Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur ofta framkallar du?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Ja hur ofta framkallar ni era negativ och positiv egentligen? Efter att ni plåtat beger ni er genast till labbet och framkallar själv, eller sammlar ni först ihop 5 rullar innan ni skickar iväg dem till något labb som gör det åt er?

Vill gärna veta :)

Sekundärt
Sen skulle jag gärna vilja veta hur mycket det kostar att framkalla 36 bilder (DIA med ramar) , har inte riktigt någon uppfattning av priset.

Jag har bekvämligheten att ha ett labb i min stad, så är jag hemmavid så brukar rullarna bege sig dithän i rappet. Eller senast dagen efter. 2 timmar senare har man filmen i näven (diafilm).

Dia med ramar kan du få för 56:-/st hos Fuji... sen kan man ju diskutera hur det blir.. (har hört en del klagomål)

Framkallar så fort jag kan.
Oftast inom 1-2 dager från fotograferingen.

Däremot väntar jag med att kopiera bilder till 2 veckor eller senare efter fototillfället så att mina upplevda känslor inte ska få så stor inverkan på min syn på bilden.

Bilden ska tala själv.

Soppar själv mina s/v samma dag eller senast dan efter, skickar färgrullar till Crimson och har de scannade på nätet nästa dag och negativen i brevlådan efter ytterligare en dag, funkar suveränt.

Jag brukar lämna på enveckas snikframkallning i en billig fotoaffär direkt efter att jag tagit rullen.

Sedan brukar jag utvärdera kopiorna och för bra bilder som inte framkallats som jag tänkt mig scannar jag in negativen och beställer sedan digitala kopior. På så vis kan jag få bra kvalitet även på negativ film utan kostsam manuell framkallning. Kvantitet före kvalitet vid framkallning alltså, och så gör jag kvalitetsjobbet själv på valda bilder.

Jag framkallar mina diarullar hos Proffskopia i Jönköping. Skickar då rullarna samma dag som dem blivit exponerade..oftast endast 1 rulle/gång. Det tar inte mer än 2 dagar innan man har de framkallade positiven i sin hand. Väldigt smidigt..men också något riskabelt. Man kan ju aldrig vara 100% säker på att allt går väl i posthanteringen..eller någon annanstans i "kedjan".

Men än så länge har det iallafall fungerat fint.. :=)

/Jonas

Svartvitt soppar jag på studs. Har jag inte bränt en hel rulle så brukar jag ofta klippa filmen mitt i ungefär där exponeringarna slutar. Helst efter att de slutat ;-) Klurar på att börja spola själv bara för att få korta rullar med 12 exponeringar eller dylikt vilket passar mig betydligt bättre eftersom det ofta handlar om ett motiv per fotograferingstillfälle.

E6 fotograferar jag klart och lämnar i regel in på mitt labbs filial ute i Kista där jag jobbar. Ett par dagars leveranstid dessvärre eftersom de skickar in till huvudlabbet på Östermalm. Men ibland är det värt väntetiden att slippa köra in till den övertrafikerade huvudstaden.

Men jag samlar i alla fall aldrig på mig filmer utan framkallar så fort det går. Undantaget givetvis när man reser, då sparas ju allt till hemkomsten.

Ramar gör jag själv.

Nu skäms jag nästan när ni berättar hur ni sköter det. Jag har ju 14 exponerade rullar i kylen sedan innan jul. Dags att ta itu med det kanske. Ska bara köpa rodinal och 120-spiral samt hitta ett kuvert till färg/diarullarna så jag kan skicka dem. Tack för påminnelsen.
/Lotta

Jag kan lika bra fråga en till sak i den här tråden... Var kan man hitta (gärna i STHLM) bra framkallare (för neg. färg) som har hyffsade priser och bra kvalitet? Skulle gärna vilja få reda på det. Vad kostar 10x15 kopior? Förstorningar?

Brukar väl gå iväg 10-20 rullar i taget någon gång per månad. Inför deadline måste allt in snabbt.

Jag soppar på Prolabbet och skannar neggen.

De svartvita rullarna sparar jag i frysen till då jag åker ner till min pappa i Skåne som har ett riktigt bra mörkrum.

Jag kör oftast med negativ färgfilm som jag soppar själv i C-41. Köper en stor förpackning Tetenal på Photax och delar upp denna i 20 eller 30 delar och häller på glasflaskor från apoteket. För att få bort luften fyller jag flaskan till brädden och lägger dit en bit hushållsplastfolie innan jag skruvar dit hatten. Detta för att luften som finns i hatten ska skiljas från vätskan. Har alltid någon liter färdig brukslösning som brukar hålla sig 4-6 veckor och räcker till ca 12 st 135-filmer.
Framkallarens temperatur får variera mellan 36 – 45 grader. Normaltemperaturen är 38. Jag värmer upp vätskorna genom att ställa dem i några liter kokhett vatten tills framkallaren blivit ca 41- 42 grader. (Övriga vätskor får vara 32 – 45 grader.)
Jag häller i framkallaren i dosan som inte är förvärmd. Temperaturen sjunker då till ca 38 grader. Om den skulle råka bli 37 grader ökar jag framkallningstiden med 20 sekunder. (Man kompenserar med 20 sekunder för varje grads avvikelse.) Vad vätskan får för temperatur ser jag på en digital termometer med rostfritt spröt som jag stuckit ner genom dosans lock. Termometern köpt på Clas för någon hundring.
Att skicka filmerna till något labb skulle jag inte kunna tänka mej. Finns postverket kvar? Att ett labb skulle få ”tugga” på filmerna kan jag inte heller tänka mej. Dia låter jag framkalla i en butik där jag känner innehavaren.
Jag skannar normalt in neggen och skriver ut på Epson skrivare. I vissa fall gör jag fotografiska kopior med hjälp av färganalysator.
Mina negativa färgfilmer framkallar jag alltså ganska så omgående och materialpriset per framkallad film blir ca fem kronor och utan tuggmärken…

ThomasT skrev:
Ja hur ofta framkallar ni era negativ och positiv egentligen?

Jag framkallar dom bara en gång :)

Nää, allvarligt talat så är jag så nyfiken så jag lämnar in filmen på entimmes oftast.
Jag tycker att en del av labben i stan här ger hyfsad kvalitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar