Bofoto2
Aktiv medlem
Alla kan lita på redaktionella bilder från de stora nyhets- och bildbyråerna.
Bra inlägg.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Alla kan lita på redaktionella bilder från de stora nyhets- och bildbyråerna.
Det är den varianten jag brukar välja.
Jag skulle inte bli förvånad om 99% av alla björn- och vargbilder som tas av svenskar är från Skansen, Kolmården och de andra djurparkerna. 0,9% tas från organiserade gömslen, resten tas "på egen hand". Typ.
Självklart vill vi väl alla fånga det där unika och äkta - men verkligheten är väl den att de flesta av oss måste ta lite genvägar för att överhuvudtaget få till en bild.
Syns det på bilderna om det tog 10-15 år innan man kom till skott eller om man "bara knäppte en bild" på en björn i ett gömsle som någon annan har gjort (betalning eller inte för att använda gömslet är väl i sammanhanget oväsentligt?)?
Du missuppfattade det här totalt. Det handlade inte om att djur ute i det vilda skulle lida mer än husdjur, utan jag gjorde bara en liknelse. En bra bild är alltid en bra bild även om man klonat bort ett objekt från ursprungsbilden. Ett gott stycke kött är alltid ett gott stycke kött även om djuret har fått lida fram till slakt. Hängde du med nu?
Handen på hjärtat, finns det inte ett inslag av hjältekomplex hos oss lite till mans? Vi känner oss lite tuffare, lite mer som äventyrare och fotografiska Indiana Jones? Det är inte nog med att få en bild på en björn, hur bra den än ör, om björnen är i hägn. Nej, helst ska vi ha ålat oss genom oländig terräng i veckor, så att agnarna verkligen sållas från vetet, och männen skiljs från pojkarna.
Det ger ju så många fler likes på instagram och facebook.
Fast det kanske bara är jag ;-)
Jag har inte hjältekomplex (i alla fall inte när det gäller foto) och det verkar vara fler i tråden som inte heller har det. Men jag håller med dig här. En bild blir ju inte sämre bara för man inte ålat runt en vecka i ett kärr utan istället suttit i ett gömsle i 10 minuter. Fast det ger klart bättre historier att berätta vid lägerelden
Jo. för sitter man i gömsle i 10min så blir det ingen bild alls
Jag hängde med men anser att liknelsen inte är särskilt lysande. Du missuppfattar mig. Det är i princip samma kött (fast lider djuret kanske det växer sämre och blir sjukt etc, i så fall skulle man kunna jämföra med att man tar ena bilden med onödigt högt ISO). Varför dra upp hur man behandlar djuren?
Jag kommer från musikbranschen (ljudteknik, mix och produktion) sedan 15 år tillbaka, och har haft liknande debatter där sedan dackefejden i princip, gällande diverse hjälpmedel som idag finns men som inte fanns för 30 år sedan. Även om jag anser att det bästa är att få en sånginspelning så bra som möjlig från första början, så anser jag att det är rent idiotiskt att INTE använda sig av autotune/melodyne för att korrigera sången så den sitter som en smäck istället för att släppa igenom en enstaka felaktig ton bara för att man principiellt vänder sig emot att ändra.
Trots dina 15 år i branschen har du missat det kanske viktigaste inom musiken - känslan! Att allt inte är perfekt eller tillrättalagt med t.ex. quantize eller med autotune som du själv nämner kan göra mycket för just känslan i en låt!
Sitter du utan kamera i gömsle ;-)
Varför är den liknelsen relevant? Vad har lidandet med saken att göra om det bara förekommer i det ena ledet av liknelsen?Du missuppfattade det här totalt. Det handlade inte om att djur ute i det vilda skulle lida mer än husdjur, utan jag gjorde bara en liknelse. En bra bild är alltid en bra bild även om man klonat bort ett objekt från ursprungsbilden. Ett gott stycke kött är alltid ett gott stycke kött även om djuret har fått lida fram till slakt. Hängde du med nu?
Bara för att man tycker att det är OK (eller praktiskt, eller t.o.m. trevligt) att fotografera från någon annans gömsle än sitt eget så betyder det inte att man inte bryr sig om hur bilden har kommit till. Åtling vid gömslet med lugnande medel (så att djuren blir loja och lättare att fotografera) vore t.ex. fel enligt mig, och det oavsett om jag fotograferar från ett eget gömsle eller någon annans.poängen var att man inte bryr sig om hur bilden har kommit till eller hur köttet blivit producerat.
Nej då, det har jag absolut inte missat. Det är kanske den största missen jag anser de flesta gör i sin argumentation, att det ena måste förskjuta det andra. Användandet av diverse verktyg i efterarbetet innebär inte per definition avsaknad av det du kallar "känsla"....
Är det OK att klona in en isbjörn tillsammans med en tiger bara för det ger många likes?
Det är väl skillnad på att klona bort något oväsentligt i en bild och att kopiera in ett vid fototillfället främmande objekt?