Annons

Hur ofta använder du ett analogt mörkrum?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur ofta använder du ett analogt mörkrum

  • Nej

    Röster: 47 16.2%
  • Ja

    Röster: 133 45.7%
  • Har inte testat än

    Röster: 111 38.1%

  • Totala väljare
    291
Hade jag haft tillgång/kunskap, skulle jag tillbringa väldigt många timmar i ett mörkrum per vecka, det vågar jag lova.

Det finns någon sorts genuin känsla med analog fotografering som digital aldrig kommer komma nära. Dessutom ser jag ingen som helst likhet mellan att sitta vid datorn och fippla (CTRL+Z är en anledning) och att syssla med kemikalier i ett mörkrum.

Fast å andra sidan blir digital fotografering en ny fotokonstgenre och utvecklas också på ett annat vis. Jag försöker inte eftersträva analog kvalité genom min digitalkamera, ser hellre möjligheter att göra saker som man inte kan uppnå i mörkrum.
 
Senast ändrad:
Sommarlov från labbet, mer eller mindre. Annars blir det någon gång i veckan. I höst blir det antagligen varje dag på folkhögskola...
 
Tyvärr väldigt sällan, jag drömmer om tid och plats att kunna rigga upp mina grejer permanent.

/p-a
 
Det går väl i perioder, ena månaden sätter man inte en fot i mörkrummet, nästa månad bor man nästan där inne i mörkret...
 
Jag sålde mina två Durst1200 + resten av mitt mörkrum för ett år sedan,,, medans jag fortfarande kunde få nått för det.. Så det blev en ny fet skanner, dator, skrivare,,, så nu mer så hyr jag nästan alla print tjänster och jag har väl bara printat ett par jobb analogt de senatse året...

Saknar dock lukten av D76 och dektol, och mina då uttorkade fingertoppar..
 
Jag har varit bara 2 gånger i mörkrummet i hela mitt liv och så kan inte så mycket om det ... Jag vill lära mig så mycket jag kan men i början tyckte jag var svårt men andra gången klarade jag nästan allting själv ...
 
Jag köpte ett begagnat mörkrum igår, så nu har jag mer eller midre bott där inne dom senaste 24 timmarna. :)
 
Så ofta som möjligt

Mitt mörkrum är inte permanent utan sätts upp i badrummet. Detta går numera mycket snabbt.

På 5 minuter är allt mörklagt. Dursten på plats och skålarna klara. Ska jag göra större förstoringar (över 30x40 cm) tar det några minuter extra för att montera om bottenplattan på apparaten.


Oftast blir det 20 - 25 förstoringar (plus en del kass) på 1½ timme.
 
Slabba var det längesedan jag gjorde, soppa gör jag dock (tyvärr, för det är väldigt tråkigt :p) alldeles för ofta.
 
Photoshop

Nu när jag har tillgång till en Fuji/Lanovia 2750 A3 scanner och PhotoShop 7 och CS så har jag inte längre något behov av något analogt mörkrum. Det är skönt att bara behöva använda en filmtyp i kameran och slippa en kamera för negativ, dia eller svartvitt. Det är även skönt att slippa andas in alla dessa besvärliga mörkrumsångor som gav mig astmatiska probelm.
 
Ett gammalt hederligt mörkrum kallar jag för ett analogt mörkrum i motsatts till det "digitalta mörkrumet" som jag använder mig av idag.
 
Den här frågan blir ju mindre intressant när även digitalfotografer svarar. Plockar dom bort sin bildskärm och kontaktkopierar då eller? He...

Mvh.
Andreas
 
Jeg har helt enkelt aldrig börjat framkalla själv men har mer och mer börjat fundera på det så nu är det bara att tiden skall räcka till.

/pl
 
driver fotoklubb i vännäs med 45 medl varav 35
tjejer.
vårat mörkrum andvänds 5 kvällar i veckan.
så hos oss lyser frånvaron av digital teknik

mvh benny
 
"Aldrig"

Hade en mörkrumsperiod under några år när jag var 15-16.

Efter mörkrummet blev det dia i 35 år och sedan något år tillbaka är det mest digitalt.

Gillade aldrig mörkrumsjobbet och saknar det inte.

Sidospår: trots allt det digitala tror jag aldrig jag släpper diafotograferandet helt - att hänga över nyanlända dia på ljusbordet med en bra lupp är underbart.
 
Jag hade en kurs i foto förra året (går gymnasiet) där vi använde mörkrum så gott som varje vecka. Sedan dess har jag inte haft behov av ett mörkrum. Dock har vi allt som behövs ståendes i källaren här hemma.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.