Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket utrustning orkar man ta med sig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ska resa till Manchester nu på fredag och ska vara borta tills på tisdag morgon. Syftet med resan är inte primärt fotografering utan shopping, lounging och festa =)

Men jag känner ändå att jag vill ha med mig kameran. Helst vill jag ha med mitt Nikon 70-200VR men det väger ju några kilo. Sedan gärna min kit-glugg 18-70 och mitt 50/1.8 plus kameran, blixt och tillbehör. Vet inte hur många kilo det blir.

Hur många kilo är det för handbagage på SAS utrikes-flyg? Och får jag lov att ta med mig sån utrustning in i planet? Och är det någon jag kan lägga i resväskan, eller det är på tok för riskabelt?

Edit: Att tillägga är att jag inte åker med några foto-intresserade och jag vill inte vara helt disträ bara för att jag ska plåta allting. Då kanske jag skulle bara ta med en coolpix eller liknande?

Mvh
Dennis

Senast ändrad:
Om man åker med en grupp som inte fotar är mitt tips att inte ta med flera objektiv m.m. om man inte är med som just fotograf. Övriga i gruppen tycker att det är jobbigt om man hela tiden sinkar dem genom att man måste greja med fotoutrustningen.

Själv kommer jag att åka omkring på egen hand. Därför kan jag också släpa med mig en massa grejer.

Regler för hur tungt bagage man får ha hittar du på flygbolagets hemsida. Det finns inga restriktioner på vilken typ av utrustning du får ha med dig så länge det inte rör sig om sånt som är farligt, typ vapen, eller elektronik som kan störa flygplanets elektronik.

Stefan

"On a typical shooting day now, Majoli carries four Olympus point-and-shoots"

Aha, man skall ha fyra kameror...

Öpir skrev:
Om man åker med en grupp som inte fotar är mitt tips att inte ta med flera objektiv m.m. om man inte är med som just fotograf. Övriga i gruppen tycker att det är jobbigt om man hela tiden sinkar dem genom att man måste greja med fotoutrustningen.

Själv kommer jag att åka omkring på egen hand. Därför kan jag också släpa med mig en massa grejer.

Regler för hur tungt bagage man får ha hittar du på flygbolagets hemsida. Det finns inga restriktioner på vilken typ av utrustning du får ha med dig så länge det inte rör sig om sånt som är farligt, typ vapen, eller elektronik som kan störa flygplanets elektronik.

Stefan

Tack Stefan för svaret! Men hur ska jag kunna lämna min 70-200VR hemma? Kanske räcker det med min 18-70 och min 50mm men jag kommer säkert reta mig när jag inte har den med mig. Eller vad tror ni? Kanske är det overkill att springa med en överfet glugg i Manchester City.

Lionheart skrev:
Tack Stefan för svaret! Men hur ska jag kunna lämna min 70-200VR hemma? Kanske räcker det med min 18-70 och min 50mm men jag kommer säkert reta mig när jag inte har den med mig. Eller vad tror ni? Kanske är det overkill att springa med en överfet glugg i Manchester City.

Ta med den, så stor är den inte. Jag var några månader i Thailand med min 300/2,8 IS och 6 andra objektiv tidigare i år.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar