Annons

Hur organisera sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Ville bara påpeka att det finns arkiverings cd skivor som klarar att hålla i 100 år, det gör inte vanliga cd skivor. Men dessa cd skivor är inte lätta att få tag på. Hi-space Gold heter dessa,
Jag har sett priser från 14:- st till 150:- st på dessa skivor. jag har själv jobbat med inköp av dataprodukter så jag vet att dom inte kostar så mycket i inköp bara någon krona mer än vanliga cd skivor, men en del shoppar tycks utnyttja att det bara finns ett ställe i världen som tillverkar dessa nämligen i frankrike ( skall finnas någon annan arkiverings cd skiva från japan också men den har jag inte lyckats hitta i sverige), så därför så säljs dessa cd skivor till hutlösa priser hos en del 1500:- för 10 st e det värsta jag sett.

Hi-space Gold har 24 karats guld i reflektions lagret på skivan medans vanliga skivor har annan legering som är billigare men som kan oxidera, det gör inte guld.

Men om man skall lagra sina bilder på dessa skivor eller vänta och se vad framtiden erbjuder för lagringsmedia och använda vanliga cd skivor sålänge.

\Rogs :)
 
Jag organiserar på detta vis eftersom använder jag program så känns det som jag en dag kommer att byta och då fallerar allt ändå.
::::Utforskaren
2003
2004
2005
2005-01 Jan
2005-02 Feb
2005-02-04 Studio - torsten, ivar
2005-02-04 Fåglar vid röda berget
2005-02-07 Månen
2005-02-09 atomer
Edit: det är undermappar alltså men tabbningen funkade inte... (ex rothd, bilder,2005, 2005-02 feb, 2005-02-07 Månen)

Kanske inte det bästa sättet men det funkar för mig. Sedan bränner jag ut så mycket som får plats på skivan allt eftersom. Som förra skivan vet jag räckte till 2005-01-18, när det blir 4.7gig till så bränner jag ut igen etc...
 
Jag lagrar alla mina bilder på 2 st olika håddiskar, lägger mina bilder i kataloger en för varje månad. Jag använder aldrig åäö eller konstiga tecken i katalog ellr filnamn.

Bränner sedan en cd-r skiva för varje månad eller fler beroende på hur många bilder jag tagit, brukar bli mellan 150 - 300 bilder. Sen manipulerar jag aldrig originalbilden utan en kopia på den. Jag bränner ner ett album i html format med bilderna där du lätt kan bläddra från skivan för att se vad för bilder där finns med , så jag kan titta på bilderna i vilken dator som helst utan att behöva ha externt bildvisningsprogram.

Jag har alltså 3 medior som bilderna ligger på
2 st fysiskt olika hårddiskar och på cd skiva.

Har beställt sådana här guld arkiverings skivor nu som jag skall ha till mina digitalbilder, hittade dom för 14 Kr styck ganska bra pris med tanke på att senast jag hittade dom kostade dom 150:- st.

\Rogs
 
peter_wahlström skrev:
Jag kör f.n med Photoshop album för att jag fick programmet när jag köpte en pryl... Där kan man göra backup på alltihop. (tags m.m)

Kommer så snart som möjligt övergå till Imatch som jag har funnit bäst för mina behov. Där kan jag dessvärre inte svara för hur backup av tags fungerar...


Av vilken anledning tänker du byta till Imatch? Vad är det som är bättre med det programmet? Jag frågar därför att jag själv använder Photoshop album för min organisering. Kanske finns det anledning för mig att överväga Imatch.

/Magnus
 
Jag är inte 100% säker på om det var Imatch eller om det faktiskt var Iview media pro som jag hade tittat på.... =o)

Men i vilket fall... Jag byter bl.a främst för att jag vill kunna sortera på EXIF-information. Sedan känns dessa program stabilare... PS Album i alla ära, men jag är inte helt överens med alla funktioner. Sedan skrev någon tidigare om att PS Album var instabilt och till och med kunde krascha.

Jag har ännu inte testat Imatch/Iview utan bara läst mycket om dem. Jag ska ladda hem båda testversionerna och göra en jämförelse innan jag bestämmer mig helt.

Även funktionen att skriva in TAG´s verkar vara bättre i dessa program och det är ju en väsentlig del i det hela...

mvh /Peter
 
Hej!

Beställde mina HI-Space gold cd-r på denna nätbutik http://www.discatonce.se

Beställde idag och har ej fått dom ännu (men fick bekräftelse och kollinr så dom dyker nog upp imorgon och det är snabbt) så jag vet inget om denna butik men man kunde köpa på faktura så risken att man blir lurad är nog inte så stor.

Visst man kan aldrig vara säker på att en cd skiva håller bara för att den är gjord som arkiveringsskiva med 24karats guld o.s.v men man har åtminstonde höjt förutsättningarna för att ens bilder skall vara i många år framöver.

Det är ju ganska tråkigt att backa upp på cd för att sen inse att oj då efter 5-10år så är dom svårlästa eller fungerar ej.

\Rogs
 
Finns dessa som DVD också?

5 st. DVD med bildfiler skulle ju ta plats på motsvarande 34 cdr om de är på 700mb/styck...

Känns som om jag hellre bränner om 5 DVD lite oftare än gör dubbla uppsättningar på 34 skivor =o)

/Peter
 
Vet ej om Det finns 100 års guld skivor i DVD.
HI-Space verkar inte ha några.

Sen vet inte jag om skivorna håller i 100 år, jag har inte hunnit testa ännu ;).
Det jag vet är bara vad jag läst om dom, och är dom inte dyrare än så så kan jag testa dom.
 
Jag börjar med att lägga in alla RAW-filer i en 'RAW'-mapp. Konverterar dessa till DNG-filer (sparar även CRW-filerna). Sedan skapar jag TIFF-filer av CRW-filerna. En JPEG drar jag bara ut om jag ska skicka eller publicera någon bild på internet.

Katalogiseringen av bilderna delar jag upp årsvis, säsongsvis och sedan aktivitetsvis (ex. 2004/Sommar/Sicilien 20 juli-3 augusti).

Skulle gärna vilja ha ett bättre katalogiseringssystem. Har någon ett bättre förslag på detta?

/Fredrik
 
downtown skrev:
Jag börjar med att lägga in alla RAW-filer i en 'RAW'-mapp. Konverterar dessa till DNG-filer (sparar även CRW-filerna). Sedan skapar jag TIFF-filer av CRW-filerna. En JPEG drar jag bara ut om jag ska skicka eller publicera någon bild på internet.

Katalogiseringen av bilderna delar jag upp årsvis, säsongsvis och sedan aktivitetsvis (ex. 2004/Sommar/Sicilien 20 juli-3 augusti).

Skulle gärna vilja ha ett bättre katalogiseringssystem. Har någon ett bättre förslag på detta?

/Fredrik

Kör ett katalogiseringsprogram enligt förslag tidigare i tråden.
 
Nja, jag har samma åsikt som Robert, vill hellre använda datorns filsystem.

Yankee skrev:
Jag organiserar på detta vis eftersom använder jag program så känns det som jag en dag kommer att byta och då fallerar allt ändå.

Hur bör man katalogisera i detta på bästa vis?
 
Jag tycker man bör sortera efter båda sätt... Dvs först lägga upp en noggrann struktur i välmärkta mappar/undermappar osv...

Sedan är det inte dumt att lägga in alla bilder i ett fotoalbum för att snabbt kunna hitta en viss bild eller ett visst motiv... Eller bara för att snabbt visa ett snyggt bildspel för familj/vänner

//Peter
 
downtown skrev:
Nja, jag har samma åsikt som Robert, vill hellre använda datorns filsystem.

Hur bör man katalogisera i detta på bästa vis?

Flertalet bildsorteringsprogram kan använda sig av informationen både EXIF och IPTC (som finns inbäddad i bildfilerna).

På så sätt behöver du ju dubbelarbeta om du byter program i framtiden.

Dessutom kan du ju parallellt skapa mappar enligt ditt tidigare mönster och samtidigt använda dig av ett bildsorteringsprogram. Det ena utesluter ju inte det andra...
 
FouFoto skrev:
Lite off-topic:

Är jag ensam om att anse att CD/DVD-skivor inte duger som backup-media?

Som en extra backup på annan geografisk plats möjligen. Men inte som enda backup.

Om man gör om hela backupen, dvs inte bara bränner ner nya filer utan bränner om alla filer ett par gånger om året tycker jag CD och DVD duger, däremot om man bara bränner nytt sen sist så tycker jag det är tveksamt.
 
downtown skrev:
Nja, jag har samma åsikt som Robert, vill hellre använda datorns filsystem.



Hur bör man katalogisera i detta på bästa vis?


Jag vet inte om det är bästa sätt men vi kör

tex f:\foto\2005\januari\20050112

och sen läggs varje kameratömning i en mapp (med ett namn baserat på dagens datum) den aktuella månaden. Det funkar för oss. Vi har dessutom två kameror som vi sorterar in så här i samma system.

Det som vi däremot inte har så bra koll på det är inscannade bilder.
 
Fråga (Joakim Edsjö och Stina Deurell)

Jag har ett väldigt lika arbetsflöde som Peter. Fungerar fin-fint. Jag öppnar dock raw-filerna i iView MediaPro först och lägger in nyckelord och captions som jag sparar i raw-filerna. Gör jag det redan här följer de med alla raw-filer och jpg-filer i mitt arbetsflöde som följer

joakim

Med iViewMedia Pro kan jag skriva ner alla taggar i bildfilen. Så finns de där och oavsett vilket program jag kommer att använda för att katalogisera i framtiden så behöver jag aldrig göra om taggningen.

Detta tycker jag är ett av de allra viktigaste momenten vid långsiktig förvaring, att taggarna sparas i bildfilerna. För att tagga om bilderna om 10 år har jag ingen lust med ;-)

stina


Hur gör ni för att få Iview att skriva informantionen i själva bilden?
 
Re: Fråga (Joakim Edsjö och Stina Deurell)

konjgf skrev:
Jag har ett väldigt lika arbetsflöde som Peter. Fungerar fin-fint. Jag öppnar dock raw-filerna i iView MediaPro först och lägger in nyckelord och captions som jag sparar i raw-filerna. Gör jag det redan här följer de med alla raw-filer och jpg-filer i mitt arbetsflöde som följer


Aha... det där var ju riktigt smart - att skriva in info redan i RAW-filen... Jag gör ganska ofta en extra framkallning beroende till vilket ändamål jag ska ha bilden. Då är det ju perfekt att taggarna följer med hela tiden.... även om 15 år när jag ytterligare en gång ska framkalla. Perfekt! =o)

Det får bli I-View förstår jag nu.. =o)

//Peter
 
Ja, det låter perfekt.
Det är bara det att jag förstår inte hur man gör för att skriva informationen till bilden.
Jag har laddat hem Iview för att prova lite. Det verkar vara ett väldigt bra program för sortering mm. Men hur jag än gör så verkar programmet bara jobba mot databasen och inte skriva in informationen i bilden som Joakim och Stina skriver.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.