Annons

Hur mycket "småfuskas" det bland professionella naturfotografer tror ni..?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror du återigen tänker fel om du skall få titta på en råfil och sen ska du få bestämma (inte fotografen) när gränsen för manipulering är nådd när du själv drar i mättnadsreglaget. G Rowells bilder är inte manipulerad även om de är rejält mustiga.

Fast det speglar inte "verkligheten" såvida hans färgseende inte var gravt skadat...
 
Å ena sidan har vi en pressetik och photojournalism rules som har stenhårda etiska regler. De måste slå vakt om att bilderna inte är fejkade. De är redan misstrodda bland läsarna.
Här en intressant artikel från New York Times.
https://lens.blogs.nytimes.com/2015/10/16/staging-manipulation-ethics-photos/
Många har idag någon form av policy. Fast många inte.

Vad som skrämmer mig är att manipulera bilder blir allt enklare. Det kräver allt mindre kunskap att byta ut en himmel. ta bort ett objekt eller lägga till något.
På sociala medier är konkurrensen av att synas enorm. Alla vill synas och få sina bilder uppmärksammade.
Efterbehandligens mer avancerade funktioner börjar också nu gå att göra i IOS.
Vad som skrämmer mig är att vi som fotografer blir mindre viktiga. För vi drunknar i bilder som är till stor skapade i efterhand.
För mig är ett foto något där vi avbildat en bråkdel av vår samtid.
Nu börjar vi konkurrera med bilder där perfektionen är gjord i efterbearbetningen. Saker är tillagda, himmeln utbytt och störande objekt borttagna.
Ger vi oss in och gör likadant är vi inte fotografer utan snarare bildskapare och konstnärer.
Kanske kommer det inte att gå att stoppa den utvecklingen. När den stora allmänheten kommer kunna göra detta kommer vi inte kunna stoppa dem. De kommer omfamna möjligheten lika mycket som de älskade instragram filter.
 
Vi diskuterar ordvalet här också och försöker motivera varför det används.

https://www.fotosidan.se/cldoc/info-unmanipulated.htm

"Manipulation kan för vissa vara ett negativt värdeladdat ord. Dock är manipulation den gängse beteckning på vad vi pratar om och därför väljer vi att använda detta ord."

Yes :)

Riktade mig inte mot Fotosidan, utan tänkte mer ang ordet manipulation i fotosammanhang i allmänhet.

Jag tycker fotosidans definition är bra. Antar att man lagt ner mycket jobb på den - diskussionen visar ju att det är sjukt svårt få till något som är någorlunda allmängiltitgt.

Viktigaste meningarna även i er definition handlar ju om vad man ska - sträva efter - som fotograf om man vill ha en omanipulerad bild, inte de enskilda, specifika reglerna. Dvs de lägger ansvaret hos fotografen att sträva åt rätt håll, inte hos de enskilda stolparna regleringarna att vara allomfattande. "Bra sätt komma runt den ständigt föränderliga tekniken, om inte annat, och kanske också i nån mån lägger ansvaret där det hör hemma..)


Naturfotograferna har en del i Hederskodexen som handlar om "stagade" foton och liknande också.
Med det kommer man in på det som händer innan bilden sitter på filmen eller sensorn.
På filmtiden (eller i några andra definitioner) - hade man några regler om vilka filter osv man fick använda?
Regler för vad som fick göras med kameran/objektivet innan bilden togs?

(- Kallas kanske inte manipulering enl de flesta definitioner, men delar av det ses ju, ex. hos Naturfotograferna då, som värt att reglera på något sätt i alla fall.)
 
Vad som skrämmer mig är att vi som fotografer blir mindre viktiga. För vi drunknar i bilder som är till stor skapade i efterhand.
För mig är ett foto något där vi avbildat en bråkdel av vår samtid.
Nu börjar vi konkurrera med bilder där perfektionen är gjord i efterbearbetningen. Saker är tillagda, himmeln utbytt och störande objekt borttagna.
Ger vi oss in och gör likadant är vi inte fotografer utan snarare bildskapare och konstnärer.

http://www.nrm.se/besokmuseet/utstallningar/tillfalligutstallningnatureillusions.9004982.html
 
När den stora allmänheten kommer kunna göra detta kommer vi inte kunna stoppa dem. De kommer omfamna möjligheten lika mycket som de älskade instragram filter.

Right, håller med, tror också finns sån strömning rent allmänt att vissa saker blir mer "plastic" (ex. kan vara de stora, penningstinna fotbollsturneringarna, som diskuterats i DNs sportbilaga häromdan, nätkasinona, osv - kommer inte på nåt mer just nu).
Samtidigt viss revival senaste årtiondet för vinylskivor, långkok, "äkthet", kanske för analogt foto osv.

Vissa kanske fortfarande omfamnar Instagramfilter medan andra tröttnat.
 
Ger vi oss in och gör likadant är vi inte fotografer utan snarare bildskapare och konstnärer.
Kanske kommer det inte att gå att stoppa den utvecklingen. När den stora allmänheten kommer kunna göra detta kommer vi inte kunna stoppa dem.

Så du tror det sitter miljontals människor ute i stugorna och funderar "tänk om jag bara hade verktygen att manipulera den här bilden och kunna skapa något häftigt"? Det tror inte jag.

Att döma av det bildflöde som mina vänner t ex presterar på facebook så verkar intresset för konstnärlighet och bildskapande vara noll! :)
 
Varför är detta bara ändra pixlar medan två lager från två exponeringar på exakt samma objekt är att flytta pixlar? Pixel shift i en olympus eller Pentax då? En semantisk fråga kanske. För resultatet kan ju bli precis detsamma. Ologiskt alltså. Klona bort fläckar på sensor är ok, skumt (iofs ser i alla fall jag inte de fläckarna...). Men inte HDR (för sakens skull, jag är inget fan alls av det men jag ser inte riktigt skillnaden).

Det är en tumregel som är lätt att komma i håg och lätt att förstå. Om du klonar, riktar, kör liquify etc så flyttar du pixlar.

Du kan mycket väl göra dumheter med lagermasker så det också blir manipulering.
 
Så du tror det sitter miljontals människor ute i stugorna och funderar "tänk om jag bara hade verktygen att manipulera den här bilden och kunna skapa något häftigt"? Det tror inte jag.

Att döma av det bildflöde som mina vänner t ex presterar på facebook så verkar intresset för konstnärlighet och bildskapande vara noll! :)

Nej jag tror inte folk sitter och väntar på det. Utan när det är enkelt att förbättra vardagen så kommer de göra det.
 
Du flyttar ALLA pixlar, det är ju en rotation. Det är knappast bildmanipulation att vrida telefonen heller. Eller zooma :)

Fundera inte, det är helt ok att rotera och klippa med cropverktygen.

Så, din definition på bildmanipulation - att flytta pixlar - har nu fått tillägget; såvida du inte flyttar alla pixlar på samma gång?
 
Nej, du flyttar pixlar. Och det var tydligen något definitionskriterium på bildmanipulation.
Då menar du nog något annat än vad jag trodde med "räta upp en sned horisont". Menar du något annat än en lutande horisont?

Att räta ut distorsion orsakat av objektivet innebär pixelflyttning (precis som att rät upp störtande linjer), men å andra sidan har ju objektivet infört distorsionen. Distorsionen kanske borde räknas som "manipulation"?

Hur räknar man användning av ett fisheyeobjektiv?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar