Annons

Hur mycket pengar får en studiofotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

mathan

Aktiv medlem
Är det någon som kan kasta lite ljud över min undran om vad en studiofotograf får betalt för ett jobb? Nu inser jag att det varierar från fall till fall... Men hur mycket är rimligt att begära för ett jobb som t.ex. kommer att vara en helsida i en tidning eller kanske en cover på en någonlunda känd tidning. (Typ Allers eller något sånt...)

BLF:s prislista

Enklaste sättet att få svaret på dina frågor är att beställa Bildleverantörernas förenings prislista. Där finns alla svaren.
www.blf.se/
RolfS :)

Jag har fast månadslön, oavsett om det blir någon etta eller inte... och på sista tiden har jag haft väldigt många ettor! *buhuu*

Vill ha mer stålar! Chefen, läser du det här?

:)

Studiostålar!

Det beror på hur du menar?

Jag gör både studiojobb och ränner omkring ute, eller för all del, bygger en tillfällig studio där det behövs.
Jag är egen företagare med F-skatt.
Jag är med i SFF (www.sfoto.se) och går efter deras prislista. Tar alltså betalt per timme.
BLF har sin lista, men jag tror att de är ganska lika.

I min grund utr. i timmpriset ingår småbildsutr + mellanformat, lite blixtar mm.
Övriga prylar behöver kanske hyras in, som sedan debiteras kunden.
Allt beroende på vad jobbet/kunden kräver

Det här med prislistor... är inte det rätt mysko?
När konkurrenter kommer överens om pris kallas det kartellbildning, och det är olagligt.

Jaa,

Det handlar väl om att ge ett förslag på vad det kan tänkas kosta.
Så både kund och leverantör får ett hum om priser.
Tex, så har ju de flesta taxikedjor ungefär samma priser till tex. flygplaten från city.
Sedan kan det ju förekomma avvikelser.

Det är ju inga regler - bara "hintar".

fack eller karetell?

Jag ser det mer som en slags fackförening. Tidigare var det köparens marknad. Vilken sida företräder du janm? :rolleyes:

Jag företräder väl ingen sida alls, jag är glad amatör när det gäller foto.
I min bransch (jag är datakonsult) skulle det kännas märkligt med en rekommenderad prislista, traditionen är att man förhandlar om priset.

En av idéerna med BLFs och SFFs prislistor är väl att ge just oss "glada amatörer" ett "hum" om hur mycket vi kan ta betalt för våra bilder om vi någon gång skulle sälja till en professionell bildköpare. Att ge sig in i en förhandling helt oförberedd slutar sällan med ett bra avtal.

/Fredrik

När vi ändå är inne på prislistor. Jag kör efter BLF:s lista. Inte för att jag sålt några bilder för det.

Anledningen är att jag tycker att man som amatör faktiskt ska vara solidarisk mot de som försöker leva på sin fotografi och inte dumpa priserna på marknaden. Jag skulle kunna sälja mina bilder för 50:- om jag ville, det skulle inte spela så stor roll för mig. Men för fotografer som måste ta 300-400:-/bild för att kunna leva på det skulle nog inte uppskatta det särskilt.

Jag skulle tro att janm inte skulle uppskatta om jag in och sålde konsulttimmar för 150:-/timmen heller. Vilket jag utan vidare skulle kunna göra som privatperson om det var så att jag inte behövde leva på det.

/Maverick

Det där var väldigt snällt sagt!

Jag är även frilans filmare och gör lite utb/info-film bla.

Alla "kids" vill ju in i TV-branschen och kan göra vad som helst för att få vara med.

Jag äger min egen DVcam utr. med redigering och den är inte billig.
När en kund tar in en offert så vänder de sig ibland till medieskolor, där ungarna har tillgång till skolans utrustning.
Jag kan inte konkurera med deras priser då jag förväntas leva på mina jobb, betala av lån mm.

Det billigaste alternativet behöver inte alltid vara det bästa - liksom det inte nödvändigtvis blir bättre för att det är dyrt.

Men det är jobbigt att hela tiden försvara, inför kunden, varför jag kostar som jag gör!

Maverick, jag har inget problem med om du konsultar på fritiden för 150/timme. Det finns det ju folk som gör också, men det är inget som konkurrerar med vad jag sysslar med.
Och jag föreställde mig att det är på samma sätt för yrkesfotografer också: man erbjuder helt enkelt mer än vad en amatör kan göra, hur billigt han än är. Jag tror inte IKEA eller Månadsjournalen vänder sig till en amatör när de ska göra en katalog eller ett reportage.
Är det så att kunden inte märker nån skillnad mellan en amatör och ett proffs bör man nog fundera dels på vem man har som kund och dels på vad det är man säljer.

Är det fråga om större jobb så tar givetvis IKEA m fl in proffsfotografer, men det kan ju vara så att man tagit en mycket speciell bild som t ex en tidning vill publicera. Då är det bra med riktlinjer för hur mycket tidningen bör betala för bilden.

Är den bra nog för publicering spelar det ju egentligen ingen roll om fotografen är amatör eller proffs.

/Fredrik

Jag ska nog erkänna att jag mest hade dagspress i tankarna när jag skrev det förra inlägget.

Om det fanns lika gott om duktiga hobbykodare som det finns amatörfotografer så skulle nog både du och jag sitta löst till tror jag. Nu är det dock, tack och lov, svårare att leverera bra systemlösningar än det är att leverera bra fotografier enligt min uppfattning.

Det finns dock företag som erbjuder konsulter för strax under 300:- när det gäller avancerade systemlösningar.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar