Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur organisera sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Iview?

Är det lätt att kategoriesera och hitta bilder med Iview?
Använder idag Acdsee och gillar att man där kan göra i princip hur många kategorier som helst.
Det jag inte gillar är att infon inte sparas i själva bildfilen = blir en massa jobb när man ska byta system.

Hur lagrar Iview info om bilderna? I filen eller som Acdsee?
Kan man i Iview göra egna kategorier och tilldwela dessa till bilderna?

Re: Iview?

jtkarlsson skrev:
Använder idag Acdsee och gillar att man där kan göra i princip hur många kategorier som helst.
Det jag inte gillar är att infon inte sparas i själva bildfilen = blir en massa jobb när man ska byta system.

iView lagrar infon i katalogen, men man kan synka den med bilderna och då lagras den i EXIF-fälten. Såvitt jag kan se kan du definiera hur många kategorier som helst (själv använder jag mig ej av det utan hittar tillräckligt snabbt med sökning på Caption m.m.). Man kan även definiera egna fält och lagra info i (dessa lagras dock ej i bildfilen utan bara i katalogen).

Re: Iview?

jtkarlsson skrev:
Jag tycker att det är ett underbart program. Har allt som jag behöver. Men å andra sidan finns det kanske något som jag behöver men inte är medveten om det? ;-)
jtkarlsson skrev:
Man kan fylla alla standard IPTC-fält (Title, Product, Genre osv.), därav 16 custom fält. Plus kan man kategorisera mha sk Catalog Sets (ex. Natur=>Djur=>Däggdjur=>Kattdjur=>Lejon). Detaljerna kan du hitta i manualen.
jtkarlsson skrev:
Man lagrar infon i en fil (som i många andra program). Men IPTC-fälten kan programmet exportera till filerna. Det kan också importera befintliga fält. Jag är inte säker på hur det hanterar eventuella konflikter i så fall.

Bästa ni som är intresserade kan göra är att nerladda en demoversion och testa. Efter jag gjort det blev jag fast!

Ska prova Iview vid tillfälle.
Men som det låter så är funktionen liknande Acdsee, då den skriver infon till en databas.
Enda skillnaden är väl IPTC datan, som jag inte tror att Acdsee klarar av.
Iofs kanske jag klarar mig med EXIF och IPTC data, men jag tycker om att kunna beskriva bilden så noggrant som möjligt.
Jag vill efter flera år kunna söka efter en bild med en speciell människa, djur etc.
Då är det väl ändå kategorier som gäller?

Vad använder bildbyråer, stora tidningar osv. som har stora bildflöden?

jtkarlsson skrev:
Jag vill efter flera år kunna söka efter en bild med en speciell människa, djur etc.

Det går att lägga in valfria sökord också. Där kan du lägga in många ord som skulle fastna på en sökning.

Bra fråga vad bildbyråer använder... De har ju som sagt ett gäng bilder att ta hand om... Man bedriver ju iallafall ett omfattande jobb med sökord eftersom detta är det snabbaste sättet att söka på.

Just det här med sökord och sökfunktionen på Iview tycker jag är helt outständing. Jag är fast!! =o)

Om man vill kunna söka och ändå ha bilderna i kronologisk ordning kan man ju i varje mapp skapa en textfil där man skriver upp nyckelord (man får väl göra en lista som man sen håller sig till). Då kan man ju alltid använda Windows egna sökfunktion.

Alternativt föra en logg med en jättestor loggfil där man pekar ut vilken mapp saker och ting ligger i.

tex fotologg.txt

januari 2005 (f:\foto\2005\januari)
snö
skidor
alpin
Tobias
kalas
Säfsen
Värmland
Dalarna
skidlift
Suzuki

februari 2005 (f:\foto\2005\februari)
blomma
macro
fest
landskap
Dalarö
långfärdsskridsko
is
familj

mars 2005 (f:\foto\2005\mars)

Ähhh.... jag bara spånar=)

Charlott:

men... när man har fått fram sökresultatet i t.ex Iview så kan man sortera de bilderna i kronologisk ordning eller hur man än vill...

Eller var det inte så du menade?

//Peter

peter_wahlström skrev:
Charlott:

men... när man har fått fram sökresultatet i t.ex Iview så kan man sortera de bilderna i kronologisk ordning eller hur man än vill...

Eller var det inte så du menade?

//Peter

Nja... det var nog snarare ett sidospår ifall man inte vill låsa sig till ett visst verktyg för att sortera bilderna. Sorry om jag var otydlig.

chajo skrev:
Nja... det var nog snarare ett sidospår ifall man inte vill låsa sig till ett visst verktyg för att sortera bilderna. Sorry om jag var otydlig.

Okej, då är jag med!

Vill man inte låsa sig till ett speciellt program så är det ju optimalt att göra som man beskriver tidigare i tråden - Att skriva in all informationen direkt i bilderna. Då kan man byta program närsomhelst och lägga in bilderna. Alla taggar finns ju redan då inbäddat... kanon! =o)

//Peter

jtkarlsson skrev:
Ska prova Iview vid tillfälle.
Men som det låter så är funktionen liknande Acdsee, då den skriver infon till en databas.
Enda skillnaden är väl IPTC datan, som jag inte tror att Acdsee klarar av.
Iofs kanske jag klarar mig med EXIF och IPTC data, men jag tycker om att kunna beskriva bilden så noggrant som möjligt.

Jag förstår inte vad problemet är. iView har möjlighet till kategorier och du kan lägga in hur många du vill. Jag testade just att lägga in en kategori och exportera infon till bildfilen. När jag läser in den igen i iView finns kategori-infon kvar, dvs den har lagrats i filen som du eftersöker. Det är bara om du gör egna fält som infon inte lagras i bildfilen vid export.

