Apropå detta, tycker inte heller man brukar se eller tänka på att står "manipulerad bild" ed. på de bilder man tittar på:
Nån som ändrat sin uppfattning eller praktik genom den här eller andra trådar om bildmanipulation?
Kan själv säga att börjat märka mina bilder på Instagram som "digitalt ändrade", "manipulerade" och dylikt. Dels utifrån den här diskussionen, men även utifrån diskussioner om nyhetsbilder och dylikt. Även om mina bilder bara är privata, utan uttryckligt anspråk på sanningshalt så tror jag alla som ser dem tror de är vanliga snapshots som ej ändrats något särskilt. Dvs, jag tycker man kan utgå från "vad man tror att publiken tror", så att säga (men kanske bara är jag som vill ha mitt på det torra i alltför hög grad, dvs fegar..)
En observation är också att jag ändå inte känner mig riktigt nöjd. Trots att jag märkt vissa bilder som manipulerade, känns det lite oärligt. Tycker är tveksamt om nån noterar att står att är manipulerad. Kanske blir lite bättre om skriver mer precis vad jag gjort (ex. klonat bort något föremål ed.)
En annan obs är att jag tänker mig det är viktigare att märka bilder som ter sig dokumentära som maniuplerade (eller för den delen kanske "stagade"). Uttalat manipulerade bilder talar ju så att säga för sig själva, medan de som är närmare sanningen eller den möjliga sanningen, ju är mer svårbedömda.