Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur organiserar ni era bilder i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Giovannis

Avslutat medlemskap
Hej!

När man jobbar med digitalfotografering så blir det oftast ganska många bilder och hålla reda på.

Själv så har jag en mapp för varje år. Just nu har jag två mappar det ena heter 2003 och den andra heter 2004 eftersom det var 2002 jag började fotografera.
Sedan har jag andra mappar i dom som t.ex. Makro, Natur, Porträtt osv.

Hur gör ni?
Har ni en bättre ide på hur man kan organisera sina bilder?
 
Jag har inte tänkt så mycket på det där med organisering men jag kör ett system som jag tycker fungerar för mig.

Alla bilder har jag i en katalog som heter photosessions och under den katalogen har jag ordnat in så att bilderna blir ordnade efter datum. Har också en notering för plats och vilken typ av foto det var. Ex:
040218 Stockholm - Natur i nackareservatet

Tycker det fungerar.

mvh Erik
 
Jag sorterar i mappar efter vilka bilder som hör ihop. Har jag t ex fotat en modell hamnar alla foton från den sessionen i en datum-märkt katalog. Har jag varit och fotat på t ex en järnvägsstation hamnar alla de bilderna i en datum-märkt katalog. Hmmm, hoppas ni förstår hur jag menar.
 
Själv så har jag gjort det "enkelt" för mig. Jag sorterar i mappar och undermappar efter motiv.
Tanken är att det skall vara så enkelt och logiskt som möjligt.

Det skall gå att navigera bland bilderna även om 20 år.


Jag plåtar digitalt och bildfilerna får behålla sina ursprungliga namn, med det undantaget att fr.o.m. bild 10000 så står det en etta framför filnamnet. När jag kommer till bild 20000 så står det en tvåa o.s.v. Vad som händer när jag köper ny kamera återstå att se... ;-)
Egentligen borde filerna väl döpas beroende på datum, men det är ju lätt ordnat med något lämpligt program!

/Micha
 
Mappar är ett elände...

Jag försöker ha så få kategorimappar som möjligt eftersom förr eller senare så får jag alltid problem: "är detta ett naturfoto eller familjefoto???"

Ett tag så använde jag mig av Adobe Albums men efter senaste omstrukturering (pga full disk) så har jag inte kommit igång med AA igen.

Fördelen med AA (och liknande program) är att jag kan tilldela varje foto ett antal "taggar" och sortera efter diverse villkor. Och eftersom varje foto kan ha flera taggar så kan jag tagga ett foto som både natur och familj.

Det enda problemet som jag hade var att antalet taggar blev fler och fler:)

--jalle

Giovannis skrev:
Hej!

När man jobbar med digitalfotografering så blir det oftast ganska många bilder och hålla reda på.

Själv så har jag en mapp för varje år. Just nu har jag två mappar det ena heter 2003 och den andra heter 2004 eftersom det var 2002 jag började fotografera.
Sedan har jag andra mappar i dom som t.ex. Makro, Natur, Porträtt osv.

Hur gör ni?
Har ni en bättre ide på hur man kan organisera sina bilder?
 
Re: Mappar är ett elände...

JalleS skrev:
Ett tag så använde jag mig av Adobe Albums...

Det verkar ju smidigt med sådana program, men jag tror en vettig folderstruktur (dvs det som döljs bakom) är ett måste ändå. Om inte annat för att ha lite koll på det hela på lång sikt, dvs den dag man inte har tillgång till detta program.
 
Jo, du har rätt...

Jag tror dock att man tjänar på ett fåtal mappar och troligen är det bäst att organisera dessa i kronologisk ordning (år, kvartal beroende på hur mycket du fotograferar). Undvik eller håll nere antalet "motivmappar".

Det jag möjligen också tror kan vara bra är att ha "originalmappar" och "förädlade" mappar. Jag sparar alltid numera orörda originalfiler utifall att...

--jalle

janingem skrev:
Det verkar ju smidigt med sådana program, men jag tror en vettig folderstruktur (dvs det som döljs bakom) är ett måste ändå. Om inte annat för att ha lite koll på det hela på lång sikt, dvs den dag man inte har tillgång till detta program.
 
paperskorgen

jag brukar ta mina kort. skicka dem till uppdragsgivaren och sedan slänga det som blir över i papperskorgen. detta gäller både analogt och digitalt.

sen sparar jag ju lite favoriter till min portfolio på www.lundlund.com

ciao
 
Mappar, och sen en bra backup

Jag har scannat in alla mina gamla bilder så jag har systemet med mappar benämnda: "A123 1992-02-28 xxxxx" där A123 är negativrullens nummer. (jag använder alltid ISOdatum efter utlandsvistelse, utlänningar fattar inte 040302, och jag hittade en gammal konservburk med en sådan datumstämpel häromdagen, gick den ut två år sedan eller är den fortfarande ok?)

Nåväl, för digitala bilder blir det 2004-02-18 xxxxx på samma sätt. Jag har helt enkelt alldeles för många bilder och att lagra dom efter datum är definitivt det lättaste för minnet. xxxxx står för händelsen, till exempel "Stefans bröllop och första dagen på tysklandresan". De digitala bilderna har automatiskt ett löpnummer och fildatum som duger bra för unik identifikation.

När bilderna har varit i photoshop åker originalen ner i en undermapp "orginal".

WinXP har möjligheten att sätta på nyckelord på bilderna och om jag hittar något albumprogram som hanterar det snyggt ska jag använda det fullt ut. Jag litar inte på albumprogram, om 5 år kommer dom ändå inte att funka, filsystem är det enda som duger. WinXP har en utmärkt sökfunktion som klarar datum, nyckelord etc och är mycket snabb.

Värre är det med backuper, jag har hittills kört med CD-skivor men dom räcker inte långt när man har 50Gig med bilder. (Dessutom hur är det med deras varaktighet? Jag kan fortfarande läsa mina äldsta skivor. Men hur länge går det?). Jag har nu en DVD-brännare men 4.7GB är inte heller nog och varaktigheten säkert ännu sämre.

Jag bytte hårddisk häromdagen och till min förskräckelse var ett 10-tal av bilderna trasiga. Oroande även om det var 20 000 bilder. Trots det kommer jag i fortsättningen övergå till att ta backuper till en annan hårddisk med jämna mellanrum. En kollega kör varje natt men det tycker jag är lite för ofta. Ökar bara HDslitaget.

Synpunkter?
 
Re: Mappar är ett elände...

JalleS skrev:


Jag försöker ha så få kategorimappar som möjligt eftersom förr eller senare så får jag alltid problem: "är detta ett naturfoto eller familjefoto???"


--jalle


Du kan dra en "genväg" från bilden till alternativa mappar. Då syns din bild både i mappen för "naturfoto" och "familjefoto".

/Thomas
 
Re: Re: Mappar är ett elände...

Alfons2 skrev:
Du kan dra en "genväg" från bilden till alternativa mappar. Då syns din bild både i mappen för "naturfoto" och "familjefoto".

/Thomas


Det är väl ändå bättre att använda nyckelord? Det blir ju annars massor med "genvägar" som dessutom pajar när du flyttar bilden.
 
Genvägen pajar inte i XP.

Själv använder jag PS. Album. Gratis i sin enklaste version. Adobe är ju ett stort företag med bl.a. Photoshop så de kommer förhoppningsvis att leva kvar länge till.
 
När jag för över mina bilder från digitalkameran så använder jag PS Album. Direkt efter inläsningen markerar jag alla bilder som tillhör viss kategori och med ett enda kommando (musdrag) så kategoriserars alla dessa bilder.

Mycket enkelt och snabbt.

Rekommenderas för "hemmaanvändaren".

Finns säkert mycket bättre och kraftfullare verktyg för mer professionella bildarkiv.
Men, då kostar det säkert en slant också.
 
Alfons2 skrev:
Genvägen pajar inte i XP.

Själv använder jag PS. Album. Gratis i sin enklaste version. Adobe är ju ett stort företag med bl.a. Photoshop så de kommer förhoppningsvis att leva kvar länge till.

Tyvärr gör dom det. Förr eller senare efter att ha döpt om och flyttat så går det åt skogen, man måste ha något robustare. I vilket fall som helst är det bättre att lagra informationen om bilden i bildfilen istället för att placera bilden i ett antal kategorimappar. Klart lättare att flytta till tex annan dator. Ingen information förlorad.

I AA, kan man skapa flera versioner av en bild och kategoriinformationen bevaras? Man vill ju ofta klippa i bilderna.
 
Jag testade att skapa genvägar och flytta omkring orginalet. Det funkade.
Däremot har jag inte testat att byta namn på bilden.

Nu har jag testat att även byta namn! Det funkade det med. Men jag håller med. Det är nog ingen bra metod.
 
Senast ändrad:
o-laser skrev:


I AA, kan man skapa flera versioner av en bild och kategoriinformationen bevaras? Man vill ju ofta klippa i bilderna.

I basversionen får du upp ett enkelt bildredigeringsverktyg där du kan ändra på kontrast, färger och skärpa etc. Ändringarna sparas automatiskt i en kopia av originalbilden.

Köper du "fullversionen" så länkas du till PS istället (förutsatt att du har PS....)
 
Alfons2 skrev:
Jag testade att skapa genvägar och flytta omkring orginalet. Det funkade.
Däremot har jag inte testat att byta namn på bilden.

Hehe, nej så lätt pajar inte genvägarna. Du måste ha dom ett tag och titta åt ett annat håll. Och så måste bilden vara viktig :)
 
Jag dumpar alla bilder för arkivering i en mapp med namnet IMGCD0001. När den mappen innehåller 700MB filer (d v s motsvarande en CD-skiva), så skapar jag en ny som heter IMGCD0002 o s v. Den fulla mappen bränns ut på CD (men får även ligga kvar på hårddisken tills vidare).

Bilderna får ett löpande ID-nummer som namn (t ex 10345-1.jpg). Ettan på slutet använder jag om det skulle vara så att jag tog flera i princip identiska bilder. Då kan de få namn som 10345-1, 10345-2, ...

Sedan använder jag mjukvara för att redigera IPTC-information (titel, plats, nyckelord etc). Fördelen med IPTC-informationen är dels att det är ett standardiserat format så det finns många program som kan läsa och skriva den, dels att informationen ligger i själva bildfilen som sådan.

Det programmet jag använder är IMatch, och där kan jag även "tagga" bilderna som har beskrivits tidigare.

Har inte bestämt hur jag ska göra med mina RAW-filer än. Just nu tar de upp massvis med plats på min hårddisk. Kommer nog att bränna ut dem också enligt något system, och försöka få in någon referens till RAW-filens namn i arkivfilens IPTC-information, så att jag enkelt kan lokalisera dem.
 
alcedo skrev:
Jag dumpar alla bilder för arkivering i en mapp med namnet IMGCD0001. När den mappen innehåller 700MB filer (d v s motsvarande en CD-skiva), så skapar jag en ny som heter IMGCD0002 o s v. Den fulla mappen bränns ut på CD (men får även ligga kvar på hårddisken tills vidare).

Bilderna får ett löpande ID-nummer som namn (t ex 10345-1.jpg). Ettan på slutet använder jag om det skulle vara så att jag tog flera i princip identiska bilder. Då kan de få namn som 10345-1, 10345-2, ...


Hur gör du när du går tillbaka och redigerar gamla bilder. Tar en ny backup på hela mappen? Och om de redigerade bilderna gör att mappen blir större än 700MB?
IMatch, finns det en URL? Kostnad?
 
Själv har jag utvecklat en webbapplikation och kopplat en SQL-databas till den. I denna laddar jag upp alla bilder och markerar vilka kategorier som bilden skall asocieras med. Samtidigt som bilden läses in så läser applikationen av EXIF-informationen och sparar till bilden så den också är sökbar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.