Tanken har slagit mig förut och slog mig idag igen nu när jag satt och redigerade en av dagens fågelbilder..undrar hur mycket det småfuskas bland välkända naturfotografer (djur-/fågelfotografer) vid efterbehandlingen?
Ja, nu skrev jag småfuskas..för så ser jag på det när man t.ex. klonar bort objekt i sina bilder. Nedan ser ni en av mina fågelbilder för dagen - en bild på en törnskata. Jag tyckte den blev hyfsat lyckad med törnskatan sittande på bladet i "klykan". MEN..jag retar mig en del på strået som sticker upp bakom huvudet på fågeln. Strået hade varit lätt att klona bort, men det skulle aldrig falla mig in att göra det. Det skulle varken kännas äkta eller bra, tycker jag. Frågan är..hur tror ni majoriteten av dem etablerade naturfotograferna hade gjort..som t.ex. Arthur Morris för att bara nämna ett namn!? Hade dem klonat bort ett sådant störande objekt tro?
Ska sägas att jag inte är emot "normal" bildbehandling, men just att plocka bort eller tillföra objekt som fanns eller inte fanns i bilden från början känns för mig helt främmande..