Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket utrustning orkar man ta med sig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Spesam

Aktiv medlem
Jag skall vara tre veckor i USA. Jag åker inte dit bara för att fota, men jag kommer naturligtvis fota så mycket jag kan. Hur mycket av utrustningen orkar man släpa med sig? Alla objektiven? Stativet? Datorn? Jag tänker fota rätt mycket och då behöver jag antingen flera minneskort eller datorn.

Är det någon som har befunnit sig i samma situation och kan ge några tips?

Stefan

Hej!

Det framgår inte hur du ska röra dig med din utrustning. Kommer du att vandra eller bor du på hotell och drar ut på stan och fotar? Ska du ta snapshots eller ligga böjd över en kaktus?

Att bära på 20 kg utrustning är nog inget som avskräcker en normaltränad vandrare. Ska man gå kortare sträckor kan man nog bära mer. Vill man vara riktigt rörlig ska man nog försöka komma ner till 10 kg eller mindre.

MVH

Johnnie

Hej Stefan,
Jag älskar att resa och fotografera, det har blivit en hel del resor genom åren.
Försök att hålla nere antalet objektiv. Har märkt att jag sällan använder telezoomen eller stativ. Har varit i gruppsammanhang då det inte funnits tid att stanna och sätta upp stativet. Nu finns det speciella lättare både en- och trebensstativ, Manfrotto "digi"-stativ som kan vara alternativ när man reser.
Jag har ofta kameran hängande runt halsen, och resten i en ryggsäck. Har objektiven i påsar. Har precis införskaffat en kombiryggsäck både för kamera och övriga saker. Jag är inte bara fotograf...
Du behöver inte ta med datorn om du skaffar en hårddisk som mellanlagringsstation. Köpte min för 2 år sedan, uppladdningsbar, plats för 3 typer av minneskort, 20 GB hårddisk, du kan tömma minneskortet till hårddisken.
Medan du är i USA tycker jag du skall skaffa en skön nackrem som jag inte sett till salu i Sverige, jag har sådana till mina kameror, http://www.optechusa.com/product/detail/?PRODUCT_ID=23
Mycket beror förstås på hur du åker, vad du vill fotografera och om du reser ensam eller ej. Hoppas du får nytta av mina erfarenheter. Jag har resebilder i albumet "När & Fjärran" i min portfolio.

fotohälsningar fån Lotta i Uppsala

Handlar nog mycket om typ av fotografering...

Har alltid rest med bara en kamera.
M Leica och max två gluggar.
Dia/neg-färg.

Ofta funkar det utan kameraväska då jag är på plats.
Kameran på magen/innanför jackan, ev. extra-glugg i fickan/filmer.

För mitt fotointresse räcker detta.
(Människor/gatufoto)

Så,
man måste nog planera för sitt eget fotointresse.

Öpir skrev:
Jag skall vara tre veckor i USA. Jag åker inte dit bara för att fota, men jag kommer naturligtvis fota så mycket jag kan. Hur mycket av utrustningen orkar man släpa med sig? Alla objektiven? Stativet? Datorn? Jag tänker fota rätt mycket och då behöver jag antingen flera minneskort eller datorn.

Är det någon som har befunnit sig i samma situation och kan ge några tips?

Stefan

Jag har rest en hel del det senaste året och har valt att inte ta med mig mer än vad som är tillåtet som handbagage d.v.s 5 eller 7 kg. Skippa datorn och köp en övertanknigsenhet på minst 20 gig så att du kan tömma korten när det behövs.

Det gäller att inte ta med sig för mycket, det blir lätt att man knallar omkring en hel dag och då gäller det att skära ned på vikten.

Min reseutrustning idag består av ett 20-35 ett 35-105 och ett 75-300 vilka är lätta objektiv som presterar mycket bra, samt ett digitalt- och ett analogt kamerahus och en blixt, allt nedpackat i en kombiryggsäck som rymmer både kamerautrustning extra batterier, filmer och lite kläder.

I resväskan lägger jag ett litet lätt men stabilt stativ som brukar komma till pass.'

Denna utrustning passar mina behov som är gatufotografering, landskap, natur och reportage/situationsbilder.

Tack för alla tips.

Jag skall inte ut på några långvandringar. På sin höjd blir det dagsturer. Jag tar nog med stativet... jag vill ju gärna ta kvällsbilder.

Övertankningsenhet. Är det någon som har ett förslag på märke (som inte är så dyrt)?

s

En BRA zoom och ett korttele. Skippa allt över 200mm. Du ska orka med att ha kul också och slappa lite över något gott. Bordsstativ brukar funka bra.
Bertil

Skippa dator, gå till internetkafé om du behöver dator. Om du behöver mycket minne kan du ju alltid köpa ett 2 eller 4 gb CF kort och sedan sälja igen när du kommer hem. Det förlorar du inte många hundralappar. Själv brukar jag vara noggran vid exponeringen så att jag kan fotografera med jpg. 2GB i jpg borde ge ca 600 bilder. Det räcker väl??? på 3 veckor om du fotograferar 2 timmar om dagen blir det 15 bilder i timmen ;-)
Ha det så kul. MVH, Niclas

Öpir skrev:
...
Övertankningsenhet. Är det någon som har ett förslag på märke (som inte är så dyrt)?....

Jag skulle personligen satsat på denna Epson P-2000

Med 40 GB & kanonskärm så kommer du att kunna spara mycket.

http://www.dpreview.com/reviews/epsonp2000/

Enligt Pricerunner från 4705.-
Dustin Home tar 5295.-
http://www.dustinhome.se/dacsaporta...wf_show_product_detail.aspx?ProdID=5010075464

Den är väl kanske inte billigast med bättre skärm hittar du inte idag. På resan tror jag nog du kommer uppskatta att titta på bilderna (Eftersom du inte tar med datorn).

När jag var på semester en vecka i Paris 1999 hade jag med mig Hasselbladaren med två objektiv och tre Minoltakameror med tre objektiv.

Det blev alldeles för tungt och besvärligt att bära omkring med!

Dessutom blir man för splittrad i fotograferandet.

Compact Drive PD 70X kostar runt 2000 kr med en 60GB hård-disk. Finns med mindre också och är då lite billigare. Det är den snabbaste och även den med bäst batteritid på marknaden. Du kan även använda vanliga AA batterier. Men inte se på bilderna.

http://www.powerinnumbers.com.au/

håller nog med bengt där , det beror väl ganska mycket på vad man skall fotografera . men vad är det för kamera du ska dra på ? det är ju ganska stora skilldnader mellan en stor spegelreflex och en liten smidig leica ..
angående stativ kan det ju i bland bli för klumpigt. som tidigare nämnt kan ett bordstativ vara ett alternativ kanske ..
När jag reste omkring i spanien i 3 veckor så hade jag ett pentaxhus och 2 gluggar , 49mm och 135. vilket räckte ganska väl .

mvh - Ale

Öpir skrev:
Hur kan ett bordsstativ ersätta ett vanlig?
Det är ju inte helt ovanligt att det finns naturliga "stativ" för att lyfta, då är allt man behöver något som kan vara "huvud". I stadsmiljö kan det handla om räcken, elskåp eller annat.
Även om det kanske inte alltid ger det optimala resultatet är iaf jag övertygad om att man som kringvandrande turist kommer att lyckas hitta fler bilder än om man inte hade orkat ta sig så långt för att man släpar på för mycket utrustning.

Öpir skrev:
Ja, det var ju billigt...

Nej billigt är det verkligen inte!
Varför jag tipsade om den var att om man kör tex RAW+JPEG så går det åt rätt mycket minne.
Köper du lagringskapacitet motsvarande 4GB CF kort så ligger det kring 3000-4000 kronor på ett "välkänt märke".

40GB + en bra skärm för att kunna titta på bilderna under semesterresan, kanske då inte är så dumt alternativ? - Även om det blir ett par sura 1000-lappar till?

jag resonerade ungeför som fredrik förklarade , att via exempelvis en kulled eller ett mindre bordstativ ta hjälp av annan stationär materialism, ska man dock ta en välplanerad nattbild över en vy ska man man väl ha ett rejält tripod.
mvh - Ale

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar