PMD
Aktiv medlem
Bilden blir väl inte fullständigt "oriktig" av att man retuscherar bort ett grässtrå? Det är väl ändå en skala och inte fullständigt svart/vitt (no pun intended)?Talar du om att du har tagit bort delar i bilden så är det Ok, men då är det ingen riktig naturbild utan en manipulerad bild. Samma om man lägger oskärpa på bakgrunden med hjälp av datorn.
Som någon påpekade tidigare så finns det numera kameror som har fokusstackning inbyggt. Man behöver alltså inte göra sånt i datorn. Jag kan inte riktigt föreställa mig den regelsamling som behöver byggas upp för att definiera vad "riktigt naturfoto" är. Den måste bli oerhört komplicerad. Är det inte bättre om vi försöker se till att alla (eller åtminstone de flesta) fotografer är ärliga med hur de har producerat sin bild? Då kan ju betraktaren använda sin egen (ofullständiga) definition av "riktig naturbild" för att bedöma det fotografiska verket.Du gör dej själv till bättre fotograf med hjälp av datorn. Du har inte kollat bakgrund eller annat vid fototillfället, allt detta som gör att jag får leta efter bildvinklar eller bättre bakgrunder innan jag tar bilden.
Finns grässtrået där när du kommer hem med bilden, så kan du ta bort den men tala om att du har gjort detta, när du lägger upp bilden på någon sajt.