Annons

Hur mycket "småfuskas" det bland professionella naturfotografer tror ni..?

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med. Ska man prata om manipulation så tycker jag det behövs mer än en nivå (fast även då kan det bli svårt att dra definitiva gränser).

Normalt sett har jag inget problem med att klona bort små saker som är ovesäntliga för bilden / huvudmotivet.
Kan man få bort ett grässtrå genom beskärning, flytta kameran en decimeter, eller byta till snävare objektiv, så tycker jag gott man också kan klona bort det i efterhand och ändå behålla trovärdigheten. Men givetvis bör man inte ljuga om vad man gjort.

Sedan är förvisso inte mitt "arbete" sk dokumentärt, men jag anser ändå mina bilder (i de allra flesta fall) vara verklighetstrogna. Bilden i sin helhet är som den kom från kameran. Minus ett grässtrå eller två.

Det här är kanske en följdfråga som också måste redas ut innan vi går vidare...vad är ett dokumentärt naturfoto för någonting egentligen? Jag misstänker att vi har olika syn på det också nämligen.

Här tre stycken bilder som jag tog på lunchrasten igår. Dem första två tror jag ni håller med mig om att dem är givna dokumentära naturfoton, men vad anser ni om den tredje bilden?

För mig är det också ett dokumentärt naturfoto även om det inte är direkt en "artbild", färgerna på fågeln är ju inte helt som dem ska vara eftersom dem har påverkats av stråna i förgrunden (som dessutom softar fågeln) etc. Men för mig är det ändå en dokumentär naturbild.

Bilagor

• 20170905-1541 fotosidan 800 pix.jpg
    20170905-1541 fotosidan 800 pix.jpg
    127 KB · Visningar: 11
  • 20170905-1502 fotosidan 800 pix.jpg
    20170905-1502 fotosidan 800 pix.jpg
    214.5 KB · Visningar: 14
  • 20170905-1640.jpg
    20170905-1640.jpg
    103.8 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:
Fast nu jämförde han bilder tagna i en djurpark med bilder tagna någon annanstans. Är bilder från en djurpark också en form av manipulation då?

Inte manipulation, men då är det inte längre vilda djur. Och det är väl helt ok sålänge det inte används i ett sammanhang som kräver att djuret ska vara vilt.

Fast nu jämförde han bilder tagna i en djurpark med bilder tagna någon annanstans. Är bilder från en djurpark också en form av manipulation då?

Nja, det gjorde han väl inte bara!? Han tog ju upp ett tredje exempel också som jämförelse - en person som sitter hemma och klipper och klistrar (manipulerar).

Jag citerar Sten-Åkes inlägg:

"Sedan finns ju även den "märkligheten" i detta att kontext betyder massor men ibland inget alls - för de som exv. tycker att en bild är sig själv nog utan den där kontexten.

Säg att en bild visar ett naturmotiv som en fotograf tagit genom att vänta ut tillfället så ljus och tidpunkt är perfekt ute i naturen. Han har legat där i sitt gömsle i kyla och regn för att få sina bilder. Fotografen har kanske ägnat veckor för att exv. ta bilden på den skygga snöleoparden på bilden.

Precis samma typ av motiv kanske kunde gå att få till i en djurpark.

Låt oss säga att bilden är nära nog identisk. Svårt då att se någon skillnad på de bilderna i praktiken kanske. Är då bilden tagen under umbäranden värd mer än den tagen i en djurpark??

Jag tror att en del tycker det men frågan är hur man resonerar kring detta för någon skillnad är det inte nödvändigt möjligt att se i praktiken.

I det tredje fallet kanske samma motiv och komposition skickligt åstadkommits genom att klippa och klistra. Färdig bild även i detta fall i princip identisk men bilden kanske t.o.m. ännu vackrare och mer unik då fotografen kunnat regissera det hela till perfektion/fulländning.

I det senare fallet vet vi på Fotosidan hur det går när man inte klart och tydligt talar om vad man gjort (det uppfanns t.o.m. ett helt eget verb för det här på FS!). Men om man nu talar om att bilden är regisserad. Är den då mindre värd än en bild tagen i fotografens anletes svett enligt det första alternativet.

Vi vet ju att Peter Liks bilder som nog alla är manipulerade är de som förmodligen köpts till marknadens högsta priser de senaste åren. Så det pekar väl på att manipulerade bilder värderas våldsamt mycket högre än de extrema puristernas bilder. The Phantom såldes exv. för 6,5 miljoner U$. Det blir väl drygt 50 miljoner.
slutcitat

Dokumentärfoto vs forskning

Bara läst en del av tråden, så nån kanske påtalat de här sakerna redan.

Vad gäller fotografi med dokumentär ambition generellt tycker jag man kan dra en parallell till vetenskapligt arbete. Där är idealet redovisning alla ingående parametrar och variabler, metoder etc, så att den som tar del av resultatet får så goda förutsättningar som möjligt att bedöma kvaliteten/trovärdigheten i arbetet, följa hur resultatet uppkommit, bedöma ev. felkällor, bedöma giltigheten utanför miljön där resultaten uppkommit etc. Idealet är att man ska kunna få tillgång till tillräcklig information för att kunna replikera arbetet (vilket i praktiken i och för sig åtminstone i vissa fall nog kräver direktkontakt med de som gjort det man vill replikera, men i alla fall).

Motsvarigheten i dokumentärt foto vore att redovisa alltifrån tid och plats för fotografering, till all hårdvaruinformation, till vilka program som använts och precis vilka justeringar som gjorts. Vad gäller webpublicering vore väl detta inte särskilt svårt?

För att dra parallellen till vetenskapligt arbete vidare – Jag tycker mig se en ökning av den generella kunskapen i samhället om hur påståenden med vetenskaplig klang ska undersökas för att bedömas gällande sanningshalt, generaliserbarhet, relevans osv. (Vet inte om iakttagelsen stämmer, men om den stämmer kan jag tänka mig att det är en följd av informationssamhället med ökande möjlighet att få tillgång till information, och inte minst sociala medier (inkl forum som det här) som möjliggjort utvecklingen att det närmast blivit en folksport att dissekera vetenskapliga påståenden.) Jag tycker mig också se att det i sin tur satt en stark press på ex. myndigheter, sjukvården mfl att vara ordenligt ”up to date”, att se sina egna kunskapsbegränsningar, mm. (Se ex. de senaste årens debatt om kostråd.) På gott och kanske lite på ont förstås, men själv tycker jag på hela taget att utvecklingen är väldigt positiv. Vissa yrkesgrupper har tappat lite i anseende eller i alla fall tvingats ändra approach, men å andra sidan tror jag gemene man står lite starkare.

Svårt förstås att säga precis vilken effekt motsvarande skulle kunna ha vad gäller dokumentärfotografins ställning, men jag tror i alla fall en viss ”demokratisering” enl ovan vore värdefull och på sikt är svår att undvika. Inte minst tror jag den ökade skeptisismen (kankse bara min egen i och för sig) och kunskapsnivån i samhället gör öppenhet inom alla branscher som bygger på förtroende till en fråga om ”överlevnad”.
(Förresten var det någon som pratade i Fotosidans pod om införande av ”fotokunskap” i skolan, troligen lite på angränsande tema. Härom sommaren tror jag..)

Och för att dra jämförelsen ytterligare ett steg till – åtminstone offentligt anställda forskare har folkbildning som en del av sin uppgift. Kanske kan motivera att tidningar som uppbär presstöd tvingas avslöja sina fotografers tricks och tips för hur man gjort ena eller andra bilden.

Vh

Edit/Tillägg 14:10:
Till slut kan man också fråga sig - Vad är överhuvudtaget poängen med att ha en konstnärlig/estetisk ambition (och därmed motivera att ex. städa undan grässtrån) vad gäller dokumentärt fotograferande?

Vh

Sedan är förvisso inte mitt "arbete" sk dokumentärt, men jag anser ändå mina bilder (i de allra flesta fall) vara verklighetstrogna. Bilden i sin helhet är som den kom från kameran. Minus ett grässtrå eller två.

Var har du dina icke dokumentära naturbilder någonstans? Jag var inne och kollade lite snabbt på dina bilder här på fotosidan nyss (bara på tumnaglarna) och alla dem skulle jag säga är dokumentära naturbilder. Det är möjligt att jag kanske missade någon icke dokumentär naturbild i all hast, men till 99 % så såg det ut som dokumentära naturbilder i mina ögon i alla fall..

Säg att en bild visar ett naturmotiv som en fotograf tagit genom att vänta ut tillfället så ljus och tidpunkt är perfekt ute i naturen. Han har legat där i sitt gömsle i kyla och regn för att få sina bilder. Fotografen har kanske ägnat veckor för att exv. ta bilden på den skygga snöleoparden på bilden.

Precis samma typ av motiv kanske kunde gå att få till i en djurpark.

Låt oss säga att bilden är nära nog identisk. Svårt då att se någon skillnad på de bilderna i praktiken kanske. Är då bilden tagen under umbäranden värd mer än den tagen i en djurpark??
För fotografen kan det helt klart vara så att bilden som det tog veckor att få till är värd bra mycket mer än en liknande djurparksbild, men för betraktaren är det inte lika självklart.

Jag har flera bilder som jag tycker är jätteroliga att titta på eftersom jag minns hur svårt det var att ta dem. Som bilder är de tämligen mediokra och knappast något som någon annan skulle uppskatta.

Ursprungsfrågan var : "Hur mycket "småfuskas" det bland professionella naturfotografer tror ni..?"
Vad är det som säger att professionella naturfotografer måste ägna sig åt just dokumentärt naturfoto? Och varför ska de göra det hela tiden? Det kan ju tänkas att de, som de proffs de är, kan anpassa sig efter beställaren. Vill de få in sin bild i National Geographic följer man deras regler och ska det vara till en resekatalog anpassar man bilden till den. Har man konstnärliga ambitioner ser man till att det blir konst. Och om bilden inte skall publiceras i media med bestämda regler kan inga pixelförflyttningar anses vara "småfusk".

Men om man nu talar om att bilden är regisserad. Är den då mindre värd än en bild tagen i fotografens anletes svett enligt det första alternativet.

Vi vet ju att Peter Liks bilder som nog alla är manipulerade är de som förmodligen köpts till marknadens högsta priser de senaste åren. Så det pekar väl på att manipulerade bilder värderas våldsamt mycket högre än de extrema puristernas bilder. The Phantom såldes exv. för 6,5 miljoner U$. Det blir väl drygt 50 miljoner.

Att Peter Liks bilder säljer så bra beror inte enbart på att de är manipulerade(förskönade).
Lika stor del i värderingen beror på storleken, den unika utskriftstekniken och inramningen.
För att inte tala om storleken.
Men givetvis kan man inte sälja så bra med en skitbild som bakgrund.

Thommy

Ordet "värdera" kopplar jag i och för sig inte till pengar utan till andra saker. En pryl man har ärvt kanske inte är mer värd i pengar räknat än en 200-kronors sak som är köpt på Biltema, men ack så mycket mer värdefull ändå. Bara för att någon tokstolle köper en manipulerad bild för 50 miljoner kronor så behöver inte det innebära att den bilden är bättre än de "extrema puristernas" bilder. Läs gärna vad The Washington Post skriver om det hela.. http://www.smh.com.au/entertainment...world-record-785-million-20141211-125f49.html

Var har du dina icke dokumentära naturbilder någonstans? Jag var inne och kollade lite snabbt på dina bilder här på fotosidan nyss (bara på tumnaglarna) och alla dem skulle jag säga är dokumentära naturbilder. Det är möjligt att jag kanske missade någon icke dokumentär naturbild i all hast, men till 99 % så såg det ut som dokumentära naturbilder i mina ögon i alla fall..

Då det säkert klonats bort något grässtrå här och där kan de ju tydligen inte betraktas som dokumentära.
Mitt syfte är att skapa en snygg bild på djur i sin naturliga miljö. Minus ett och annat grässtrå.
Uppdkattar att ca 90% är omanipulerade (med FS definition) , resterande milt manipulerade, och någon enstaka (?) lite hårdare manipulerad.

Att Peter Liks bilder säljer så bra beror inte enbart på att de är manipulerade(förskönade).
Lika stor del i värderingen beror på storleken, den unika utskriftstekniken och inramningen.
För att inte tala om storleken.
Men givetvis kan man inte sälja så bra med en skitbild som bakgrund.

Thommy
Att man kan sälja något som ser ut som bilder till skärmsläckare för 50 mille säger en del om konstmarknaden :)

Då det säkert klonats bort något grässtrå här och där kan de ju tydligen inte betraktas som dokumentära.
Mitt syfte är att skapa en snygg bild på djur i sin naturliga miljö. Minus ett och annat grässtrå.
Uppdkattar att ca 90% är omanipulerade (med FS definition) , resterande milt manipulerade, och någon enstaka (?) lite hårdare manipulerad.

He he..nä det är just det här som är lite problematiskt med manipulerade bilder som ser ut som dokumentära naturbilder. Precis det här är vad jag har lite problem med - att man tittar på naturbilder som man tror är "dokumentära" men som sedan visar sig vara manipulerade (om det så endast är ett litet grässtrå det gäller). Nu såg jag dock att du i alla fall på några bilder hade angett olika tekniker och så, men inte på någon kunde jag se ordet "manipulerad". Det kanske man inte längre kan välja som ett alternativ när man lägger upp bilder på fotosidan? Har för mig att man kunde välja det förr nämligen.

EDIT: Kollade nu..å det går fortfarande att välja alternativet "Manipulerad" när man lägger upp sina bilder!

I det senare fallet vet vi på Fotosidan hur det går när man inte klart och tydligt talar om vad man gjort (det uppfanns t.o.m. ett helt eget verb för det här på FS!).

Nej, det verbet "uppfanns" inte på Fotosidan (och det är knappast någon som längre använder det).

Det är mycket snack om Peter Lik i tråden, men de är väl inte så relevanta då de räknas som "konst". Något fusk är det inte frågan om eftersom fotografen i fråga inte sagt något om att bilderna skulle vara omanipulerade.

He he..nä det är just det här som är lite problematiskt med manipulerade bilder som ser ut som dokumentära naturbilder. Precis det här är vad jag har lite problem med - att man tittar på naturbilder som man tror är "dokumentära" men som sedan visar sig vara manipulerade (om det så endast är ett litet grässtrå det gäller). Nu såg jag dock att du i alla fall på några bilder hade angett olika tekniker och så, men inte på någon kunde jag se ordet "manipulerad". Det kanske man inte längre kan välja som ett alternativ när man lägger upp bilder på fotosidan? Har för mig att man kunde välja det förr nämligen.

EDIT: Kollade nu..å det går fortfarande att välja alternativet "Manipulerad" när man lägger upp sina bilder!

Brukar använda multiuppladdning, så det kan hända att jag missat sätta manipulerad på någon där det klonats bort ett strå. Men som sagt, de flesta är ej manipulerade enligt FS.
För övrigt håller jag inte med. Jag känner mig inte lurad om någon klonat bort något oväsentligt, som ett löv eller grässtrå, i bilden.

Jag är en av dem som tycker det har stor betydelse. Rent krasst är ju naturligtvis två identiska bilder som kommit till på två helt olika sätt lika bra rent bildmässigt, men jag personligen kommer alltid värdera den icke manipulerade bilden mycket högre än den manipulerade om jag får vetskap om tillvägagångssättet. Nu talar jag fortfarande om det dokumentära naturfotot, vilket är det som säkert 99% av oss naturfotografer på fotosidan kan sälla oss till. Andra får förstås tycka annorlunda, men så tycker jag i alla fall!

På ett område håller jag inte med dig: Jag tycker INTE att 99% av naturfotograferna på Fotosidan kan sälla sig till det dokumentära naturfotot. Till det finns det för mycket illusionsskapande bilder; kraftiga färger, filter, björngömslen i Finland, örngömslen i Norge, rörelseoskärpa i höstlöv och vatten mm. Vackra och spännande bilder, javisst - men INTE dokumentära.

Det är vad jag tycker.

Är det inte just "dokumentärt naturfoto" vi diskuterar utifrån i denna tråden!?

Naturfoto i reklam, konst och liknande anser jag inte direkt behöver förhålla sig till några manipuleringsregler. Det är utifrån dokumentärt naturfoto jag har diskuterat hela tiden.

Jag tycker den intressanta frågan egentligen är: Vad är dokumentärt naturfoto?

Jag har läst ganska mycket om dig Terje. Ditt ljugande, manipulerande och din gröt av lögner. Tror jag har lyssnat på den fantastiska radiointervjun med dig fem gånger. Hur någon så uppenbart kan sitta och ljuga och den intervjun borde ingå som grundkurs i psykologiutbildningen.

Hur var det med din gamla mamma som blev fotograferad som vålnad, du skrev något om "årets sensationsbild". Jag litar inte på en grej av vad du har gjort. Berätta gärna om den bilden?

Du har säkert folk som försvarar dig. För den som är intresserad går det läsa den enastående upprullningen på Flashback, där många kunniga går i förvar till din fördel. Tror inte sekund på att "bara" 91 rovdjurbilder är fejkade. Du kan ju knappast ha varit mycket ute i skogarna, utan mest suttit bakom skärmen för att leta lämpliga objekt för att sedan klippa och klistra i PS :0))

På ett område håller jag inte med dig: Jag tycker INTE att 99% av naturfotograferna på Fotosidan kan sälla sig till det dokumentära naturfotot. Till det finns det för mycket illusionsskapande bilder; kraftiga färger, filter, björngömslen i Finland, örngömslen i Norge, rörelseoskärpa i höstlöv och vatten mm. Vackra och spännande bilder, javisst - men INTE dokumentära.

Det är vad jag tycker.

Inget av ovan räknas som bildmanipulation. (Så länge det är i kameran)

Och så länge man inte ljuger om det är det inget problem med någon av punkterna.

Inget av ovan räknas som bildmanipulation. (Så länge det är i kameran)

Och så länge man inte ljuger om det är det inget problem med någon av punkterna.
Vem har bestämt eller definierat ordet bildmanipulation? Visa mig gärna den isåfall..
Håller fullständigt med om sista raden. Man är lika mycket fotograf och ser ingen etisk problematik i manipulation så länge man är ärlig.

Rekommenderar en mycket bra artikel på Luminous Landscape om bildmanipulation:
https://luminous-landscape.com/the-very-old-debate-of-image-manipulation/

Thommy

Vem har bestämt eller definierat ordet bildmanipulation? Visa mig gärna den isåfall..
Håller fullständigt med om sista raden. Man är lika mycket fotograf och ser ingen etisk problematik i manipulation så länge man är ärlig.

Rekommenderar en mycket bra artikel på Luminous Landscape om bildmanipulation:
https://luminous-landscape.com/the-very-old-debate-of-image-manipulation/

Thommy

T ex fotosidan men den definitionen är inget hemkok, det är många som använder liknande. Kommer du ihåg "om man flyttar pixlar är det manipulation"?

Och glöm inte, att känna till och följa en definition är inte samma sak som att gilla den.

Det finns folk tex ovan som nog kan säga att man tycker det inte borde vara manipulation att klona bort ett grässtrå men inser att det blir problem med gränsdragningen och därför ändå samtidigt respekterar och använder fotosidans definition.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar