa Sonys specar. Undantaget ska väl vara toppmodellerna.

Nåväl, jag läste recensionerna om Sony A900 och blev intresserad eftersom jag i mitt privata plåtande inte bryr mig om högiso och tog fasta på de egenskaper kameran i övrigt har. Testade den med Zeissoptik och fann att det mesta som skrevs om den stämde. Köpte därför en med ett par verkligt högklassiga optiker och fann att den fyllde mitt behov mer än väl. Syftet var att hitta en kamera som kunde lämna bilder i klass med mellanformatare med ett 20+ bakstycke fast var mer lätttransportabel.

Jag fick i mitt tycke världens bästa sökare, mycket pricksäkrare AF ämn någon annan kamera hittills jag provat, en hyfsad antiskakfunktion och otroligt bra detaljupplösning tillsammans med fint dynamiskt omfång. Jag tycker fortfarande att det den bästa kamera jag haft för mitt syfte. Men jag köpte den inte för att köra över iso 800, filma med eller något annat. Håller man sig där får man bildresultat i klass med f-n så mycket dyrare Nikon D3x och lite bättre än Canon 1DsMkIII.

Men eftersom allt har blivit så brusfixerat (jag fattar inte riktigt varför alla tydligen vill plåta i en kolkällare utan fönster eller lampa) så hänger ju givetvis de proffstestare som kritiseras här på den trenden och synar bruset.

Och den nakna sanningen är att då hänger Sony inte riktigt med de andra märkena.

Att då anklaga testare för att vara partiska är att överdriva grovt.

MEN, A900:an har andra förtjänster och vissa av dem upptäcker man först efter lång tid. Eftersom jag visste om detta med dess svagare lågljusegenskaper har de aldrig besvärat mig. Och glöm inte bort att innan Nikon D3 kom (inte så längesedan) så gällde Nikon D2X/D2Xs som toppmodell och den brusade ännu mer med sina 12mp än A900 gör med sina 24,6 mp.

Mycket av bruset går att eliminera genom att exponera på ett visst sätt, lägga upp kurvor i rawkonverteraren och framförallt inte vara så satans rädd för lite brus. Jag har bilder från gamla D2Xs som faktiskt vinner på sitt brus.

Sedan har vi detta med rawkonverterare. D2Xs-filer på högre iso gick att snygga till oerhört bra med programvaran Capture NX utan för mycket detaljförluster. Sony har ingen bra egen konverterare.

Dx0 och tester tycker jag man ska ta som en hyfsad fingervisning utförd i det senare fallet av EN person som har SINA premisser och som gör ett ärligt försök att vara heltäckande. Tycker FOTO:s tester för det mesta är objektiva och ganska väl överensstämmande med verkligheten.

Att det sedan finns en massa testsajter och blaskor som är mindre seriösa är en annan sak.

Jag personligen är hur nöjd som helst med mitt val av Sony A900, men ska prompt ned i en kolkällare eller plåta sport i inomhushallar så blir det min Canonutrustning som gäller istället.

INTE för att det står Canon på loggan.
A900 använder jag mer som man använde en Hasselbladare (film) förr och det fixar den kameran bättre än min Canon.

Dedt finns tester som är helt uppåt väggarna vad gäller iso. T ex väljer man i vissa fall att bara ställa kameran iso 3200 och jämföra med en annan som också ställs på 3200. Istället för att manuellt ställa tid och bländare lika på båda kamerorna efter en kalibrerad isomätare.

Resultatet kan annars bli missvisande: Kamera 1 kanske vill ge 1/30 sek på samma motiv som kamera 2 vill ge 1/60 sek. Om kamera 2 då överensstämmer med en kalibrerad ljusmätare innebär det att man i praktiken jämför iso 1600 med iso 3200 och iso 3200 med 6400 o s v.

Men ska Sony ha någon verklig kritik så är det för att man är slappa med att utveckla intern mjukvara bättre plus att inte göra en bättre rawkonverterare.

Hade man gjort det skulle ingen seriös proffstestare anmärkt så mycket på brus och för stark brusreducering som är detaljförstörande. Man har ju resurserna och säkert kunnandet.

Den testare som inte anmärkt på en kameras brus/brusreducering i dagens läge hade varit mer klandervärd eftersom konsumenterna lägger så stor (alltför stor?) vikt på den egenskapen.

Slutligen: Strunta i att läsa tester om ni tror att testarna är köpta av Nikon och Canon och kolla om ni är nöjda personligen med era kameror oavsett vad det står på loggan.
(Jag menar inte att vara spydig eller elak/sarkastisk utan rådet är faktiskt välment).

Är det f.ö. någon annan än jag som inte är intresserad av omfattande redigeringsmöjligheter direkt i kameran? Är det verkligen en måstefunktion för amatörer?

OBS! jag försöker inte förringa funktionen ifråga men jag har svårt att se mig själv micklandes med mina bilder direkt i kameran om jag inte behöver det och jag har svårtatt se att jag skulle behöva det. Är inte alltid en dator att föredra om man bara har tillgång till en?

Redigera i kameran? För egen del går alla andra funktioner före den s k finessen. Däremot vill jag kunna lägga personliga ton/kontrastkurvor direkt i kameran och spara för att få ut hyfsade jpeg. Men gäller det raw vill jag ha det så "naket" det bara går. Men endast Gud Fader vet numera vad som åker med i rawfilerna.

Slutligen: Strunta i att läsa tester om ni tror att testarna är köpta av Nikon och Canon och kolla om ni är nöjda personligen med era kameror oavsett vad det står på loggan.
(Jag menar inte att vara spydig eller elak/sarkastisk utan rådet är faktiskt välment).

Jovisst.. Men alla märken behöver sälja för finnas kvar (i framkant) .. Då fungerar det inte med tester/texter där skribenten i en av dom större blaskorna inte hajar ens att tex A550 har en ny sensor .Bara en sådan sak är ju rent skamligt att en testare inte har koll på .. Sedan kan jag eller andra va hur nöjda vi vill samt veta hur bra grejerna är...

Jisses vad många ggr just jag hört komentarerna att "oj.. Kan du fota med en Sony här utan stativ samt för hand.. Jag läste ju att bla bla bla bla"...
....

Och vad är problemet? Att Sony brusar mer på höga iso än Canikon är för alla andra ingen nyhet. Det är fakta och ingen myt eller felaktig information spridd från Canikon sponsrade journalister.

Om det sedan stör dig i din fotografering eller förstör dina bilder är en annan sak..... Förmodligen inte då du tydligen glatt plåtar på.

När det gäller Canikons påstådda immunitet mot kritik håller jag inte alls med dig. Känns genrellt sett rätt bra för närvarande, däremot är nivån hos vissa enstaka individer som testar under all kritik.

Jag har under en längre tid läst ett antal brittiska fototidningar och nägra enstaka av dess journalister har sjunkit djupt ner i träsket när det gäller trovärdighet. Minns speciellt när 50D ersatte 40D. 50D vann skyhögt tack vare sin enormt högre upplösning :) Slutsaten var att enbart ökningen av antalet pixlar var värt uppgraderingen. Är det någon som har sett den i realiteten?

Senast ändrad:
Min tes är att Gary Friedman inte ska uttala sig om sådant han inte har riktigt koll på... om han är korrekt citerad av dig.

Windows som namn och operativsystem introducerades 1985, så Microsoft BOB kan omöjligt vara föregångare till något som lanserades ett decennium tidigare.

Ursäkta off-topic, men det lät bara så himla FEL!

Förmodligen helt rätt av dig. Jag borde ju reagerat på det eftersom jag var produktchef för just Microsoft-produkter bl.a. på Esselte Datasoft från 1989. 1990 introducerades ju Windows 3.0 som var det första Windows utrustat med filsymbolikoner.

Men den som kommer ihåg hur det såg ut så sent som 1989 vet att man då kunde köpa skal med ikoner från företag som HDC eller Central Point SoftWare, för detta var inte det Windows vi är vana vid idag. Det hade bara en filhanterare av mycket enkelt slag (MS-DOS Centralen) som man dubbelklickade igång programmen (EXE-filerna) som låg bland alla andra filer i en enda röra. Visst det var ett grafiskt program (med gränssnitt uppbyggt av pixlar) men det visade inga grafiska symboler överhuvudtaget utan bara ren text i form av filnamn och filändelser styrdes via enkla textmenyer eller dubbelklick med mus.

Många kunde inte ens ladda in ett fullt Windows och köra sina program för många datorer hade bara tillgång till 640 kb. Skulle man ha mer måste man installera en minneshanterare från någon tredjepartstillverkare för i DOS fanns först ingen och den som sedan kom (EMM386) var inte speciellt bra så det var ofta tredjepart som gällde (386MAX eller QEMM t.ex). Folk körde länge Excel med run-time Windows (strippat på allt utom det nödvändiga) för att köra just Excel. Att med minneshanterare använda en liten minneslucka i minnet över 640 kb var ingen optimal lösning utan en nödlösning som inte sällan var ordentligt instabil.

Det första Windows med en riktig grafisk miljö var som sagt 3.0 som kom 1990. Det var också den första versionen som kunde använda allt minne som fanns i datorn (DOS Protected Mode Interface) utan att man först installerade en särskild minneshanterare för detta.

Så Windows var ett grafiskt gränsnitt som i princip fortfarande hade en helt teckenbaserad dialog fram till 1990. Det Gary förmodligen syftar på är Microsofts första trevande försök att lägga på ett mer grafiskt skin och ersätta MD-DOS Centralen. Kritiken mot alla grafiska skin vid denna tid var att de belastade ett operativsystem som redan gick på knäna bara för att veva runt Windows 1.x. Situationen var densamma ända fram till version 2.21 som ersattes av Windows 3.0 om jag inte missminner mig. Tidigt på 80-talet när Windows introducerades (kring -83) fanns heller inga EMS-minneshanterare.

Jag ska borra lite till i detta för min egen skull. Det kan ju vara så också att Microsoft varit alldeles för tidigt ute med någon form av guidesystem/wizards.

Även Windows 3.0 var notoriskt instabilt. "Oåterkalleligt applikationsfel" var standardmeddelandet som drev folk till vansinne. Windows 3.1 är väl den första version som blev hyfsat användbar även om den inte heller var helt bra.

Hur som helst har Gary ändå en viss poäng i det han säger. Det är direkt olämpligt att sätta personer som inte ens bemödar sig om att sätta sig in i målgruppens referensramar som testare. Jag tror det är dags att ta målgruppens perspektiv på större allvar. Det är viktigare än man tror att de som gör anspråk på att undersöka saker för olika konsumentgruppers räkning inte helt tappat kontakten med dessa eller deras behov, preferenser och ekonomiska villkor.

Senast ändrad:
Jag instämmer med Magnus och Lennart men samtidigt så tycker jag precis som många andra att det är konstigt/väldigt sällan man ser att testare lyfter fram Sonys fördelar när dom ställs i jämförelse med Canons o Nikons likvärdiga modeller...utan det blir typ/nått i stil med: detta är bra blabla men Nikons o Canons modeller är lite bättre på blabla och tyvärr så saknas filmfunktion i Sonyn...väldigt sällan man ser/läser att Sonyn är bättre på nått/vissa punkter än en motsvarande Canon eller Nikonmodell.

Tex här visas lite för/nackdelar mellan jämförbara modeller..detta ser man sällan i rena tester.

http://www.alphamountworld.com/product-shootouts/sony-alpha-a500-nikon-d5000-and-canon-rebel-t1i

Och vad är problemet? Att Sony brusar mer på höga iso än Canikon är för alla andra ingen nyhet. Det är fakta och ingen myt eller felaktig information spridd från Canikon sponsrade journalister.

Jag ska inte svara för den du polemiserar emot men som Lennart sagt ovan så har jag också noterat att Adobe inte tagit väl omhand vare sig Minolta RAW eller Sonys ARW-filer i jämförelse med andra konverterare. Pixmantec som gjorde RAW Shooter köptes upp och lades ner tyvärr och Adobe verkar i det längsta vägrat lyssna på den kunskap de besatt. Även en produkt som Silkypix var betydligt bättre med våra filer än Adobe. Lightroom ända fram till den version som nu gäller har alla varit en källa till besikelse. Främst för att previewrenderingen i programmet är så usel. Det man ser i Lightroom är dock turligt nog inte det man får i utskrift. Som tur är finns det andra produkter som hanterar även skärmvisningen på ett betydligt bättre sätt än exv. Lightroom.

Läser man DxO som trots allt är en av de få som testar i RAW på ett standardiserat sätt (låt vara med sina preferenser och premisser som Lennart påpekat), så klarar de nya Sony-kamerorna (A5xx) sig förvånansvärt bra. Tror du mig inte så ta upp Canon 7D, Nikon D300s och Sony A550 parallellt. Det är inte helt lätt att skilja dessa åt i DxO. Läser man åter andra så kan man läsa att de inte ser någon skillnad mellan RAW och JPEG i fallet A550, vilket väl skulle kunna indikera att man med de konverterare man använt har svårt att få ut potentialen i en A550 ARW. Skillnaderna finns säkert men det man säger är att de är förvånansvärt små. Så om vi nu ser i praktiken att Sony-bilderna är onödigt brusiga trots goda poäng hos DxO så kanske det faktiskt säger mer om Adobes intresse för "lilla" Sony än Sony-kamerornas verkliga potential. Det är väl självklart att Adobe står mer på tå för Canon och Nikon med de stora kundgrupper de representerar. Sony är fortfarande något marginellt i den här världen, även Sony visat att man har svårt att fatta det. Ibland är det bolagets svansföring högre än det har orsak till.

Det händer dock saker med Sony också nu och det går åt rätt håll men det råder väl ingen tvekan om att Nikon satt ribban. Lustigt är dock att konsumentmodellen C90 ändå verkar vassare än den den dubbelt så dyra semipromodellen D300s. Vi som kör Sony väntar väl på att vi ska få adapters till våra kameror i DxO så vi kan se om det överhuvudtaget är så stor ide att ens köra RAW. Jag ser ingen störe vinst idag personligen. Det finns idag ett antal funktioner som bara funkar JPEG i A5xx som faktiskt gör saker bättre än jag själv fixar dem i efterbehandling (DRO och HDR t.ex). Det är mest bara vitbalansen man får korrigera så här på vintern. Lite Adjustment brusch och lite kurvjusteringar blir det väl också. Jag ser dock ingen större skillnad i mina egna utskrifter heller i A3, vare sig de är gjorda med utgångpunkt i RAW eller JPEG. Det har slagit mig att detta kan ha gjort mig mer JPEG-positiv än genomsnittet i dessa FS-möten brukar vara. :)

Jag har t.o.m. läst en test där testaren fått fram att A550 hade klart högre upplösning än konkurrerande instegsmodeller från Canon och Nikon. Om det finns någon bäring i det borde väl rent objektivt förutsättningarna finnas för hyfsat detaljåtergivning om man inte helt klantar till i senare steg i bildframställningsprocessen. Jag har väldigt svårt att se att Sony inte skulle ha kompetens till detta. Jag håller annars med Lennart i att Sony svikit som inte tagit fram en riktigt bra RAW-konverterare till sina egna kunder. Det är verkligt dåligt. Bilder blir inte bättre än den svagaste länken medger och det förefaller ju allt tydligare att det är RAW-konverterarna som inte alltid hanterar våra RAW-filer optimalt.

Senast ändrad:
Jag instämmer med Magnus och Lennart men samtidigt så tycker jag precis som många andra att det är konstigt/väldigt sällan man ser att testare lyfter fram Sonys fördelar när dom ställs i jämförelse med Canons o Nikons likvärdiga modeller...utan det blir typ/nått i stil med: detta är bra blabla men Nikons o Canons modeller är lite bättre på blabla och tyvärr så saknas filmfunktion i Sonyn...väldigt sällan man ser/läser att Sonyn är bättre på nått/vissa punkter än en motsvarande Canon eller Nikonmodell.

Tex här visas lite för/nackdelar mellan jämförbara modeller..detta ser man sällan i rena tester.

http://www.alphamountworld.com/product-shootouts/sony-alpha-a500-nikon-d5000-and-canon-rebel-t1i
Tycker oftast dessa jämförelsetabeller blir rätt fåniga och dessutom är de vanligtvis ganska vinklade beroende på vem som sammanställer de. Specifikationerna säger sällan hela sanningen, och det finns många andra egenskaper som är mycket viktigare hos en kamera än vad som kan läsas ut ur specifikationen.

För att kunna göra en bra jämförelse bör man ha använt alla kameror man vill jämföra under en längre period och sen sammanställa alla bra och dåliga egenskaper hos respektive kamera. Men oftast har den som sammanställer dessa typer av jämförelser endast använt ena tillverkarens kameror (eller i bästa fall klämt lite på de övriga kamerorna) vilket gör det omöjligt att väga kamerorna på samma sätt.

Senast ändrad:

Detaljer och höga iso osv i dåligt ljus..tog i raw. omgjorde den bara i Sonyprogrammet till Jpeg..
gjorde en liten cropbild utav min kameraväskas hörn jag kollade fokuseringen på mitt nyjusterade Tamron 70-200 f2,8 igår.... Jag har mörkat ner bilden så den ser ungefärligen ut som det gör där väskan står.. Fast ändå lite ljusare än verkligheten då jag jämför ljuset nu då liiite dagsljus sipprar in här i hallen från köket.. Och jag har ändå snäppet ljusare än det är nu då ljus som sagt kommer in liiite utav.....

Men ni ser ju värdena för bilden. Så därmed behövs inte förklaras att det är rätt dåligt ljus där/här då bilden tas.....Och det är crop detta..
Make = SONY
Model = DSLR-A550
Exposure Time = 1/15"
F Number = F3.5
ISO Speed Ratings = 3200
Handhållet...

Bilagor

• DSC00112.jpg
    DSC00112.jpg
    19.6 KB · Visningar: 204
Jovisst.. Men alla märken behöver sälja för finnas kvar (i framkant) .. Då fungerar det inte med tester/texter där skribenten i en av dom större blaskorna inte hajar ens att tex A550 har en ny sensor .Bara en sådan sak är ju rent skamligt att en testare inte har koll på .. Sedan kan jag eller andra va hur nöjda vi vill samt veta hur bra grejerna är...

Rätt så! En seriös testare ska ange bakgrundsinfo vad som ändrats sedan tidigare modell(er). Och sensorbyte är en så viktig parameter att det är tjänstefel att inte informera om detta ( vilket tyder på att researchen av kameran inte är gjord av "testaren" ifråga och därmed är testet inte vederhäftigt i någon form).

Vidare ska konsekvenserna av sensorbytet redovisas. Blev det bättre? Blev det sämre? Eller vilka andra parametrar påverkades?

Några seriösa testare har ju tagit fasta på detta och redovisat det och utfallet blev kanske inte vad många önskat sig.

Men det är i alla fall bättre att vara nöjd med grejorna oavsett vad testaren använt för verktyg att såga produkten än tvärtom. Trots alla lovord om Canon 7D är jag jäkligt besviken på dess AF-prestanda. hade hellre sett att testaren anmärkt på kameran och jag varit nöjd.

Jag har nu haft fyra!!!!! st 7D i min hand, varav EN prickade single (oneshot) AF rätt. Resten var felkalibrerade från fabrik. Den jag till sist köpte befinner sig nu på verkstad för omkalibrering av sin AF.

Den av er som läser diverse canontrådar kan ju se hur glada dessa användare är över de positiva testerna kameran fått. Gäller inte bara 7D utan även 5DMkII, 1DMkIII. Dessa har haft AF-problem som inte hunnit uppmärksammas av testare . Eller också har testarna haft tur och fått bra fungerande exenplar. Det troliga är dock att många AF-tetsta kamerorna under studuioförhållanden med studioljus där AF lättrer prickar rätt än i svagt ljus eller glödlampsljus.

Finns det något som är oerhört mycket mer irriterande än för mycket brus så är det dålig AF. Hellre då en lite brusig bild där skärpan hamnat rätt.

Men det är i alla fall bättre att vara nöjd med grejorna oavsett vad testaren använt för verktyg att såga produkten än tvärtom

"problemet" är oavsett man själv vet fakta eller/och man är nöjd att sådana tester tiltar marknaden och skapar en felaktig marknad därför dom flesta läser dessa fel utförda tester och tror dom är 100% rätt..och köper sina grejer endast på sådant som dom läser..

Vilket påverkar marknadens konkuransevilkor med stor inpact..

Samt dom förfördelade märkena får inte sparken i arslet som dom egentligen skulle ha så dom förbättrar sig... Och dom ej förfördelade får inte det cred dom skall ha..Eller ens den relevanta kritiken dom borde ha fått. Utan massa tramsande onyanserat är det som serveras..

Och alla konsumenter är där sedan förlorarna oavsett märken....

Detta är sådant som gör mig irriterad.. Dom fel och brister tex A550 har som är retliga har jag ju själv påpekat flera ggr .. Medans dessa "brister" skrivs inte om på sådant sätt att en lite oerfarnare amatör än jag själv är fattar samanhanget som autoiso med för stora steg ihop med en lite för hårt påställd brushantering skapar...

och därför inte heller förstår hur man kan "komma runt problematiken".. Därför testen säger "mindre detaljer" och thats it....

Nyanser nyanser nyanser samt förklaringar hur, varför, samt vad göra saknas totalt...

Men Joakim. Jag anser även om vi inte delar din syn på detta ämne "bias" så är det hedervärt att du öppet deklarerar din syn med öppna ärliga ord vad du anser om då testare underlåter att faktiskt göra sin "research"

Sådant tyder på att du ändå håller fanan högt då det gäller att i alla fall testare skall göra ett väl utfört jobb i en test ..Och att dom som inte gör detta kan anses som du säger begå ett rent ""tjänstefel""

Tyvärr är detta just det som sker..

Jag anser INTE att Sonykameror är perfekta.. Felet är INTE att fel och brister påtalas sådeles om där finns relevanta sådana att anmärka på.Sämt nyanserat också förklara dom... Problemet är att andra märken såsom Canikoner slipper undan allt vad sådant heter. Och fördelar en Sonykamera tex har ger aldrig någonsin nerdragningar då Canikoner inte har dessa fördelar...

Se bara det Sten Åke tog upp att A550 fick kritik om sin vinklingsbara skärm. Medans Canikenerna fick inte ens ett ord sagt om detta fast dom inte har funktionen ens.. Eller där den finns den inte är användbar ens vid praktiskt fotande..

Asså sådant är skrivet i samma test där skribenten inte ens har koll på sensorer osv...

Sådant Joakim är sådant jag anser handlar om enbart renodlad bias ...

Av vad jag sett har Sony fått positiv kritik för den vinklingsbara skärmen, men negativ kritik för att skärmen inte är vinklingsbar för stående bilder.

Ett problem med recensioner i tidningar är att utrymmet för de är begränsat så de kan inte bli så detaljerade. Proffskameror brukar få 3-4 sidor till förfogande och instegskameror ca 2 sidor. Dessa sidor är dessutom till hälften fyllda med bilder.

Det skulle inte vara några problem att skriva en 10-20 sidors lång recension av en kamera som tar allt som är möjligt, men då tidningarna inte har utrymme för det så bilr recensionerna kortfattade och tar bara med det som recensenten tycker är absolut nödvändigt.

Vill man läsa detaljerade recensioner får man nöja sig med de specialsiter på nätet som sysslar med det.

Då tester har en sådan makalöst stor vikt för alla tillverkare och deras försäljningssiffror och speciellt då i nivåerna under ren proffsnivå. Samt än mer för den amatör eller nybörjare som skall ev göra sitt köp utifrån det man kan läsa sig till så anser jag att det som skrivs bör vara av stor relevans och än mindre ett slags hafsjobb...Ansvaret är betydande högre på kameratester som görs för folk som inte kan grejerna själv...

Dom proffs som köper sina kameror utifrån tester i blaskor tror jag är extremt få..

Då tester har en sådan makalöst stor vikt för alla tillverkare och deras försäljningssiffror och speciellt då i nivåerna under ren proffsnivå.

Dom proffs som köper sina kameror utifrån tester i blaskor tror jag är extremt få..

Är det verkligen sant? Kanske, kanske inte. Jag har en känsla av att det lika gärna kan vara tvärt om. Observera att jag inte säger att det är så, bara att jag tror det vara så. Så du kan mycket väl ha rätt även om jag inte tror det.

Inga av mina vänner och bekanta som köpt DSLR i nivån under proffs har inte lagt en enda tanke på högisoegenskaperna. Jodå jag har haft möjligheten att fråga dem om vad som var viktigt då de allra flesta har rådfrågat mig före köpet. Inte en enda alltså har tagit upp bruset som en viktig faktor. Det som har varit viktigast är att kameran skall vara "bättre" än min nuvarande kompakt. Och då speciellt att AF skall vara snabbare.

De flesta har köpt en Nikon och några Canon men ytterst få en Sony av någon anledning. Att det blivt flest Nikon beror på att jag oftast lagt till att jag har ett stort system som de kan få låna godbitar ur. Observera att jag inte har sagt detta för att Nikon är bäst utan enbart för att mina närmsta vänner "tjänar" på det. Min rekommendation har hela tiden varit den samma: Köp det billigaste du hittar och som du trivs med då "allt" är lika bra under dessa förutsättningar.

För proffs eller wannabies så tror jag att vi är desto mer kinkiga och krävande. Vi läser på avsevärt mer än vad svensson gör före ett kö. Tänk bara på hur många som slängt stora? pengar i sjön när de bytt märke från Nikon till Canon för att nu byta tillbaka igen. Och detta för att vinna ett eller så steg i brus. Visserligen sitter många av oss i denna kategori fast i ett system men tydligen hindrar det inte alla :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar