forstheim
Aktiv medlem
Jag håller med angående NG, och journalistiska bilder generellt.
Som nämnts tidigare, syftet med bilden måste sätta gränsen för vad som är "tillåtet eller inte tillåtet". Jag skulle ha extremt mkt hårdare syn på vad jag tillåter mig själv att göra om syftet var något annat än att bara åstadkomma något som i mitt tycke är en vacker bild.
Jag älskar riktigt långa slutartider, med hjälp av filter eller sony's app som emulerar långa slutartider genom att ta upp till 256 bilder, och dessutom ger en raw-fil som output, men detta måste ju vara ett "big no no" i alla sammanhang där verkligheten skall avbildas på ett troget sätt. Så jag är ju bortsorterad redan vid fototillfället av den enkla anledningen.
jag kan däremot tycka att det går att vara bra mkt mer vilseledande genom att använda diverse filter/penslar/de-haze(plus och minus)/färgmanipulering/dodge-burn(med färger om så önskas) osv än att klona bort ett grässtrå eller en cola-burk.
Men dessa manipuleringar verkar vara helt ok, bara av den enkla anledningen att man inte flyttar pixlar? How come?
regeln att inte få "flytta pixlar" känns som en höftskott, men jag förstår syftet.
Som jag ser på "normal" efterbehandling av naturbilder så handlar det om att lyfta fram och i vissa fall även förstärka sådant som redan finns i bilden..t.ex. mer mättnad, ljusa upp/tona ner, öka/minska kontrast etc. Ändrar man en färg till en helt annan färg..ja då snackar vi bildmanipulation. Skulle man öka färgmättnaden, kontrasten eller vad det nu kan vara alldeles för mycket så syns det dessutom..det blir onaturligt. Att justera dessa saker genom att bara dra alldeles för mycket i reglagen är inte bildmanipulation som jag ser det.
Jag vet inte hur du använder långa slutartider i ditt skapande, men jag undrar hur det kan vara bildmanipulation..du har ju inte manipulerat bilden i efterhand ju. Att man manipulerar verkligheten genom sina bilder är en diskussion vid nog bör föra i en egen tråd egentligen...