Annons

Hur organisera sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Se för guds skull till att katalogisera alla bilder i mappar med vettiga namn+datum. Var inte säkra på att katalogiseringsprogram fungerar eller de datafiler som hanterar biblioteket är användbara om 15 år (lika med inom en kort framtid för 'gamla' bilder)
Tyvärr är min erfarenhet att katalogprogram uppdateras minst 1 gång per år samt tillhörande datafiler.
 
edsjo skrev:
Vad har ni för raw-filer? Jag har Nikons NEF-filer och exporterar mina 'annotations' till dessa utan problem. Så vitt jag har förstått är Nikons NEF-filer en variant av TIFF-filer, det kanske är därför det fungerar för dessa.
Nu förstår jag inte riktigt. Jag har också NEF-bilder (D70) men jag får inte upp dessa fält i varken Photoshop eller nåt annat verktyg.
Hur går du tillväga när du gör denna manöver?
 
Mina RAW-filer heter xxxx.CRW... Är NEF en typ av TIFF? Det låter skumt... men men...

Mats: Det är ju en självklarhet.. annars är man ute på djupt vatten.. =o) Jag sorterar alla bilder extremt noga i välmärkta mappar. Katalogprogrammet har jag bara för att snabbt plocka fram rätt bild, visa snygga bildspel med ett rätt urval av bilder m.m m.m...

Mvh /Peter
 
Lionheart skrev:
Nu förstår jag inte riktigt. Jag har också NEF-bilder (D70) men jag får inte upp dessa fält i varken Photoshop eller nåt annat verktyg.
Hur går du tillväga när du gör denna manöver?

Jag lägger in NEF-bilderna i iView Media Pro. Lägger till min info i fälten under 'Annotations'. T.ex. så lägger jag in 'Author', 'Credit', 'Copyright', 'Country' etc. Jag lägger även in text i Caption. När jag är klar med detta markerar jag alla bilder och väljer 'Action->Sync Annotations' där jag väljer att exportera annotations till filerna. Om jag sedan öppnar NEF-filen i t.ex. NikonCapture eller Photoshop så finns den info jag lagt in med. I Photoshop hittar jag infon under 'File->File info'. I NikonCapture hittar jag infon under 'File->IPTC information'. Om jag sedan lägger in NEF-bilden i en ny iView-katalog så hittar iView all denna info också. Jag kan även konvertera NEF-bilderna till jpeg-bilder in NikonCapture och all info jag har lagt in följer med då också.

Att NEF-filer är en variant av TIFF-formatet nämns t.ex. här:

http://www.outbackphoto.com/workshop/NEF_conversion/neffiles.html

Det betyder ju inte att de är TIFF-filer, bara att sättet infon lagras i filen liknar TIFF-filer.

Edit: För att förtydliga: Jag använder iView Media Pro 2.6.3 under Mac OS X. Använder ni som inte får detta att fungera Mac eller PC-versionen? Kan det vara så att PC-versionen är annorlunda vad gäller detta?
 
Så här ser det ut. Kan inte få bilden större här i tråden. Hoppas ni kan se hur det ser ut på min dator.
 

Bilagor

  • annotations.jpg
    annotations.jpg
    39.7 KB · Visningar: 603
Jag har läst lite mer på nätet och det verkar som om man måste behålla .THM-filen tillsammans med CRW (RAW) filen. (Canon)

det känns ju dock lite bökigt att behöva släpa på två filer hela tiden...

Men RAW kanske funkar så när det gäller Canon?

Jag ska väl inte behöva köpa Nikon nu bara för att kunna sortera mina bilder?! =o)

//Peter
 
Lionheart skrev:
Tack för den utförliga förklaringen men jag får inte det att fungera. Jag har fyllt i både Country, Title, City och Location. Och kameran lägger automatiskt in Copyright text i fältet Source (som det heter i Iview).
Kan det ha något att göra med att Nikon Transfer automatiskt skriver in EXIF data i caption-fältet enligt min beskrivning här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=24740&highlight=nikon+view+caption+iptc

Det kanske är anledningen. Jag har aldrig använt Nikon Transfer själv (använder ImageCapture i Mac OS X som inte lägger in någon EXIF-info). Testa att plocka bilderna direkt från minneskortet och se om det fungerar då.
 
Vilket j**** skit!
Det funkar ju som en påse nötter alltihopa. Jag testade med en NEF som hade caption fältet fullt med exif info (exporterat dit med Nikon Transfer som tidigare beskrivet). Då gick ingen info vidare till filen när jag öppnade i Photoshop eller Capture. Sedan tog jag bort allt i Caption fältet i Iview och tog sync annotations. NU är det borta från Iview men i Photoshop och Capture syns det fortfarande. Och fortfarande syns ingen IPTC info på de filer som har EXIF i IPTC-fältet.

ARGHH!!! Hjälp
 
I Photoshop är det helt tomt trots att i Iview står det både Title, City, Location och keywords.
 

Bilagor

  • namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    41.8 KB · Visningar: 912
Lionheart skrev:
Vilket j**** skit!
Det funkar ju som en påse nötter alltihopa. Jag testade med en NEF som hade caption fältet fullt med exif info (exporterat dit med Nikon Transfer som tidigare beskrivet). Då gick ingen info vidare till filen när jag öppnade i Photoshop eller Capture. Sedan tog jag bort allt i Caption fältet i Iview och tog sync annotations. NU är det borta från Iview men i Photoshop och Capture syns det fortfarande. Och fortfarande syns ingen IPTC info på de filer som har EXIF i IPTC-fältet.

ARGHH!!! Hjälp

Hmmm.. Det verkar som om Nikon Transfer lagrar EXIF-infon på något annat sätt så att det inte är kompatiblet med iViewMedia Pro. Jag förslår att du skickar ett mail till iViews supportavdelning och frågar om detta.
 
Men i NEF-bilden som ALDRIG fått EXIF exporterat till IPTC-fältet genom Nikon Transfer så ser det bra ut:
 

Bilagor

  • namnlöst-2.jpg
    namnlöst-2.jpg
    48 KB · Visningar: 916
Men man verkar vara helt körd om man kör NEF med EXIF info i IPTC-fältet. Enligt Iview så skriver Nikon View/Transfer felaktig och korrupt block-data till filerna vilket i sin tur gör att program som Iview och Photoshop inte läser datat ordentligt. Ska man behöva nöja sig med det svaret? Och var ska man vända sig?

Är det fler i samma sits som jag som har använt Nikon View/Transfer för att föra över bilderna till datorn?
 
Nu har jag mailat Iview support och skickat ett mail till VD:n för Iview, Yan. Vi får väl se vad dom svarar. Det borde ju inte vara för svårt att fixa detta ganska simpla fel.

Jag har lyckats ta bort IPTC caption information med programmet Imatch och ersatt det med filnamnet istället. Då går allting mycket bättre och både Photoshop och Capture Editor kan läsa informationen jag skriver i Imatch IPTC-fält korrekt. Men Iview envisas fortfarande.

Har även konverserat i en tråd på Iview forumet och lite förklaringar av en hängiven Iview-användare som tidigare kört Imatch men gick över till Iview pga det snabbare arbetsflödet och det enklare tillvägagångssättet.

Här är tråden:
http://www.iview-multimedia.com/forum/viewtopic.php?t=1563
 
Hej. Jag har sökt igenom forumet efter trådar om Photoshop Album och hittade massor,men jag frågar i den här. Jag har kört med PSAlbum sen version 1 och kör nu 3:an. Jag tar ofta backup genom den inbyggda funktionen och gör det då på två olika hårddiskar samt en DVD, och för säkerhets skull lägger jag en på min bärbara också...sen brukar det bli en på min bärbara hårddisk med. Idag när jag satte mig för att städa upp lite och kategorisera alla nya bilder (har inte gjort det på ett halvår) så upptäckte jag att det saknades en massa bilder. När jag tittade igenom alla mina backuper så såg jag att mina saknade bilder fanns kvar på en äldsta av dom, så jag kunde lägga tillbaka dom. Den enda orsaken jag kan tänka mig är att jag nyss bytt till en Canon. Det var ett par år sen jag hade en sån, och dom saknade bilderna härrör från samma tidpunkt som då jag hade den kameran. Kan det tänkas att Albumprogrammet blir förvirrat när det börjar dyka upp filer med samma namn fast i olika kataloger? Nån mer som saknar bilder?
 
underbart program helt enkelt

men undrar om man bara ska spara allt i en fil eller om man ska skapa en för varje dvd skiva typ, för det verkar inte gå att söka i mer än en fil samtidigt, eller?
/Rogge
 
Indexkort

Ett bra sätt att veta vilka foton man har på en CD är att ta ut sk. indexkort på CDn. Indexkorten är foton i vanligt format (10x15) med ca 40 thumbnails/foto. Väldigt praktiskt när man inte behöver öppna CDn på datorn utan enkelt kan kolla på fotot. Jag skulle tro att de flesta fotobutiker med framkallning kan göra sådana om man frågar, och dyra borde dom heller inte vara.

Charlotta
 
ja men det är inte särskilt praktiskt
har man tusen och åter tusen bilder så är det ju alldeles för mycket jobb om jag har fattat rätt
/R
 
Ja, det blir ju en hel del indexkort förstås. Men mera jobb vet jag inte, man måste ju inte göra indexena i förväg utan det fixar ju butikens dator automatiskt.

Charlotta
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.