Men som sagt, ladda ner demoversionen och testa.

edsjo skrev:
Jag förstår inte vad problemet är. iView har möjlighet till kategorier och du kan lägga in hur många du vill. Jag testade just att lägga in en kategori och exportera infon till bildfilen. När jag läser in den igen i iView finns kategori-infon kvar, dvs den har lagrats i filen som du eftersöker. Det är bara om du gör egna fält som infon inte lagras i bildfilen vid export.

Men som sagt, ladda ner demoversionen och testa.

OK. Trodde att den sparar kategorierna i databasen, ej i själva bildfilen.
Iofs är jag väl då låst till att använda Iview, eller klarar andra program att tolka kategorierna som ligger i bildfilen.
Det är just det jag vill slippa, att vara låst till ett program.
Som jag skrev tidigare så är jag mycket nöjd med Acdsee, men jag tänker några år framåt...

Har nu provat Iview lite.
Det stämmer att kategorierna följer med själva bildfilen.
Kategorierna var dock inte vad jag trodde att de skulle vara.
Det går ju för 17 inte att göra underkategorier.
Då verkar det vara Sets som gäller, och dessa följer ej med bildfilen.
Dessutom verkar det inte välja and/or när man söker med Sets.
Jag fortsätter nog med Acdsee, då jag tycker det är överlägset det jag har sett av Iview än så länge.

jtkarlsson skrev:
Har nu provat Iview lite.
Det stämmer att kategorierna följer med själva bildfilen.
Kategorierna var dock inte vad jag trodde att de skulle vara.
Det går ju för 17 inte att göra underkategorier.
"Categories" är också ett av IPTC fält (klarar flera värden dock). Det finns alltså inga "underfält". Jag tror inte att det "finns plats" för detta i bildformatet. Med andra ord tror jag inte att det finns NÅGOT program som kan skriva katalogstruktur in i bilden.

Själv resonerade jag att det är bättre att kunna skriva in _någon_ information in i bilden (ex. Title, Genre, Location, Event, Country, City, People, Kewords) än ingen alls. För mig personligen täcker IPTC-fälten de flesta behov.

peter_wahlström skrev:
Jag är fast!! =o)
Welcome to club.:)

Exportera Annotations??!!

Det funkar inte!

Jag vill exportera mina annotations till min orginal RAW-fil i iview media pro 2. Jag gör följande:

1. Importerar RAW-filen till programmet
2. Skriver in några keywords
3. Trycker på "Export annotations..."
4. Tar bort filen, stänger programmet.
5. startar programmet, importerar samma fil och hoppas på att mina keywords ska finnas kvar, men fältet är precis tomt!

Vad gör jag för fel? Jag hittar inget annat sätt i manualen? Hur gör ni andra? Funkar det inte på RAW-filer eller?

//Peter

Re: Exportera Annotations??!!

peter_wahlström skrev:
Det funkar inte!

Jag vill exportera mina annotations till min orginal RAW-fil i iview media pro 2. Jag gör följande:

1. Importerar RAW-filen till programmet
2. Skriver in några keywords
3. Trycker på "Export annotations..."
4. Tar bort filen, stänger programmet.
5. startar programmet, importerar samma fil och hoppas på att mina keywords ska finnas kvar, men fältet är precis tomt!

Vad gör jag för fel? Jag hittar inget annat sätt i manualen? Hur gör ni andra? Funkar det inte på RAW-filer eller?

//Peter

Jag får svara på min egen fråga... Det stod visst att det bara gick att exportera annotations till JPG, TIFF eller PSD-filer...

Men då kommer följdfrågan:
Finns det något program där man kan skriva in IPTC-information till en RAW-fil??

//Peter

Det var just det jag misstänkte. Det verkar inte gå att skriva i IPTC-fälten och använda annotations för att lagra informationen permanent i RAW-filen. Men det borde ju gå rent teoretiskt, eller?

Jag hittade nåt intressant i en pdf-fil i dokumentationen för Iview.

"iView panel
iViewPanel.txt is a custom file info panel for Adobe Creative Suite that allows you to edit the four IPTC annotations
that are not supported out of the box by Adobe, namely "Status", "Event", "Location" and "People".
To use it, simply place it in one of the following locations:
Mac OS X:
{Root Volume}/Library/Application Support/Adobe/XMP/Custom File Info Panels
or:
{Home Directory}/Library/Application/Adobe/XMP/Custom File Info Panels
Windows:
\Program Files\Common Files\Adobe\XMP\Custom File Info Panels
or:
\Documents and Settings\<user>\Application Data\Adobe\XMP\Custom File Info Panels"

Lionheart skrev:
Det var just det jag misstänkte. Det verkar inte gå att skriva i IPTC-fälten och använda annotations för att lagra informationen permanent i RAW-filen. Men det borde ju gå rent teoretiskt, eller?

Ja, rent teoretiskt fattar jag inte varför det inte skulle gå... Det borde ju vara det optimala att lägga in alla IPTC-data i RAW-filen för oftast tar man kanske fram både TIFF, JPG och senare ett par JPG till ur RAW-filen... Det blir ett evigt knackande på tangentbordet för att skriva in info på alla de bilderna.

Jaja.. har nån tips på program som skriver IPTC till RAW så är jag tacksam.

För det borde väl inte vara något problem att IPTC försvinner i "framkallningen" av RAW? EXIF finns ju kvar...

//Peter

Vad har ni för raw-filer? Jag har Nikons NEF-filer och exporterar mina 'annotations' till dessa utan problem. Så vitt jag har förstått är Nikons NEF-filer en variant av TIFF-filer, det kanske är därför det fungerar för dessa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar