Abe Normal
Aktiv medlem
Jag smyger då inte med mina värderingar. Har skrivit det tidigare i tråden och kan skriva det igen.
Om jag har två bilder framför mig som jag bildmässigt bedömer som lika bra..10 poängare..och sedan får reda på att den ena bilden är manipulerad (typ klipp och klistrad) och den andra bara är lätt bildbehandlad..ja då värderar jag tveklöst den bilden som INTE är manipulerad högre. Mycket högre faktiskt.
Likadant med två bilder tagna på t.ex. varg. Jag skulle helt klart värdera en bild tagen ute i vildmarken högre än en tagen i en djurpark..även om båda bilderna rent tekniskt/bildmässigt skulle bedömas som lika bra (10-poängare). Inget konstigt med det, tycker jag.
Jag citerade dig och ser vad du skriver, inga problem.
För mig finns det ingen hierarkisk ordning inom fotografi, inget som är mer ädelt och allt foto är för mig grader av manipulation (klippa o klistra borttagdet). Min hjärna förnimmer mycket mer än en puckad kamera. Därför kan jag tycka att två bilder stämmer bättre överens med fototillfället, än endast en exponering. Ser heller ingen risk i att kunskapen sprids, snart finns det kameror som kan göra hela jobbet. Vi trycker på "landskap" och himlen blir blå.
Nu ser regelverken ut som dom gör och då får man som utövare förhålla sig till det. Vi alla kan fascineras av unika bilder från ett specifikt fototillfälle. Men möjligheten att kunna manipulera bilderna ger fotografen nya verktyg. Ansel Adams var en tidig "Photoshoppare" men jag tycker inte hans bilder känns mindre trovärdiga för det, utan tvärtom det är ett foto som fascinerar och inspirerar väldigt många.