Det hela är väldigt enkelt så länge man inte försöker samla all typ av fotografering och efterbehandling i en kategori.
Naturfotografi = verklighetstrogna omanipulerade bilder med endast smärre justeringar typ fotosidans definition -
https://www.fotosidan.se/cldoc/info-unmanipulated.htm och enligt mig, helst inte preppade i form av åtel, lockrop, tillrättalagda grenar etc...
Efterbehandlade bilder = allt tillåtet - även med naturfotobilder, klipp, klistra allt vad du orkar och var ärlig och öppen när du lägger ut det.
Manipulerade bilder = Alla bilder som skapats med syfte att luras. Ordet manipulera brukar ofta syfta på dess negativa innebörd när det är tal om psykologisk manipulation, och betyder då att en manipulatör eller intrigör med bedrägliga eller konstfärdiga metoder behandlar något eller någon för att förändra detta eller denna, utan dettas eller dennas kännedom om avsikterna vilka som regel är egoistiska(Wikipedia).
Beroende på tillämpning och avsikt anses efterbehandling som en konstform eftersom det innebär att unika bilder kan skapas.
Erik Johansson är väl ett utmärkt exempel på det?
http://www.boredpanda.com/creative-photo-manipulations-erik-johansson/
Jag tycker efterbehandling är en konstform i sig själv och har en plats även inom naturfotografin AKA Efterbehandlade naturfoton.
Att förringa andras försök att göra fotokonst och tro att man är förmer än andra och minsann en "äkta fotograf" låter i mina öron mer som dåligt självförtroende.
Tro på dig själv och våga ta bort ett grässtrå utan att leta efter sympatier på fotosidan för att sedan rättfärdiga det.
Vad spelar det för roll om det är välkända naturfotografer eller "vanliga fotografer" som småfuskar, förstår inte riktigt poängen?
Jag förstår din frustration att naturfotografin inte är 100% äkta och genuin, missförstå mig inte.
Men det handlar mer om moral, etik och dagens samhälle. De är dock ganska enkla att urskilja för eller senare och vi lägger dem genast i kategorin Manipulerat.
Mitt råd till dig är - gör vad du vill med dina bilder men var ärlig med det och låt andra göra som de vill utan att döma dem.
Fuskarna och manipulatörerna kan du däremot döma, hur hårt du vill.
Thommy